Mura om, insatsrör och rökgaser.

Skriv svar
Air
Gallringsobjekt

Mura om, insatsrör och rökgaser.

Inlägg av Air »

Har tänkt att installera en pelletsbrännare i min NIBE City (1996) som inte använts för oljeeldning på några år. Hade sotaren här för att trycktesta kanalerna och fick anmärkningar på att den läckte till angränsande kanaler och utåt.
Det visade sig att fogarna var helt slut och några tegelstenar var helt spruckna. Så vad jag vet är att jag måste foga om och mura om delar av skorstenen ovan mark.

Men måste jag göra mer än så?

Har läst om rökgastemperatur, kondens och insatsrör här på forumet.
Är pannan som jag har så effektiv så att temperaturen på rökgaserna kommer att bli för låga vid skorstenstoppen? Vad är fördelarna och nackdelarna med insatsrör? Skall jag bara fixa ommurning och fogar nu för att efter jag installerat en brännare se över om jag behöver ett insatsrör? Eller skall jag installera insatsröret nu?
Senast redigerad av Air den fre 23 sep, 2005 09:17, redigerad totalt 1 gånger.
robbanlotta
Gallringsobjekt

Inlägg av robbanlotta »

Har man inte insats rör bara om skorstenen är dålig? Räcker det inte med huv?
NH
Air
Gallringsobjekt

När skall man skaffa insatsrör?

Inlägg av Air »

Vad jag har förstått är att man har insatsrör för att rökgastemperaturen är för låg och därför kondenserar gaserna och löser upp fogarna. Och en huv har man för att inte få in regn och snö som smälter (av rökgaserna värme) och frostspränger fogarna. Jag har också förstått att har man insatsrör så kommer mindre värme in i skorstensstocken och håller den varm.

Men när skall man skaffa insatsrör? Och när bör man ha huv?
Skall man fixa insatsrör i förebyggande syfte?

Nå som kan klargöra lite?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ja den pannan är så effektiv att den borde installerats med insatsrör från början!
Hur det blir med pellets om du tänkt dig det (värmebaronens brännare borde fungera) vet jag inte riktigt. Jag har inte sett några siffror på hur mycket vatten det bildas vid pelletseldning vs olja.

Insattsrör reparerar och förebygger läckage och kondensproblem. Huvar hindrar regn och fåglar och annat otyg från att ramla ner i skorstenen. Regn ger upphov till frostsprängning i en oanvänd skorten, och så surt som det är så löser det väl fogarna med.
Skriv svar