Ryker in vid värmeomslag.

Skriv svar
hellco
Gallringsobjekt

Ryker in vid värmeomslag.

Inlägg av hellco »

Hejsan har en Janfire flex a pellets brännare inkopplad på en gammal ctc kombipanna. Har bara kört pellets sen i höstas men nu när det börjar bli värme omslag har det börjat ryka in när brännaren har gått ner i "blåsläge" alltså efter att den gått sin cykel med att brinna hårt till sparlåga och sen stänger den ner och blåser ut.
Jag har hittat vad som händer men vet ej varför.
När brännaren går ner i viloläge så står den stilla kanske 10min och sedan tänder den upp. Då har det hänt något i pannan som gör att när pelletsen får fyr då smäller det till och slår upp spjället som sköter lufttillförseln på ved sidan av pannan. Alltså det bildas någon form av gas (gengas? ) som sedan antänds. Någon som vet vad man kan göra för att förhindra detta?
Mvh Peter
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag förstår inte riktigt din beskrivning...

Att den kör vanlig eldning är OK.
Men "sparläge"... vad är det? Menar du kanske "underhållseldning"? (UH)

Vilket läge kör du i?

Om du menar att den kör UH till den tar slut efter en timme ska du använda läge 1 eller 2!

Om du menar att den kör UH en timme, stänger ner och 10 minuter efter det kallar termostaten på värme så att den startar igen är det ganska viktigt att du väljer läge 1 eller 2!

Smällen kan jag nog förklara som just gengassmällar för att den pytsar i ny startdos innan den är riktig kall men om det är möjligt är jag tveksam till, har för mig att det var en renblåsningstid men det kan bero på mjukvaraversionen.

Gör i övrigt som det står i regel #3: skriv in i din signatur vad du har av grejer, det lättar mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Nu precis när jag kom hem så ser vi att det kommer väldigt vitgrå rök ur skorstenen som bara sipprar ut och sen sen jag som att det släpper och blir som en ring av rök som en rökare kan göra med cigarretten ibland. Hur hög temp skall man ha på pannan? Jag har den inställd så den kör upp pannan i 80grader och sen vet jag inte hur man ställer in lägsta temp men den kör igång vid 65-70 grader ca. Jag kör på läge 3 som skall vara något vinterläge.
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Skillnaden på läge 2 och läge 3 är just enbart(!) underhållseldningen eller "glödhållning" som det kallas på andra brännare. Om det går mer än en timme från den börjar med UH till det kallas på värme nästa gång _ska_ du växla till läge 2!

Inte av lag men dels för att undvika puffar och dels för att öka effektiviteten, UH-eldning är inte speciellt effektiv och den sotar.

Pannans temperatur är inte något större problem, bara den är över ungefär 55°C en stor del av tiden. Jag kör min panna mellan 60°C och 88°C och det fungerar bra.

Men testa att svara på frågorna, det brukar hjälpa!
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Var nere och sotade pannan idag. Då ligger det som ett lager kol på rosterplåten. Vad beror detta på för mycket pellets, för dålig värme eller för dålig fläkt? Har bytt pellets från derome till bioenergi köpt på bauhause. Den nya pelletsen är kortare korvar så det kanske kommer mer pellets varje gång den matar ner?

Mvh Peter.
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev: testa att svara på de frågor du får, då kanske du får vettiga svar!
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Ja jag menar UH!!! Men fattar inte vad du menar med läge 1 eller 2. Jag har 4 lägen på min brännare alltså 1-2 är sommarlägen och 3-4 är vinter lägen och nu kör jag på läge 3 som alltså är ett vinterläge där den kör någon form av "cykel" där den går ner i UH vid viss intervall och sedan efter en tid så stänger den ner och blåser ur brännaren och "vilar" det är när den startar upp sig igen som det kommer en smäll.
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag inte kan dom rätta termerna och inte kan formulera mig rätt..
Är helt ny som husägare så kan inte mycket om eldning och sådant som rör huset.
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Har man bara intresset för hus och uppvärmning av det, så lär man sig ganska fort,
Det här forumet kan man nog inte vara utan om man eldar med pellets tror jag!!!!
MVH: Kay :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och som jag skrev i mitt FÖRSTA SVAR: kör den i läge 1 eller 2!

Läge 1 & 2 är utan UH-eldning.
Läge 3 & 4 är med UH-eldning.

Det finns en tidgräns på 1 timme för UH-eldningen, detta för att UH-eldning sotar och tjärar. Om UH-eldning hinner att sluta pga. tiden ska man använda läge 1 eller 2.

Effekten är lika på läge 2 & 3 i övrigt.
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Nu har jag ställt den på läge två så får vi testa ett några dagar och se hur det blir. Jag trodde man skulle ha den på uh-eldning för att alla andra jag pratat med kör med uh-eldning men dom har iof inte janfire.
Men man lär väl sig med tiden hoppas jag. =)
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

UH-eldning används när man har många starter och det är mindre än en timme från stopp till start.

Då kommer brännaren mycket snabbare igång och man sparar lite på tändelementet.

Men går det inte åt speciellt med värme och man har hög termostatdifferens kommer tiden mellan stopp och nästa start att överstiga 1 timme varvid UH-eldningen ÄNDÅ släcks ner.

Alltså är det bättre då att välja bort UH-eldning när detta är fallet, det blir ju i alla fall en kallstart så varför sota med UH-eldning?

Vissa andra brännare kan köra med glödhållning, jag har läst om folk som tycker att det är kul att den kan hålla glöden i timmer. Efter ett tag upptäcker nästan alla att det sotar och tjärar med glödhållning i lång tid - vilket är orsaken till den tidsbegränsning som finns i bl.a. Janfire.

Så valet är enkelt:
* Är det kortare än en timme (45 minuter? Se nedan) mellan stopp till nästa start: välj läge 3 eller 4.
* Är det längre tid än en timme mellan stopp och nästa start: välj läge 1 eller 2.

Du verka ha ganska stor termostatdifferens, alltså kommer du att ha lång tid mellan stopp och start när det inte är smällkallt men det finns andra som har kanske 5°C och då kanske brännaren kör på i 30 minuter, av i 20 minuter osv och DÅ är "glödhållning" bra och bör användas!

Så klaga inte över vad andra gör, gör som DIN anläggning är optimerat för... Kolla tiden brännaren är stoppat i och ställ vredet efter det, så enkelt är det.

Dock är det ett litet krux: UH-eldning utvecklar runt 600W på en Janfire. Alltså bör tiden mellan stopp och start vara kortare än en timme innan man vrider till UH-läge (3 eller 4), exakt hur mycket är svårt att sia om men kanske 45 minuter eller så.

På Janfire NH med något så när uppdaterat mjukvara sker denna omställning automatisk numera.
Är inte PK!
Skriv svar