Jag har likadan panna som TS och jag kör 15 kW utan att det blir mottryck, jag kan även köra 20 kW utan annat besvär än korta gångtider. Så om det är mottryck redan vid 13 - 14 kW bör rökkanalerna kollas, och eventuellt sotas. Nu skall sägas att min skorsten har en rätt rejäl area 16X18 cm, så det kanske spelar in här. Hursomhelst skall inte pannan, som ju är en 40 kW design ha några problem med att köra den effekt som TS har nu med alla turbulatorer på plats.
Jag tror inte problemet som TS har är annat än att tändelementet pajat. Nytt element på plats, så går brännaren som på räls igen
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag älskar också ljudet av pellets som klirrar...Mycket trevligare än puffet förr när oljebrännaren startade! Och så luktar det mycket trevligare av pellets än av eldningsolja. Men en stor fördel med pelletseldning är att man kan fixa det mesta själv, med värmepump som krånglar är det bara att ringa leverantören och när det är garantiärende är åtminstone i ett fall jag är lite inblandad i år de inte så servicevilliga med nära en månads väntetid på reparation vilket blir dyrt och bevärligt för husägaren under tiden då huset får värmas med direktel under tiden.