Nibe pellux 200 med iwabo villa S1X

Skriv svar
trailblazer
Ungskog

Nibe pellux 200 med iwabo villa S1X

Inlägg av trailblazer »

Har idag en ctc265b med iwabo S1x brännare. Jag tycker att det går åt en massa pellets. Just nu ca +4 på dagarna och ca -3 på nätterna. Och det går åt två säckar = 32kg. Har stängt av nästan hälften av elementen, och sänkt dom övriga. Har 18 element allt som allt. Fick byta fläkten förra veckan i brännaren, instalatören som var här sa att det är dålig verkningsgrad på pannan. Lästa någonstans att gamla vedpannor endast har en verkningsgrad på ca 40 - 60 %, med pellets brännare. Och att nya pellets pannor ligger på ca 90 - 92 %. Så jag har funderat på att skaffa en pellux 200, och använda samma brännare som nu. Vad tror ni?
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dumheter, visst har en 265:a sämre verkningsgrad men det skiljer inga enorma mängder och det är garanterat inga 40-60%, med en ny panna så minskar förbrukningen en del men det tar mååånga år att få tillbaka dom pengarna igen.

Jag har ungefär 100 kvadrat som värms med pellets (ingen värme i källaren), rätt uselt isolerat 50 talshus och jag använder ungefär en halv säck om dagen när det kryper över plus, blir det minus så ökar det till en säck och när det vara som mest svinigt i december/januari så gick det en och halv säck om dan.

Du kan med lite plåt bättra på verkningsgraden på 265:an lite, baffeln som sitter mellan olje/ved delen är inte så där dunderbra.
Senast redigerad av micke_932 den mån 14 mar, 2011 15:02, redigerad totalt 2 gång.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har bytt ut ctc 265 mot en modern effektiv oljepanna.
Jag tror rörisarnas historier är rätt överdrivna.
Verkningsgraden kan nedsättas på tre sätt och sedan beror det på huset om det spelar någon roll.

1. Ofullständig förbränning. Justeras med brännarinställningarna.
2. Pannans värmeutstrålning. Hjälper till att värma källaren på vintern. Har man inte nytta av den värmen är det en förlust.
3. Förlust genom skorstenen. Hög effekt på brännaren ger hög rökgastemperatur och värmeförlust ut från skorstenstoppen. Eldar man med för pannan lämplig effekt (10-11 kW) så blir rökgasförlusterna inte stora.

"Problemen" med en ny panna blir att rökgastemperaturen blir låg, man får öka brännarens effekt. Vattenmängden i en ny panna är mindre och därför kan det bli problem om man tappar upp mycket varmvatten. Den nya pannan avger nästan ingen värme till källaren och extra element kan behövas.

Bekvämare blir det däremot med en ny panna. Är inte Nibe Pellux 200 kraftigt prissatt jämfört med Effecta 220, Peltec och CTC Easyflex?

Sedan kan det dyka upp någon begagnad pelletspanna när folk slutar elda.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Om inte skorstenen 1m ner blir för varm, så funkar den som kakelugn. Även i källare och på vind, vilket kan räknas som förlust. Men på bo plan ger den lite tillbaka. Lite bättre koll på flåset än balansdraglucka så kanske det finns lite att hämta.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Alla skriker dumheter när någon pratar om att slänga ut sin gamla 265:a, men som före detta ägare till en sådan panna, kan jag försäkra att man visst spar energi på att byta den. Den är gjord för koks. Om du haft koks att elda i den, så kunde du fått en rätt hyggelig verkningsgrad, men med pellets så räcker inte rökgasgångarna till. Pellux 200 med IWABO Villa S1X? Det blir perfekt eftersom Pellux pannan är gjord för just den brännaren. NIBE PB 10 är samma brännaren.

Kanske tar det några år att förränta kapitalet, men: Du får en komfort som är helt suverän eftersom denna pannan ju har inbyggd shunstyrning samt en asklåda typ större. Den sotar sig själv för det mesta, men måste ett par gånger om året ha mänsklig hjälp med en huvudrengörning - vilket sotarn ju brukar ta sig an. Så i ditt ställe skulle jag inte tvekat på att skaffa denna pannan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Med tanke på att jag måste renovera pannan. Shunten sluter inte tätt, har den hel avstängd men får ändå 40 gradig vatten ut. Jag kanske är ute och cyklar när det gäller shunten. Jag är ny när det gäller pellets, har varit husägare i 5 månader. Innan hade vi el uppvärmd kåk. Men jag tycker att det går åt en hel del pellets, med tanke på vad andra här på forumet förbrukar. Som kallast gick det lite över 64 kg/dygnet. Och nu, med nästan våren inpå dörren går det åt 32 kg/dygnet. Och då har jag stängt av hälften ca 9 st element och strypt 9.
Det har gått åt 7, 6 pall = 396 små säck, sedan den första november 2010. Så jag vet inte, men det lutar åt en nibe.

Brännaren blev injusterad, innan inflytt, av en gammal räv inom iwabo.

Jag tar till mig det ni svarar, det verkar vara en djungel inom pelletsen :D
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

bergatorparen: Har du läst instruktionsboken för en gammelpanna? Det är inte bara koks den är bygd för.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Torsten: Angående punkt 2 så har jag inte mer värme i pannrummet än på markplan ca 21 grader och i källaren där pannan står ca 14 grader. Låter jag dörren stå öppen till pannrummet så blir det 14-16 grader där. Men det kan ju vara så att prylarna i pannrummet behöver en riktig översyn. Elementen är väl inte dom bästa heller, ser ut som el plåt element. Så dom ska också bytas. Men innan jag bestämmer mig helt, så ska jag läsa mig igenom en hel del här på forumet.

Prisrena för dom övriga pellets pannorna vet jag inte, men nibe pellux 200 ny har jag hittat för 29995 kr inkl moms. Installationen fixar polaren, som inte gör annat på dagarna. Fast han rekommenderar en vatten/luft panna, som jag kopplar ihop med det som jag har. Så att pelletsen får ta över vid kallare temperaturer.

Största anledningen till, att jag vill ha en pellets panna är väl att jag slipper sota ur pannan varje vecka. Och att jag kan ev. få ner förbrukningen. :?
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

rod02 skrev:Om inte skorstenen 1m ner blir för varm, så funkar den som kakelugn. Även i källare och på vind, vilket kan räknas som förlust. Men på bo plan ger den lite tillbaka. Lite bättre koll på flåset än balansdraglucka så kanske det finns lite att hämta.

Ska kolla upp det här! :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:bergatorparen: Har du läst instruktionsboken för en gammelpanna? Det är inte bara koks den är bygd för.
Nej, och det är jag nog inte ensam om att inte ha gjort, eftersom man ofta har kunnat läsa efterlysningar efter just instruktionsböcker till gammelpannor här på forumet. Av den anledning har jag tvingats utgå från typskylten :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Alla skriker dumheter när någon pratar om att slänga ut sin gamla 265:a
Det sa jag inte, jag sa att det var dumheter att den skulle ha en verkningsgrad på 40-60%, något annat har jag inte sagt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men såklart har den en usel verkningsgrad - om man brassar på som en sinnessjuk! Den har enl. mitt testande en övre effektgräns på runt 12kW med pellets, kommer jag över sticker rökgastemperaturen iväg ganska snabbt.

Och visst läcker den lite värme men där jag har min är det inget problem, allt kommer huset till godo.

Har man t.ex. 200°C rökgastemperatur är det betydande för effektiviteten, oavsett vilken panna man har.

Så att man kan spara en massa vid att byta från en CTC 265 till ... någon annan ... kan vara rätt men då måste man elda med kanske 18kW. Jag kör med 7kW och har en rökgastemperatur runt 170°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar