Den optimala brännaren!

whitelantern
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Man tycker ju förstås att det borde finnas en hel del att göra med styrningen, doseringen för att lättare kunna byta pellets leverantör och
ha koll på förbränningen.

Det finns iof trådar här med lambda och som du skriver kalldraget..
(undertecknad är starkt misstänkt för en sån tråd)
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

bequem är redan optimal :D
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

whitelantern skrev:Man tycker ju förstås att det borde finnas en hel del att göra med styrningen, doseringen för att lättare kunna byta pellets leverantör och
ha koll på förbränningen.
Styrning för att bygga om en äldre brännare som TB Mini till digitalstyrd med lambdainterface finns att köpa från Nordjysk Bioenergi. Ny fläkt tillkommer.
Tyvärr rätt dyr och inne på fel spår (modulerande drift).

Dosering till fallrörsbrännare kan man köpa ett kit som behöver lite eget fix.
Är visst 2 på forumet som har apparaten (Degermans doserare).

Intresset för hobbyjobb med brännaren verkar annars inte så stort.

Byter man pelletsleverantör och har steglöst inställbar matning är det bara att mäta frammatad pellets före och efter pelletsbytet och sedan ändra motsvarande mycket på matningstiden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Den optimala pelletsbrännaren är den som tänder som den skall, förbränner någorlunda rent och inte kostar multum i reservdelar. Det kan vara kul att stoppa dit saker som får den mer och mer att likna en robot, men blir den mer optimal av det skäl?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag har satt alldeles för mycket tankemöda på att fundera på den optimala pelletbrännaren. Till sist efter 10 års eldande så har jag för min del landat på att den optimala brännaren är den som fungerar och håller. Idag skulle jag gissa att minst 10% av pellet-förtjänsten försvinner i reservdelskostnader. Om man kan konstruera en brännare som håller 100 ton pellet utan att byta några delar alls, så kan den brännaren gott ha någon procent sämre verkningsgrad utan att bli dyrare.

Så lönar det sig att bygga ett mekaniskt invecklat matningssystem för att få upp verkningsgraden någon procent?

En annan sak är att med mycket stabil matning så kanske man tillochmed kan få rörbrännare att hålla. Vem vet?

Degermans doserare är antagligen den bästa doseraren, men den doserar fortfarande enligt volym och inte vikt. Kanske kombinerat med lambdagivare det inte spelar någon roll?

Angående hållbarheten, kan det vara så att det är start/stopp driften som dödar rörbrännarna? Varje stopp så öser man ju på stora mängder syre direkt på rödglödgad plåt vid renblåsningen. Kanske modulerande drift skulle få dem att hålla bättre? Enklaste sättet att anpassa en tubpanna för modulerande drift måste väl vara att stänga några tuber med en lucka vid lågeffekt. Tror nån tysk-österrikare har något sådant. (Koniska tuber är väl svårt att kombinera med automatisk sotning)

Hittills verkar det som om alla försök att bygga en brännare med optimal förbränning har resulterat i brännare som inte håller tillräckligt bra i drift (biona, jetflame...). Konstigt att man kan bygga jetmotorturbiner som håller tusentals timmar i drift, men inte en brännkammare till en pelletbrännare... Kanske har det med ojämn matning eller start/stopp driften att göra, för mycket restsyre dödar materialet. Eller bara snålhet i materialval?

Min optimala brännare har alltså:
- Inga dyra delar utsatta för slutförbränningen, dvs öppen rakt eller snett uppåt. Alternativt att plåten ovanför rostret har bara en lågriktande funktion och är inte avgörande för mängden luft som tillförs lågan.
- Lambdareglering
- Billiga slitdelar (idealet är att bara tändelementet är en slitdel)
- Styrsystem där man enkelt kan väga in matningen och kompensera för variationer i volymvikt.
- Jämn matning, om det sen är internskruv eller degerman-doserare eller matenes vertikalskruv vet jag inte. Finns ju inga mätningar, varken oberoende eller partiska...

Jag hoppas byta ut inkråmet i pannrummet i sommar, och hittills så lutar det åt att det (kanske) blir den danska brännaren biocomfort, i en termax25Cr. Det är knappast en ideal brännare, men några av mina punkter ovan uppfyller den iallafall.

Du gillar inte modulerande drift Torsten, men visst vet du att den danska brännaren har modulerande drift som möjlighet och inte krav? Man får fritt ställa in max och min effekt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
whitelantern
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Jag har haft 4 tändfel 1 matningsfel och då har jag bara kört ca 10st 16kg säckar hittils.. Så nog kan man göra en hel del med bättre styrning..

Så när man använder ordet optimalt så måste även driftsäkerheten ingå..
Det är intressant o höra dina erfarenheter.. Som du förstår har jag just dragit igång min brännare men kan konstatera att mycket nog kan göras bättre men som du skriver det blir en massa x-tra grejor som kan gå sönder.

Jag har en BMW 1602 från 1973 på den kan man göra allt själv..
men tar man dagens bil så kostar det skjortan så fort nått måste göras..
men med båda kan jag ta mig från a till b...

