luftslits i brännarkopp på Ecotec bioline igensatt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

luftslits i brännarkopp på Ecotec bioline igensatt

Inlägg av mt4base »

Jag sotade och fixade lite häromdagen och dök på ett problem En av slitsarna i brännarkoppen har satt igen sig och jag får inte bort sotet/askan som sitter fast i den slitsen. Jag har knackat med kniv och bågfilsblad för att göra rent. Några tips för att få luften att strömma därigen?

Är lite skraj för att sabba nått om jag knackar för hårt eller skrapar och lever på "fel" sätt.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om det inte fungerar med att dra ett bågfilsblad fram och tillbaka så återstår väl bara att lyfta på locket.....

Dvs du får ta kuggkransen och sedan ta bort de tre skruvar som håller det övre "locket" i brännarkoppen på plats (obs muttrar på undersidan). Därefter bör det inte vara några större problem med att få rent luftspåret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Roli: Tack för ditt svar!

Vilket lock talar vi om? Det ligger en lös ring på brännarkoppen. Är det den ring som ligger under denna som du menar? Sitter den delen med skruvar och muttrar, det är inget annat som lossnar när man tar loss det isf så man får andra problem - är inte så haj på att mecka isär komplicerade saker tyvärr, eller ISÄR brukar jag få saker men inte IHOP tyvärr... :shock:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Just den ring är det han menar - den med luftslitsarna i. Den sitter med tre stycken skruvar med Pozidrive spår (nästan samma som Philips) med muttrar på undersidan om koppen. Lossa muttrarna med en ringnyckel medan du använder en Philipsskruvdragare att hålla emot med. Sedan är det bara att lyfta ringen rakt upp. Det är inte svårt. Sedan när du är klar så är det bara att sätta den på plats igen så att alla tre skruvhålen kommer på linje med de under ringen. Sätt i skruvarna och dra åt försikigt, sedan på med kuggringen - klart. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Helt rätt, det är den ringen som jag menar. Dock så tror jag inte att den sitter fast med några Pozidrive skruvar.

På gamla A3:an är det 2 spårskruvar och en insex skruv.

På A4:an/Bioline så tror jag att det är insex skruv med reservation för att det också kan vara Torx.

Skall kolla ordentligt när jag kommer hem. Om inte någon annan har information att delge för då slipper jag plocka ut brännaren och säkerställa informationen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

När jag var hos pelletsguben igår, höll de på med en gammal A3 som hade "drunknat" och där satt ringen med Pozidrive skruvar, men det kan givetvis variera från produktionsserie till produktionsserie. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
martar
Gallringsobjekt

Inlägg av martar »

På min A3 är det tre vanliga spårskruvar med mutter under. Det är ju bara att knacka bort ev sot så ser man det tydligt. Den övre ringen sitter delvis över skruvarna så man får skjuta den i sidled för att komma åt skruvarna en och en. På min måste man dessutom lossa den undre ringen och ta bort båda ringarna samtidigt eftersom tändelementet sitter ivägen annars, man kan inte bara lyfta av den övre ringen alltså.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Precis. Det glömde jag bort i farten eftersom A3:an ju brukligen eldas igång manuellt. Den A3 jag såg var rätt gammal, så det är inte otänkbart att man på någon tidpunkt behövt byta skruvar, och då tagit bara det som fanns - i det här fallet Pozidrive. Jag har för mig att vissa A3:or saknade helt tändelement, stämmer det?Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
martar
Gallringsobjekt

Inlägg av martar »

Ja tändelementet fungerar ju ialla fall inte. Det har aldrig lyckats få igång min brännare i alla fall, så kanske har en del monterat bort det?
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, det verkar lite onödig med en manick som egentligen bara finns med för att tända brännaren efter strömavbrott - men som inte har vad som behövs för att få eld. Men nu kanske pelletsen var lösare pressat på den tiden som A3 utvecklades så att det var lättare att få det att ta eld?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

A3:an klarar faktiskt att tända med elementet.....

Min har gjort det när jag har testat (2-3 ggr test och minst 1 gång elavbrott under lite mer än 12 års drifttid), men det tar lång tid plus att det "ramlar" en hel del pellets överkanten innan brännaren tänder. Så konstruktionen är inget annat än en nödlösning. Dvs endast tändning efter strömavbrott.

Dessutom så var nog kvaliteten på det elementet lite si och så, men som jag har skrivit "min brännare" har klarat att tända (med ett element som fortfarande är helt) men då med en massa oförbränd pellets i botten på pannan (i asklådan på min panna).
Moderator
Skriv svar