CTC eller Nibe?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja den kör med underhållsglöd vilket även ska göras då värmebehov föreligger, Tror inte Ctc har så man kan köra tankdiff o kallstart som på Biomatic?
Dom har inte haft de tidigare iaf..

När den körs på underhållsglöd så pyttsar den in 55-60 gram 1 gång/tim i standard läge men detta går öka till 85-90 min
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Inlägg av mateks »

Verkar vara rätt jämnt mellan dom båda märkena. Kollade lite på biomatic också som ni skrev om och det verkar ju vara som en CTC fast med mer effekt. Kanske en sån lämpar sig bättre?

Kanske ska berätta lite hur hushållet ser ut. Huset är på 72 kvadrat och välisolerat, dock 2-glasfönster. Sen är det en separat byggnad med garage, tvättstuga och pannrum på 56 kvadrat. Det är mao en kulvert in till huset. I den byggnaden är det bara grundvärme från ett vattenelement. När man är i garaget och donar så tänkte jag ha en värmekonvektor som snabbt skickar ut värmen när man ska vara där. Sen vill jag kunna tappa så mkt varmvatten som är möjligt utan att behöva ha en ackumulatortank.

Elementen som jag har har är ett enrörssytem (5 i huset och 1 till den andra byggnaden) om det nu spelar någon roll.

Har väl mest varit inne på CTC för att det verkar vara bra grejer och bra support men kommer det bli en nackdel med den lägre effekten och den något mindre panntanken för mina behov?
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Några liter hit eller dit i vattenvolym har inte mycket att göra med hur mycket varmvatten du kan tappa. Förutsatt att du använder prylarna som det är tänkt alltså.
Ecoflexen har plattvärmeväxlare samt 15kW brännare + (upp till) 9kW elpatron. Tillsammans ger det enligt CTC "oändlig" kapacitet på tappvarmvatten, vilket inte är helt orimligt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mateks skrev:Verkar vara rätt jämnt mellan dom båda märkena. Kollade lite på biomatic också som ni skrev om och det verkar ju vara som en CTC fast med mer effekt. Kanske en sån lämpar sig bättre?

Kanske ska berätta lite hur hushållet ser ut. Huset är på 72 kvadrat och välisolerat, dock 2-glasfönster. Sen är det en separat byggnad med garage, tvättstuga och pannrum på 56 kvadrat. Det är mao en kulvert in till huset. I den byggnaden är det bara grundvärme från ett vattenelement. När man är i garaget och donar så tänkte jag ha en värmekonvektor som snabbt skickar ut värmen när man ska vara där. Sen vill jag kunna tappa så mkt varmvatten som är möjligt utan att behöva ha en ackumulatortank.
Som nämnts så spelar vattenvolymen inte så stor roll då det bara är några liter det rör sej om o vv är det som slukar effekt, Med 12 L/min i flöde så behövs 25-30 kW för att ha obegränsat med vv om inkommande vatten är mellan 5-10° så det är väl inte fel om man behöver mycket vv om brännaren kan ge 20 kW, Det rör sej bara om ca 1,5 kW om vatteninnehållet ökas från 140-180 L..
Förutom detta så kan de inte behövas så mycket effekt för varmhållning av huset..
Är pannan i huset el i garagebyggnaden??

Ang snabb uppvärmning av garage så såg jag en på bygghus som använt kylare från en passat med dubbla fläktar, Med vattentemp på 30° gav den ca 8 kW o kostar nån hundring på skroten :wink:
Jag kommer då köra med en bilkylare som värmefläkt i garaget
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Inlägg av mateks »

Ok. Då slipper jag fundera på vattenvolymen. :)

Så det kommer inte va några problem att värma huset samt nån gång ibland snabbvärma garaget? Tänkte just på att CTC:n verkar vilja sota om man krämar på för mkt.

Sen ang. varmvattnet. Kan man spola ordentligt utan att det blir ljummet om man kör både pellets och elpatroner samtidigt? Blir ju inte så dyrt eftersom man står ju inte och duschar hela dagarna. ;P Skulle va intressant att höra vad folk har för erfarenhet om det. Kan ju ofta skilja sig i verkligheten mot vad papperet visar.

Vill ju helst inte behöva komplettera med en vv-beredare på utgående i efterhand.

Smart med bilkylaren. :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag har dusch med snålspolning, så jag kan i princip stå i duschen över 20 minuter utan att pannan tappar andan, och jag kör endast på 15 kW pelletseffekt utan hjälp av elpatronen. Säkerhetskoppel enligt Boverkets krav samt snålspolande dusch, så kan man ta tid på sig i duschen utan att pannan och därmed huset kyls ner :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Med snålspolande, tar det tid att bli blöt. Närmsta torrdusch man kan komma.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mateks skrev: Så det kommer inte va några problem att värma huset samt nån gång ibland snabbvärma garaget? Tänkte just på att CTC:n verkar vilja sota om man krämar på för mkt.

Sen ang. varmvattnet. Kan man spola ordentligt utan att det blir ljummet om man kör både pellets och elpatroner samtidigt? Blir ju inte så dyrt eftersom man står ju inte och duschar hela dagarna. ;P Skulle va intressant att höra vad folk har för erfarenhet om det. Kan ju ofta skilja sig i verkligheten mot vad papperet visar.

Vill ju helst inte behöva komplettera med en vv-beredare på utgående i efterhand.

Smart med bilkylaren. :)
Det är ju en nakdel att inte pannan går kräma på med 20 kW förstås om man t.ex har duktig effekt på värmefläkten i garaget (vilket det bör vara för att gå snabbt) o jag vet inte heller hur Ctc har det nu med deras shuntstyrning, På Biomaticen stängs shunten då panntempen kommer ner till 55° så då går max till vv alt om du kopplar in värmefläkten direkt på pannan utan att gå via shunten..

El vv beredare ska du inte behöva, Ctc går det plocka ut 24 kW medans Biomatic kan du kräma ur 29 kW om man kör pellets+El

I dag skulle jag inte fundera på annan panna än Biomaticen som säljs på blocket för 39000:- inkl shuntstyrning spaksotning o askkomprimering :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Inlägg av mateks »

Verkar ruksit frestande. Finns det nånting som är sämre med den än ecoflexen eller är den bättre på allt? :D

Egentligen det enda som blir mer besvärligt vad jag själv kan se är att avgasröret inte sitter optimalt till i förhållande till min skorsten och utrymme. Gjorde en vacker paintbild för att illustrera.

Den på blocket ser annorlunda ut mot den på deras sida! Säljs den billigt för att det är en gammal modell? Ska ringa dom på måndag när dom är tillbaka.

Många frågor men jag är total nybörjare på det här och eftersom det är en rätt stor investering så vill man ju att det ska bli rätt från början.

Bild
Senast redigerad av mateks den fre 07 jan, 2011 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:Med snålspolande, tar det tid att bli blöt. Närmsta torrdusch man kan komma.
Lustigkurre där :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Hej !

Jag har kört med Ecoflex sedan 2006 och jag bara behövt byta vingar en gång. Jag tömmer aska ca tre gånger per år. Helt OK i min värld.

Sotar tre gånger om året också. Normalt förbrukar jag tre ton pellets under ett år. Är helnöjd med denna.

Har dock dålig koll på Nibes panna med den brännare du tänkt dig.

Lycka till i valet!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mateks skrev:Verkar ruksit frestande. Finns det nånting som är sämre med den än ecoflexen eller är den bättre på allt? :D

Egentligen det enda som blir mer besvärligt vad jag själv kan se är att avgasröret inte sitter optimalt till i förhållande till min skorsten och utrymme. Gjorde en vacker paintbild för att illustrera.

Den på blocket ser annorlunda ut mot den på deras sida! Säljs den billigt för att det är en gammal modell? Ska ringa dom på måndag när dom är tillbaka.

Många frågor men jag är total nybörjare på det här och eftersom det är en rätt stor investering så vill man ju att det ska bli rätt från början.

Bild
Mitt råd gällande Biomaticen för 39000 på blocket, Det är den äldre modellen medans den du visar är den senaste o är ca 20000 dyrare..
Både den äldre o den nya ger max 20 kW o har samma storlek på asklåda, Den nya har därimot automatisk sotning medans den äldre har en spak du får dra i för sotning sen är den nya klar för lamda men är extrautrustning tyvär..
Så jag tycker den äldre är mer prisvärd o går fint att justera själv bara du har hushållsvåg ;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Inlägg av mateks »

Kan nog bli en CTC ändå. Måste bara fråga er som har koll. När var det dom hade sotningsproblem? Är det löst nu?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Sotningsproblemet löstes genom att man sänkte brännarens effekt från 20 ner till 15 kW. I många fall klarade inte pannan att evakuera avgaserna, så att den blev gående "fett". Annars är EcoFlex/EasyFlex busenkla att sota - det tar bara lite tid eftersom det är rätt så många och långa konvektionstuber.

CTC brukar inte köra i åratal med kända problem. Hos CTC brukar man lösa problemen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mateks
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 15:18

Inlägg av mateks »

Blev en CTC. Fick den installerad för några veckor sen och har hunnit prova den ordentligt nu när det varit bra kyligt ute. Än så länge är jag väldigt nöjd. Den tuffar och går och jag har värme både i garaget och i huset så det räcker.

Sen att jag får bort både acc-tanken och gamla varmvattenberedaren är inte dumt, tvättstugan blev helt plötsligt mkt större. Dock var acc-tanken för stor för att gå genom dörren så fick såga ner den med tigersåg, var rätt mastig att såga i iom att godset var 4 mm.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar