Slutat mata från ext skruv. Janfire Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Micke_H
Gallringsobjekt

Slutat mata från ext skruv. Janfire Flex-A

Inlägg av Micke_H »

Ja, så nu inatt när det var den kallaste natten iår så skulle ju brännaren såklart bråka.

När jag kom ner så körde brännaren på som vanligt och försökte mata pellets från ett tomt int. förråd utan att ext. skruven startade.

Startade om brännaren ett par gånger och fick den till slut att mata pellets genom att trycka på ext. knappen på brännaren.

Det jag egentligen undrar är väl varför det här händer och kommer det fortsätta hända? Är det ett vanligt fel på Janfire Flex-A? Är det boxen som packat ihop eller något?

Tacksam för alla svar.

MVH Micke
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Lite mer info hade varit bra.
* Lyste pelletssensorn?
* Hur startade externmotorn? Tvekande eller direkt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt

Inlägg av Micke_H »

Nej sensorn lyste inte. Och ext motorn startade direkt.

Samma sak hade hänt inatt igen. Så startade om brännaren imorse. Hoppas det funkar under dagen nu då. Annars kanske det är dags att byta boxen i brännaren? Vore ju tråkigt då en sån är ganska dyr.

uppdaterat:

satt och funderade på om det är något relä i boxen som hänger sig? Jag har dessutom alldeles nyligen bytt pellets till Agrol pellets. Körde Laxå 8mm och BioNorr 6mm tidigare och har aldrig haft sånna här bekymmer. Men samma dag jag fyller i Agrol 8mm så börjar den såhär? Är pelletsen för hård så den sätter igen skruven? Han går ju när man trycker på EXT knappen på brännaren.

Funderar bara lite... vill ju gärna undvika att byta boxen så det kostar en slant. Och helst köra på med Agrol pellets då jag har 2 pallar stående hemma.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen reläer i styrboxen - men det finns TRIAC. Dessa kan faktisk gå sönder, det är inte vanligt men allt kan ju gå sänder bara för att det är en dålig dag så att säga.

Men när du kan köra den manuellt via knappsatsen kan det inte vara problemet!

Jag tror att styrboxen kan ha fått lite psykiska problem - tyvärr. Jag tror att det kan vara processorn som inte mår bra, allt annat verkar ju fungera.

Det finns en utbytes-processor att köpa, kostar runt 550:- om jag inte minns fel (finns tråd om detta i forumet) men det kan även vara en annan sak varför man måste mäta lite innan man beslutar sig för vad som ska göras.

Om pelletssensorn reagerar på lampan är det bra - men om styrboxen inte får in det signal kan den ju inte reagera på det. Därför måste man in i boxen o mäta OM signalen ändrar sig när man aktiverar eller inte aktiverar sensorn.

Och det ska ju ske med ström på så är du inte ganska säker på vad du gör vill jag avråda.

Men jag kommer på en sak: sensorn är släckt (lyser ej) skriver du. Men lyser den när det finns pellets? Reagerar den alls?
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt

Inlägg av Micke_H »

Ja, sensorn reagerar när jag fyller i pellets och lyser upp när det är fullt i internförrådet. Så det fungerar.

Finns det inget elschema på kretskortet i styrboxen man kan kolla på?

Med processorn, är det http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes som du menar då? Alltså PROM kretsen.

Jag har erfarenhet av elektronik och el i allmänhet så det ska inte vara några bekymmer tycker jag. Arbetar med sånt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jupp, det är den krets.

Om du kan säkerställa att pelletssensorns signal faktisk kommer in till processorn och resten av utgångar osv. fungerar kan det ju bara vara processorn som är knasig.

Vad jag har förstådd är fungerar det hela förutom att den ibland missar att fylla internförrådet, alltså är det (om signalen kommer in OK till processorn) en sekvensfel och då det inte har funnits tidigare måste det vara processorn som är sjuk.

Men kolla först att det faktisk kommer in till processorn och växlar mellan rätta nivåer (lägre än 1,2V eller högre än 3,8V, ungefärliga värden) på processorpinnen beroende av pellets eller inte.

Och lite språkpolis: det är inte en PROM, det är en mikrokontroller, förkortas µC. PROM är ett programmerbart minne, inget annat, en µC innehåller (en sorts) PROM, CPU, IO-enheter och en massa periferfunktioner.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt

Inlägg av Micke_H »

Jag ska låna med mig ett riktigt mätinstrument hem och mäta och dona nu i helgen då. Men det verkar som det du säger stämmer, att processorn är sjuk.
Skriv svar