brännaren stannar felkod ext.mot flera gånger per dygn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dextur
Frö

brännaren stannar felkod ext.mot flera gånger per dygn

Inlägg av dextur »

Har precis köpt en begagnad flex-a som installerades av en janfire installatör. Brännaren fungerar och går bra större delen av tiden men några gånger per dyng stannar den med felmeddelande ext.mot.

Normalt krävs det dock ingen åtgärd förutom en omstart av brännaren. Någon gång får jag manuellt trycka på ext. knappen för att mata i mer pellets.

Saxat från detta forum
Larmindikering: Röda lampan märkt " Ext.mot." Blinkar
Orsak: Förrådet tomt med pellets. Nivågivarens inställning har
'ändrats.Lutningen fel på skruven som kommer från förråd.
Vid felsökning:
Förrådet är fullt.
Jag har inte ändrat någon inställning.
Lutningen ligger omkring 45 grader.

Då den går att köra utan åtgärd igen kan ju det som orsakat den inte vara något allvarligare fel? Jag är som du säkert märker helt ny på detta och undrar därför om det är normalt beteende eller om man ska kunna köra brännaren längre än ett dygn utan omstart?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är verkligen inte normalt.

Det som sker är att skruven som matar från förrådet inte ger pellets nog inom 2(?) minuter, alltså så att sensorn blir påverkat.

Detta kan bero på lite olika saker men om det är en äldre anläggning kan driftkondensatorn vara i behov av att bytas.

Men stanna vid brännaren och lyssna på hur motorn startar, det ska vara ganska distinkt. Ska den "löpa igång" är det dags att byta kondensatorn, på min skruv sitter den på motorn, under kopplingsdosan på sidan av motorn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
dextur
Frö

Inlägg av dextur »

Pratade med installatören, han sa ny motor.

Jag beställde en ny kondensator för att prova först. Några tusen billigare känns det.

Tack för tipset!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Självklart sa han ny motor, det ger mest vinst och minst problem. Detta med uttorkat kondensator är dock ganska välkänd i detta forum.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar