Hej
Har läst mig till att en acktank med plattvärmeväxlare för solladdning och tappvattenautomat vore en bra kombination. Men det känns som att det kommer gå åt många anslutningar på tanken. Skall ju därtill ha shunt på tanken och inkommande laddvatten från en pelletspanna.
Måste man ha separata anslutningar för allt eller kan man dela anslutningar?
anslutningar ack tank
-
- Prima virke
Många anslutningar ja, men det går ju åt?
Har i mitt fall:
2 anslutningar för solvärme
2 till radiatorkrets
2 till varmvattenslingan
2 till pannan
+ ett dykrör till SYR ventil
Har i mitt fall:
2 anslutningar för solvärme
2 till radiatorkrets
2 till varmvattenslingan
2 till pannan
+ ett dykrör till SYR ventil
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
-
- Prima virke
Visst kan du dela anslutningar, men det vanligaste är att varje "del" har sina anslutningar.
Delar man anslutningar så gäller det att "vattnet" går rätt väg. I ditt fall kommer ett antal pumpar att vara inblandade och då gäller det att de hämtar/lämnar vattnet på "rätt ställe" så att det inte går "bakvägen" via någon annan anslutning.
Själv har jag många anslutningar till min acktank.
4 st för solfångarslingor (en högt och en lågt placerad).
4 st för VV, två varmvattenslingor (en högt och en lågt placerad).
4 st för värme, två ingångar till bivalent shunt placerade på olika nivåer samt två returer (manuellt val mellan/lågt till acktank).
4 st för anslutning av panna, en högt för laddning samt tre olika returer för val av "laddvolym".
2 st för elpatroner, varav en är använd av elpatron och i den andra sitter styrningen till en syrventil som dumpar VV när solfångarna håller på att få acktanken i kok..
3 st för dykrör till termotetrar.
3 st för dykrör till styrning av panna och solfångare.
1 för expantionsanslutning (i toppen).
1 för tömningsventil.
Sedan tror jag att det finns ytterligare några som är pluggade......
Delar man anslutningar så gäller det att "vattnet" går rätt väg. I ditt fall kommer ett antal pumpar att vara inblandade och då gäller det att de hämtar/lämnar vattnet på "rätt ställe" så att det inte går "bakvägen" via någon annan anslutning.
Själv har jag många anslutningar till min acktank.
4 st för solfångarslingor (en högt och en lågt placerad).
4 st för VV, två varmvattenslingor (en högt och en lågt placerad).
4 st för värme, två ingångar till bivalent shunt placerade på olika nivåer samt två returer (manuellt val mellan/lågt till acktank).
4 st för anslutning av panna, en högt för laddning samt tre olika returer för val av "laddvolym".
2 st för elpatroner, varav en är använd av elpatron och i den andra sitter styrningen till en syrventil som dumpar VV när solfångarna håller på att få acktanken i kok..
3 st för dykrör till termotetrar.
3 st för dykrör till styrning av panna och solfångare.
1 för expantionsanslutning (i toppen).
1 för tömningsventil.
Sedan tror jag att det finns ytterligare några som är pluggade......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.