Matning A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Svampbob
Gallringsobjekt
Kontakt:

Matning A4

Inlägg av Svampbob »

Hej.
Extern matningen på min A4a går hela tiden. Börvärdet står på 78 och ärvärdet står på 98.
Alltid 98 och även om jag drar ur sladden till brännaren står det 98.
Har haft elen bruten till brännarn en timma och ingen bättring av det.
När jag kopplar i och ur kabeln till brännaren så går opto ner till noll och hoppar direkt upp igen när jag petar i den.

Vad kan detta bero på och vad gör man...
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Hämtat från en manual på nätet: "Värdet varierar mellan 57 och 98. När det är pellets i internförrådet ska värdet sjunka under 60. När förrådet är tomt ska värdet stiga över 90
Gränsvärdet ligger på 78 (=över 78 kallar brännaren på material)"

Om värdet fastnat på 98 så är ju nivån för låg i internförrådet, antingen beroende på att det fattas pellets eller att vakten (sändare/mottagare) strular.
Kan ju t ex bero på smuts på sändare eller mottagare alternativt är de trasiga.
Jerjo

Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Svampbob »

Jo men intern förrådet är så fullt så det stiger i slangen och värde är samma även om jag drar ur sladdarna till givarna eller plockar ur dom.
Verkar som om elektroniken hängt sig.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jag skulle testa att rengöra sändare och mottagare i internförrådet som steg 1. Detta eftersom nivån ej känns av.
Hjälper inte detta så är nog sändare eller mottagare trasig. Sändaren kan kontrolleras med en digitalkamera.
Jerjo

Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Svampbob »

Dom är rengjorda och även prövat med andra. Det som stör mig är att Är-värdet står på 98 även utan givare.
Får kanske leta kabelbrott..
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jo, det kanske är nästa steg!
Jerjo

Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Svampbob »

Hepp. en Mojäng i styrskåpet har tackat för sig. Kommer inte ihåg vad den hette just nu.
Så det blir till att byta skåp..
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Låter dyrt!
Kan du inte fotografera och läsa av data - den måste ju gå att byta?! Med fotografi och data så måste komponenten kunna hittas. Kan ju dessutom vara intressant för andra EcoTec-ägare.

Edit: Du får givetvis vår, eller åtminstone min, hjälp att hitta ersättningskomponent!
Jerjo

Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Svampbob »

Skulle ju kunna gå. Skall riva ut skåpet...

Det tråkiga är att mitt skåp ser ut så här...
Fast sen bilden blev tagen har jag även satt in brytare för att kunna köra rökgasfläkten på manuel och auto samt att det nu kan växla mellan tre olika värmekällor. Men det är bara till att riva isär
Bild :(
Svampbob
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Svampbob »

Triac skall saken heta som är trasig. Tycker det verkar konstigt då jag fått för mig att det är nån form av brytare. Men det var ju länge sen jag gick i skolan... Nu blir det bara till att följa kretsarna för att se vilken det är.
Resultat kommer i morgon eftermiddag då man skall på RockFest på den lokala bygdegårn....
Finns det något shema på detta eller får man vackert leta sig från brännaren och uppåt??
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Ett triacbyte finns beskrivet här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11187 - visserligen gäller det en fläkt men själva förfarandet är detsamma.

Samtidigt så håller jag med dig om att det låter märkligt? En triac är en slags brytare och att skruven går hela tiden kan bero på trasig triac men att nivåsignalen ej ändras måste ju bero på något annat.
Och eftersom nivåsignalen säger att skruven skall gå så skulle jag nog börja med att få ordning på denna signal INNAN byte av triac.

EDIT: En ide' kan ju vara att tömma internförrådet för att se om nivåsignalen förändras?
Jerjo

Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av Svampbob »

Jag har tömt det utan resultat. Givaren säger samma..
Tror inte det går att hitta detta felet utan det blir nog byte.
Det är väl en plc grej detta antar jag och då kan det ju vara mjukvaru fel med.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jo, du har säkert PLC till din pelletsbrännare. Om jag minns rätt så brukar det Mitsubishi FX?!
På de bilder jag sett så brukar det vara flera "burkar" och skall jag gissa så är det en analog ingångsmodul som är kass. Om så är fallet så behöver/skall du ju inte byta allt.
Men din anläggning kanske ser annorlunda ut?
Jerjo