Så visst en enkel brännare som går att serva själv är att föredra..
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Honda skrev: Jag hoppas byta ut inkråmet i pannrummet i sommar, och hittills så lutar det åt att det (kanske) blir den danska brännaren biocomfort, i en termax25Cr. Det är knappast en ideal brännare, men några av mina punkter ovan uppfyller den iallafall.
Men inte joxar du väl med en oljepannbrännare igen när det finns välfungerande pannor som Ecoflex och Biomatic där man kan göra allting själv?
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Förklara dig gärna Torsten för nu fattar jag ingenting.

Bio comfort är inte övermatad, är ingen rörbrännare och brinner inte horisontellt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Inte ens oljebrännarna bara gick och gick...Det var väl munstycken och tändprylar som skulle bytas OK billigare prylar men med arb varierade det kraftigt beroende på arbkostn :roll: :wink: på mellan 1500-3000/år??

Men finns det ingen legering som brännarör/kopp/låda som det eldas i som håller?Kosta vad den kosta vill...?Sen digitala inställningar över hela bredden ...Om man leker med tanken att brännaren får kosta kallingarna...Vore intressant....

Likt MIELE tvättmaskiner med 10 års garanti fast dom kostar därefter..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
whitelantern
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Ja det finns ju keramer som tål höga temperaturer..
Dom tål kanske inte så mycket åverkan (mekanisk slitage)
Men keramerna som sitter på utsidan av NASAS Space Shuttle var ju för att
skydda så att det inte skulle brinna upp vid inträde i atmosfären..
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Völund klär mot en dryg extrakostnad förbränningsdelarna i sina avfallsförbränningsanläggningar med Inconel (kommeriell beteckning).
Dyrt och svårbearbetat material. Visst finns det material som tål värme det handlar bara om kostnader.
En plåtbrännare avsedd att skruvas fast i en pannlucka får ju inte bli dyrare än en Bequem eller Bioline 20 brännare.

Tror att konstruktörerna av plåtbrännarna från början räknade med att plåten skulle hålla brännaren ut. Därför dessa dyra och inveckade plåtkonstruktioner man ska elda i.
Ett roster och en lågriktare behöver bevisligen inte kosta mer än 495:- och 195:- och med de förutsättningarna har också plåtbrännare en framtid.

Sedan kan man också diskutera hur länge en brännare SKA hålla.
I det fattiga Italien som behöver så mycket EU bidrag från oss skattebetalare räknas en bils livslängd till 7-8 år. Här räknar man 15-16 år trots alla rostproblem.
Här jagar man som galna efter 10 år gamla blocketfynd till brännare som för några tusen kan chippas och förses med varmluftständning.

Köpte folk nytt och kastade det gamla skulle det också utvecklas nya och bättre produkter.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Min TB-mini brännare har bara krånglat en gång under åren sedan jag installerade den och då var det bara att dra åt skruvarna i elplinten för tändelementet, blivit dålig kontakt där. Mindre problem en med de två oljebrännare jag slet ut innan. Så en enkel brännare har förmodligen lite sämre verkningsgrad men det står jag ut med när den bara tuggar på och sväljer allt i pelletsväg jag slår i behållaren. Det handlar ju bara om att mata in en lagom mängd pellets i brasan och blåsa igenom någolunda rätt luftmängd.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Min första brännare var också TB Mini. Bra konstruktion. Elda på en plåt med hål i (roster). Behövde lågan riktas framåt så gick det faktiskt att göra en lågriktare själv. Inte är det någon lägre verkningsgrad än vad rörbrännarna har. T.o.m. sparlåga (underhållseld) ingår.
Hade inte en del konstruktörer fått dille på rör hade alla plåtbrännare sett ut på liknande sätt.

Eller var det försäljningsavdelningar som krävde att "den ska se ut precis som en oljebrännare" för att underlätta försäljningen?
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Honda skrev:
Jag hoppas byta ut inkråmet i pannrummet i sommar, och hittills så lutar det åt att det (kanske) blir den danska brännaren biocomfort, i en termax25Cr. Det är knappast en ideal brännare, men några av mina punkter ovan uppfyller den iallafall.
Men inte joxar du väl med en oljepannbrännare igen när det finns välfungerande pannor som Ecoflex och Biomatic där man kan göra allting själv?
Var nu snäll och förklara dig, Torsten. Om du sitter inne med negativ kunskap om brännaren som jag kanske kommer att investera i så varsågod och dela med dig av det då. Jag är mer än intresserad.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Köpte folk nytt och kastade det gamla skulle det också utvecklas nya och bättre produkter.
Men vad är "bättre" då ? detta är olika för olika människor, för min del så har jag redan den perfekta brännaren, det enda jag eventuellt saknar är en bättre anordning för att tända som har längre livslängd (nu håller mina tändelement i och för sig i 4 år ungefär vilket är helt ok), eventuellt kanske man skulle ha två tändelement så att det andra kan gå in om det "primära" går söner eller nått liknande.

Den perfekta brännaren för mig är gjord för att hålla länge, innehåller få delar, är lätt att klura ut vad som är fel på om något krånglar, jag skiter i att verkningsgraden inte är 99.999993% och att den matar pellets lite ojämt. Sen finns det andra som ser den perfekta brännaren som något som kan hålla värmen i huset, koka kaffe på morrnarna, öppna garageportarna och larma om det kommer tjuvar, det är väldigt individuellt vad som är "bäst".
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar