Ska som rubriken förklarar installera en pelletsbrännare i min vedpanna. Veden börjar bli så dyr att jag inte ser någon stor vinst i det längre och pelletseldning är ju rätt så bekvämt.
Men då har jag en del frågor (kanske jättedumma) som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Först ska jag berätta att pannan är en NIBE Vedex 3000 och att jag har tre ack.tankar.
Hur pass komplicerad är installationen? Kan jag göra den själv eller behöver jag ta hjälp av fackman?
Måste jag koppla in en extern termostat/givare när jag eldar mot tankar, eller tar pannans termostater (laddningstermostat och maxtermostat) hand om att styra det hela?
Måste jag täta alla tilluftskanaler eller räcker det att skruva in skruvarna till primär- och sekundärluften i bottenläge?
Måste jag skruva bort pannans fläkt eller räcker det med att koppla ur den?
Ska jag elda mot en tank eller alla tre? Vilket är mest pelletseffektivt?
Det var väl det jag kom på just nu, det kommer säkert dyka upp fler frågor.
Visst ja, brännaren är en Viking Bio.
Omställning från ved till pellets
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Jag skulle nog ta hjälp av en fackman. Det kostar förvisso en del tusenlappar, men ett ackumulatorsystem måste kopplas rätt för att det skall fungera. Med de temperaturer som det är snack om, så finns även en betydande säkerhetsaspekt också. Det är ingen skam att ta hjälp, säger Arga Snickaren och Bergatorparen 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Jaha - bara brännaren. Ja då är jag mer med på noterna. Bästa sättet för en Viking Bio är att använda den inbyggda styrningen och placera givaren på första tanken.
Jag hittade ett dokument för pelletskonvertering, förvisso med NIBE PB10, men ändå. Detta dokument ger i varje fall en fingervisning om vad som behöver göras:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10516-3.pdf
Jag återkommer i morgon när jag får sovit. Jag har varit på benen i 26 timmar och det börjar märkas
Jag hittade ett dokument för pelletskonvertering, förvisso med NIBE PB10, men ändå. Detta dokument ger i varje fall en fingervisning om vad som behöver göras:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10516-3.pdf
Jag återkommer i morgon när jag får sovit. Jag har varit på benen i 26 timmar och det börjar märkas

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det du kommer att behöva är:
Elektriskt:
Den svarta ledningen skall anslutas till överhettningsskyddet i pannan. Den bruna ledningen är den som startar och stoppar brännaren, så om du vill ha möjlighet att stoppa brännaren innan termostaten slår ifrån, så koppla en brytare på denna. Den bruna ledningen skall fasmatas från samma källa som den svarta.Man får aldrig hämta fasmatning från någon av de andra två faserna för då får elektroniken 400 Volt - och då brinner det!
Den blåa ledningen skall till nollan, och den gulgröna skall till jord. Dessa skall var väl märkta på pannans elplint.
På den första av de tre ackumulatortankarna, skall finnas ett dykrör en liten bit under termometern för övre skiktet. Här skall temperaturavkänneren in. Sladden kopplas sedan till den vita stickkontakten som sitter mellan den svart/bruna flerpoliga såkallade eurosteckern och kontakten för skruven.
På brännarens elektronikkort sitter bredvid pot'en för startdos en pot för temperaturinställning. Sätt denna på 80 grader. Det finns en funktion för startfördröjning som kan användas för att få längre gångtider på brännaren. Här är det bara att försöka sig fram. Funktionen styrs av en av mikroswitcharna - vilken beror på vilken årgång brännaren är, så där måste du se efter i manualen. På kortsidan av kortet sitter tre pot'ar: Den övre styr pelletsdoseringen, den undre styr fläkten i lågeffektsteget och den mittre styr längden på tidsfördröjningen. Det är bara att testa sig fram till du hittar det som funkar för dina behov och dina önskningar.
Beträffande pellets, så är inte Viking Bio kräsen. Nu får vi vanligtvis mycket fin pellets här i Västra Värmland, så ta i trä: Jag har till datum inte fått dålig pellets en ända gång.
Brännarrör: Beräkna att du måste byta brännarrör efter ca 18 pallar eftersom ett fenomen som kallas korngränsfrätning gör att godset i de mest utsatta delarna av röret fräts bort så att det till slut går hål. Detta bruka inträffa på sidorna av röret ca 2 cm från rostret och ca 1/2 - 1 cm upp från rostret. Även "taket" i röret blir tunt i det stråk där elden följer det mot uloppet. Ett nytt ror kostar kring 1700 kronor och är förhållandevis enkelt att byta själv om man har lite verktygsvana. Ett irriterande fel på en annars bra brännare.
Hoppas detta har varit till hjälp. Hör av dig igen om du behöver mer hjälp
- Pelletslucka
Monteringsplåt med hålbild för Viking Bio
Pakningar
Temperaturgivare för Viking Bio
Manualen till Viking Bio
Manualen för Vedex 3000
Elektriskt:
Den svarta ledningen skall anslutas till överhettningsskyddet i pannan. Den bruna ledningen är den som startar och stoppar brännaren, så om du vill ha möjlighet att stoppa brännaren innan termostaten slår ifrån, så koppla en brytare på denna. Den bruna ledningen skall fasmatas från samma källa som den svarta.Man får aldrig hämta fasmatning från någon av de andra två faserna för då får elektroniken 400 Volt - och då brinner det!
Den blåa ledningen skall till nollan, och den gulgröna skall till jord. Dessa skall var väl märkta på pannans elplint.
På den första av de tre ackumulatortankarna, skall finnas ett dykrör en liten bit under termometern för övre skiktet. Här skall temperaturavkänneren in. Sladden kopplas sedan till den vita stickkontakten som sitter mellan den svart/bruna flerpoliga såkallade eurosteckern och kontakten för skruven.
På brännarens elektronikkort sitter bredvid pot'en för startdos en pot för temperaturinställning. Sätt denna på 80 grader. Det finns en funktion för startfördröjning som kan användas för att få längre gångtider på brännaren. Här är det bara att försöka sig fram. Funktionen styrs av en av mikroswitcharna - vilken beror på vilken årgång brännaren är, så där måste du se efter i manualen. På kortsidan av kortet sitter tre pot'ar: Den övre styr pelletsdoseringen, den undre styr fläkten i lågeffektsteget och den mittre styr längden på tidsfördröjningen. Det är bara att testa sig fram till du hittar det som funkar för dina behov och dina önskningar.
Beträffande pellets, så är inte Viking Bio kräsen. Nu får vi vanligtvis mycket fin pellets här i Västra Värmland, så ta i trä: Jag har till datum inte fått dålig pellets en ända gång.
Brännarrör: Beräkna att du måste byta brännarrör efter ca 18 pallar eftersom ett fenomen som kallas korngränsfrätning gör att godset i de mest utsatta delarna av röret fräts bort så att det till slut går hål. Detta bruka inträffa på sidorna av röret ca 2 cm från rostret och ca 1/2 - 1 cm upp från rostret. Även "taket" i röret blir tunt i det stråk där elden följer det mot uloppet. Ett nytt ror kostar kring 1700 kronor och är förhållandevis enkelt att byta själv om man har lite verktygsvana. Ett irriterande fel på en annars bra brännare.
Hoppas detta har varit till hjälp. Hör av dig igen om du behöver mer hjälp

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25