Ny brännare sotar som sjutton

Skriv svar
Cohan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 00:02
Ort: Husaby

Ny brännare sotar som sjutton

Inlägg av Cohan »

Blev less på de ständiga problem jag hade med min PX21 och satte in en Baxi Eurofire. Den går som en klocka, men askar som sjutton. Kolsvart aska och svart i pannan långt upp förbi turbulatorerna (om det är så de heter).

Röken som kommer ut ur skorstenen kan oftast inte ses. Har ställt ner matningen och höjt fläkthastigheten allt eftersom men tycker ändå att det är en rätt så gul låga (som det dessutom slår gnistor om ibland).

Någon som har nåt bra tips på hur jag ska ändra inställningarna eller nåt annat jag kan göra?
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du kan INTE ställa efter färgen på lågan om inte du har ett siktglas! Om du måste öppna någon lucka för att se färgen är det tvärkört redan där.

Om den sotar ska du minska doseringen, så enkelt är det!

Fläkthastigheten ska man inte pilla på, det är den som bestämmer effekten och att höja den kan ge andra problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det du beskriver är luftunderskott. Börja med att leta reda på hur mycket den matar fram under 10 minuter.
  • 10,00 kW => 347,22 gram/ 10 min
    12,50 kW => 434,03 gram/ 10 min
    15,00 kW => 520,83 gram/ 10 min
    17,50 kW => 607,64 gram/ 10 min
    20,00 kW => 694,44 gram/10 min
Detta görs genom att lura brännaren att tro att den har låga genom att belysa optovakten med ficklampa eller annan lämplig ljuskälla. Samla upp den mängd som skruven matar fram under 10 minuter och väg så detta på en tillförlitlig våg. När så matningen som ger önskat effekt är säkerställd, skall fläkten justeras. Se till att lagret på denna är smord fär ett torrt lager kan ge luftunderskott alternativt ojämn fläktgång.
Justera fläkten så synlig rök börjar visa sig, öka så fläkten tills röken precis försvinner. Nu skall du ha så bra inställning som du kan få på frihand. Har du sotpump, skall sottalet ligga mellan 1 och 3
Beroende på pelletsen skall askan vara ljusgrå - ljus brun, och sotet skall vara torrt antracitgrått.
Passa på att notera alla inställningar INNAN och EFTER justering så att du kan återgå om nödvändigt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Om man har problem med en Px21a å sätter in en baxi har man stoooora problem med handhavande!! Du kan visst ställa ner fläkten på jurobrännaren!! Ställ även ner matningen,Skillnaden mellan px21an å baxi brännaren e vilotiden,Så sänk matningen!!!!Sen!!!! sänker du fläkten! Tills du får en ljus gul låga!Under hela förbrännings cykeln.
Cohan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 00:02
Ort: Husaby

Inlägg av Cohan »

Icecap skrev:Om den sotar ska du minska doseringen, så enkelt är det!
Har ställt ner doseringen så långt att den vissa matningar inte lyckas få ner pellets i brännaren, men ändå är det kolsvart sot långt upp i pannan.
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
Cohan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 00:02
Ort: Husaby

Inlägg av Cohan »

Eldvin skrev:Om man har problem med en Px21a å sätter in en baxi har man stoooora problem med handhavande!!
Har haft ut två olika montörer, men ingen av dem har lyckats få PX21:an att fungera, så jag tror bestämt att det är mer än handhavandefel. Att det blev en Baxi var helt enkelt för att det var det märke som installatören i byn saluför, och det är praktiskt att ha den man ska klaga på nära :)
Tänkte dock försöka få till de inställningar det ändå är tänkt att man ska kunna pilla på själv innan jag ringer hit honom.
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att du fått in en lättinställd brännare gör att du borde kunna få till inställningarna själv. Titta i Eurofire tråden där några har skrivit upp sina inställningar så ser du kanske om du ligger helt fel.
Men först mät upp effekten för annars vet du ingenting.
6 minuter eller 3 minuter går lika bra men 10 minuter är till för de som vill göra enkla saker så omständigt som möjligt.

-------------
Här är pelletsguru kurre44:s beskrivning av effektmätningen:

"Se till att ha pellets för handmatning av brännare under mätningen.

1. Ta bort matningsslangen från brännaren och mata för hand så att brännaren håller sig brinnande.
2. Låt skruven mata i en påse under 6 min drift. Starta tiden vid början av en matning.
3. Sätt tillbaka matningen på brännaren.
4. Väg sedan pelletsen på en digital våg eller bra hushållsvåg.
5. Uträkning av effekten.
Tag vikten ( under 6 min ) gånger 10 ( matningsvikt under 1 timma ).
Den vikten gånger 4.8 blir effekten i kW.

I min panna räknat i huvudet. 0.240 KG ( 6 min ) X 10 = 2.4 Kg / tim.
2.4 X 10 / 2 (2.4 X 5 ) är 12 minska lite för skillnaden mellan 5 och 4.8 blir ca 11.5 kW. "
----------------

Om du tror det är tjall på matningen i skruven så mät upp hur mycket skruven matar på en minut när den är ansluten direkt till elnätet och inte till brännaren. Normalt värde ligger kring 180-250 gram per minut. Beror på vilken stigning det är på skruven. Håller sig det värdet stabilt så ska det gå att få till bra förbränning.

Ett tunt lager sot längre upp i pannan är inget fel men blir det tjockt och luddigt sot är det för lite luft.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Vilka inställningar kör du på?

Du bör väl ligga runt följande som de flesta andra Baxi-användare gör (om skruven lutar någorlunda 40-45 grader):

Startdos: 3 dl = 40 sek
Min-fläkt: 181 (om du har nya fläkten, om du har gamla = 156)
Max-fläkt: 201 (om du har nya fläkten, om du har gamla = 171)
Min-matning: 0,5
Max-matning: 1,1
Renblåsning: 300 sek
Hysteres: kanske 65-85 eller liknande?

Det verkar vara ganska "normalt" att skruven matar ojämnt och inte ger pellets varje gång den kör.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Glömde en sak,,Är det 6 eller 8 mm pellets??? Om vi bort ser från lågans färg ,till dess form,,En kort svetslåga?? eller en lång svajig sak??
Cohan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2010 00:02
Ort: Husaby

Inlägg av Cohan »

8 mm pellets. Lågan är nog just nu mer åt svetslågehållet.
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
Skriv svar