Rostfritt insatsrör - enkel- eller dubbelvägg?
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Rostfritt insatsrör - enkel- eller dubbelvägg?
Hej!
Till sommaren blir det troligen byte till en modern panna. Eftersom det redan nu är lite si och så med rökgastempen tänker jag att det är lika bra att dra i ett rostfritt rör.
Nu har jag sett att det finns rör med enkel resp. dubbelvägg, se t.ex. här.
Såvitt jag förstår är dubbel ett måste om skorstenen är otät. Men om den är tät kan ett enkelt räcka. Det skiljer ju några hundringar / meter så om man har en hög skorsten (som i mitt fall) kan det ju skilja några tusen totalt.
Frågan är om man är dumsnål om man väljer enkelt? Kan man vara trygg i att en skorsten som är OK vid dragningen fortsätter vara OK om man väljer ett enkelväggigt rör? Eller ska man ta i lite och gå på dubbelt?
Jag antar att frågan är om det kan uppstå otätheter efter det att skorstenen blivit kondensskyddad.
Vad har ni för erfarenheter ni som dragit i insatsrör?
Till sommaren blir det troligen byte till en modern panna. Eftersom det redan nu är lite si och så med rökgastempen tänker jag att det är lika bra att dra i ett rostfritt rör.
Nu har jag sett att det finns rör med enkel resp. dubbelvägg, se t.ex. här.
Såvitt jag förstår är dubbel ett måste om skorstenen är otät. Men om den är tät kan ett enkelt räcka. Det skiljer ju några hundringar / meter så om man har en hög skorsten (som i mitt fall) kan det ju skilja några tusen totalt.
Frågan är om man är dumsnål om man väljer enkelt? Kan man vara trygg i att en skorsten som är OK vid dragningen fortsätter vara OK om man väljer ett enkelväggigt rör? Eller ska man ta i lite och gå på dubbelt?
Jag antar att frågan är om det kan uppstå otätheter efter det att skorstenen blivit kondensskyddad.
Vad har ni för erfarenheter ni som dragit i insatsrör?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jag kan rekommendera http://www.soliduct.com/insatsrorspaket ... -sjalv.htm
Brukar ha ännu lägre pris på sommaren, även en hyffsad hämtrabatt om det går att lösa.
Klart att du ska välja dubbelt om du ska använda "slang".
/Vednisse
Brukar ha ännu lägre pris på sommaren, även en hyffsad hämtrabatt om det går att lösa.
Klart att du ska välja dubbelt om du ska använda "slang".
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Tack för svaren!
Slipper man en provtryckning så minskar ju skillnaden i totalkostnad något.
Slipper man en provtryckning så minskar ju skillnaden i totalkostnad något.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Aha, olika bud alltså.
Har någon på forumet möjligen själv dragit i slang & kan berätta vad som gällde där & då?
Har någon på forumet möjligen själv dragit i slang & kan berätta vad som gällde där & då?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jag var tvungen att provtrycka när jag gick från olja till pelletsbrännare fast det var samma slang i skorstenen som satt på samma panna som jag använder i dag.
Altså bara byte av brännare. han sa att det var en ny instalation så då var jag tvungen..
Altså bara byte av brännare. han sa att det var en ny instalation så då var jag tvungen..
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
Om du bytte från olja till pellets i en panna som inte kan köra med ved (kombipanna) är det korrekt faktisk!
Du har då bytt från olja till fastbränsle, detta är en ny installation i reglernas mening.
Själv har jag en kombipanna varför min anläggning hela tiden har varit räknat som fastbränslesystem så bytet till pellets var inget byte som så.
Du har då bytt från olja till fastbränsle, detta är en ny installation i reglernas mening.
Själv har jag en kombipanna varför min anläggning hela tiden har varit räknat som fastbränslesystem så bytet till pellets var inget byte som så.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Reglerna tolkas olika överallt...
Jag slapp både provtryckning och besiktning när jag bytte oljebrännaren till pellets i denna kåk (värre i förra komunen jag bodde, besiktning före OCH efter!!).
Satte sedan själv i insatsröret pga. kondensproblem och ringde sotaren för besiktning/provtryckning. Fick då till svar att det behövdes inte, dels för att skorstenen inte var utdömd med eldningsförbud samt att jag bara gjort en förbättring tyckte han.
Lite lustigt i sammanhanget var att han frågade om jag haft en firma att göra det. När jag sa att jag gjort det själv menade han att då visste jag ju att det var riktigt utfört
, de kom gärna och provtryckte om jag ville men det var inget krav.
Detta var -08, två år tidigare i förra kåken skulle det tvunget provtryckas både före och efter. Fick dessutom vänta 3mån
innan de hade tid och detta var mitt i smällkalla vintern. Hade då anlitat en firma pga. det var bråttom samt lite knök med att ta hål i murstocken även uppe i huset (mitt i bjälklaget).
/Vednisse
Jag slapp både provtryckning och besiktning när jag bytte oljebrännaren till pellets i denna kåk (värre i förra komunen jag bodde, besiktning före OCH efter!!).
Satte sedan själv i insatsröret pga. kondensproblem och ringde sotaren för besiktning/provtryckning. Fick då till svar att det behövdes inte, dels för att skorstenen inte var utdömd med eldningsförbud samt att jag bara gjort en förbättring tyckte han.
Lite lustigt i sammanhanget var att han frågade om jag haft en firma att göra det. När jag sa att jag gjort det själv menade han att då visste jag ju att det var riktigt utfört

Detta var -08, två år tidigare i förra kåken skulle det tvunget provtryckas både före och efter. Fick dessutom vänta 3mån

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Om man installerar skorstensslangen själv så kräver en del leverantörer att den provtrycks av en sotare, för att garantin ska gälla. den brukar vara på 10 år och det vill man ju ha!!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Blir till att kontakta kommunen och kolla noga vad de kräver här.
Och ja, garantin vill man absolut ha.
Och ja, garantin vill man absolut ha.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Det är väldigt stor skillnad på slang och slang. det kan vara värt att köpa en något dyrare slang för en del går av om man drar lite för hårt i dom och andra kan man hänga i utan att de går av, skulle ju vara tråkigt om slangen fastnar lite i skorstenen vi montering och skulle gå av. det har faktiskt hänt.
Jag funderar på att sätta in en braskamin i ett rum i källaren som ska bli ett mysrum, har kollat lite på det här med installera själv eller låta yrkesfolk fixa det. Det blir inte många kronor dyrare med rotavdraget att få jobbet gjort av en hantverkare och då har men garanti på jobbet också, kan vara värt att ta med i beräkningarna
Jag funderar på att sätta in en braskamin i ett rum i källaren som ska bli ett mysrum, har kollat lite på det här med installera själv eller låta yrkesfolk fixa det. Det blir inte många kronor dyrare med rotavdraget att få jobbet gjort av en hantverkare och då har men garanti på jobbet också, kan vara värt att ta med i beräkningarna
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.