uppgradera panna samt brännare i litet pannrum

Skriv svar
Painless
Späd planta

uppgradera panna samt brännare i litet pannrum

Inlägg av Painless »

Hej. Har planer på en pann- och brännaruppgradering och behöver hjälp med tips o idéer.

Bor i ett hus från 1909, krypgrund, 2 våningar och 172m2, har en gammal Egor olje panna på 30 år som de satt i en roslagenbrännare.
Kör vattenburet radiatorsystem.

Det känns som det är dags att byta ut den innan det händer något med den gamla pannan samt kanske få lite mindre förbruktning på pellets.

Mitt problem är att pannrummet är litet, kan inte ha vilka lösningar som helst alltså.. det är 130cm brett och 150 långt och 240cm högt.
Idag står ett hemsnickrat pelletsföråd till vänster o framför om pannan, med plats för max 5 säckar..

Jag har kollat lite på värmebaronens Pellmax CU med inbyggd VVB och deras pelletsföråd 200 som tillsammans bygger 102cm på bredden..
sen är det förståss smartare att bygga ett eget föråd efter max mått som man nu kan få in.. dock är ju första alternativet säkert lite snyggare snyggare..

Det finns ju pannor med VVB o värmeväxlare, vad passar bäst när? har haft lite svårt att hitta något bra svar på detta..

Vad skulle ni göra i mitt fall?

Tack på förhand!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pelletsförbrukningen minskar kanske inte så mycket att det lönar sig bra av den anledningen men du har ju möjlighet att få ett bekvämare system som kan gå flera veckor utan tillsyn.
Ett miniförråd i pannrummet och ett större förråd i rummet intill som matar miniförrådet med en skruv kanske fungerar.
Ariterm Biomatic 20+ och CTC Ecoflex gör pelletsedningen bekvämare.
Eller så titta efter begagnade pelletssystem till sommaren när folk byter värmesystem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Min panna har värmeväxlare för tappvarmvatten. Det har fördelen att det producerar varmvatten efterhand som det förbrukas. Nackdelen är att om brännaren inte är igång redan när du påbörjar en större uttappning av varmvatten, så kommer temperaturen i pannan att sjunka rätt ordentligt, santidigt som du kanske inte får tillräckligt med varmvatten av önskat temperatur.

Varmvattenberedare i pannan ger en mjukare drift av pannan eftersom den värms långsamt upp genom att tanken exponeras mot det varma pannvattnet. Då får du snabbt en stor mängd varmt vatten, men när det tar slut, så är det en lång tids väntan på att beredaren skall värma upp sig igen.

Varmvatten med växlare är bäst när man har många mindre och mellanstora uttag av vatten, men beredare är bättre där man har få och större uttag. Har man badkar, så är kanske beredare att föredra - fastän det kommer att bli psalmsång ute ifrån köket när det inte finns varmvatten kvar till disken :lol:
De flesta pelletspannor idag kommer med antingen värmeväxlare eller slinga eller kamflänsbatteri för varmvattenberedningen. Personligen tror jag på att du får bättre varmvattenkomfort med växlare/kamflänsbatteri än du får med beredare.

Vad beträffar panna, så kanske du borde titta på den här: http://www.peltec.se/images/stories/pdf ... 020071.pdf

Den finns att köpa hos dinvvsbutik.se för knappt 24 000 kronor. Om Roslagsbrännaren är i bra skick, kan den användas i denna pannan. Annars går det ju att använda i princip vilken brännare som helst i denna pannan. Har du stort varmvattenbehov, så vill en brännare med underhållsfyr såsom Ariterm BeQuem eller Bionordic Viking B 16 GL vara att föredra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det var som huggarn! Har dom sänkt priset på Peltec pannan med hela 3000:-. :)
Motsvarande pris för Effecta 220 ligger på 29309:- utan automatsotning!
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Automatsotningen är ju tillbehör, så den tillkommer till de knappa 24 000 :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Painless
Späd planta

Inlägg av Painless »

Den pannan såg ju vettig ut och till bra peng oxå.
Vi har badkar i huset, badrummet på nedervåningen ska fräshas upp så att det blir en dusch där men i nuläget så används bara badkar.
Vi är rätt många i familjen o det kan vara så att det är många som badar direkt efter varandra.. dock så klarar den nuvarande pannan det rätt bra tycker jag, visst elpatronen får hoppa i o hjälpa till när man tappar upp bad nummer två..

på pannan du länkade till så är ju luckan för brännaren rund, min roslagen brännare är ju i formatet rektangulär.. men det kanske finns andra luckor? för min brännare är det väl egentligen inga fel på så den kanske får leva vidare i nästa panna..
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Sitter det inte en moteringsplåt på din gamla panna där man sätter fast brännaren. Bara att flytta över den plåten och montera den över luckan på den nya pannan. Du får ta upp ett lite större hål i luckan först.
Skulle inte vara något problem att använda din gamla brännare och från Roslagsbrännaren kan du få telefonsupport också om brännaren är gammal.

Var mycket sugen på den här pannan när den kostade 26300 på dinvvsbutik men takhöjden är här för liten.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Painless skrev:på pannan du länkade till så är ju luckan för brännaren rund, min roslagen brännare är ju i formatet rektangulär.. men det kanske finns andra luckor? för min brännare är det väl egentligen inga fel på så den kanske får leva vidare i nästa panna..
Hålet sitter i ett löstagbart lock. Du lossar bara fyra bultar, så kan locket tas ut och bearbetas så att du får rätta hålet. Isoleringen innanför är hel, så den måste skäras till efter formen på brännaren. Det kan göras med en vanlig skarp kniv :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar