Byta panna??
Byta panna??
Har idag en CTC typ 265 -66 och kör på olja,har tänkt att köra pellets istället.Ska jag behålla den gamla pannan eller byta panna? Hur blir verkningsgraden i en gammal panna? Håller den månne? Vilket märke ska man ha på en brännare...några bra förslag? (det är ju en hel djungel) //Peder
Visst är det bättre verkningsgrad i en ny panna i samband med pellets men en ny panna går ju på en rejäl slant så man ska kanske tänka på om det verkligen är lönsamt ..vad tar det för tid att tjäna in slanten som du förlorar på verkningsgraden ..ja du det är rätt många år för att tjäna in diffen mellan ex verkningsgrad 85 vs 95 ..skulle tro att det tar så många år att inte du har någon nytta av den vinnsten ..men vad vet jag
..kort och gott så kan man säga så här ..man får rätt många ton pellets för dom pengar en ny panna kostar
om du nu kan fortsätta att köra med din gammla
och som det ser ut så är det rätt många som kör med just en sådan panna som du har ..och jag föreslår att du tar en titt i alla fall på en PX21 från http://www.kmp-ab.se/ 

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jag körde 2 år med en px21 i en ctc 265b och kan bara intyga att det funkar bra. Min var från -76 och dags att kasta ut så den är ersatt av en ny effectapanna. Funkar av förklarliga skäl bättre, enklare sotning, effektivare förbränning sen har den isolering också.
Kontentan är att det går utmärkt att köra pellets i 265:an men byt panna om plånboken tillåter, din panna är ju ändå 40år och den går nog på övertid.
Kontentan är att det går utmärkt att köra pellets i 265:an men byt panna om plånboken tillåter, din panna är ju ändå 40år och den går nog på övertid.
Frågar du mig så är svaret ..helt kanon ..kan inte bli bättre ..värt varje krona ..tuffar och går ..inga rörliga delar = ett stort + ..bra service direkt från http://www.kmp-ab.se/ om man har frågor eller annat man vill diskutera är det bara att ringa och prata med deras tekniker eller kanske rent av konstuktören självPeddan skrev:Låter ju som man skulle ge sin CTC en chans att visa vad den går förHur är din erfarenhet av PX21?

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Håller medTobben skrev:TK1a verkar onödigt när man kan få samma funktion mycket billigare?
Eller kan den några trix? (koka kaffe kanske)

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Byta panna??
Hej,Peddan skrev:Har idag en CTC typ 265 -66 och kör på olja,har tänkt att köra pellets istället.Ska jag behålla den gamla pannan eller byta panna? Hur blir verkningsgraden i en gammal panna? Håller den månne? Vilket märke ska man ha på en brännare...några bra förslag? (det är ju en hel djungel) //Peder
Jag sitter i samma situation som dig, det vill säga har en CTC 265 fast årsmodell -75. Kasta ut pannan eller sätta in en brännare har jag velat med i 6 månader nu. Men efter besök på Nolia mässan där alla pelletsmärken var samlade så blev beslutet att ha kvar min gamla 265:a. I stort sätt alla pelletstillverkare sa det till mig. Rent ekonomiskt var det inte försvarbart. Det ändå argumentet för ny panna var väl bekvämligheten med bättre askutrymma samt att man slipper oroa sig för att den ska gå sönder några år i alla fall. Men tydligen ska pellets vara skonsam för pannan så enligt många så kunde min gamla 265:a hålla många år med pellets.
För mig står valet mellan Janfire Flex-A eller Bequem 15D. Båda ska funka ok i pannan. Det ända jag håller på att kolla upp nu är ifall jag slipper köpa extern termostat (TK1A, 1500kr) ifall jag väljer Bequem som tydligen har en inbyggd termostat för ackstyrning. Ny termostat är tydligen bra att ha då hysteresen på den i pannan bara är på 6-7 grader, det vill säga det kommer att ge massor med start och stopp.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Väljer du bequemen så behöver du inte bry dig om några termostater..Fredde skrev:Vilka andra termostater kan man välja då?Tobben skrev:TK1a verkar onödigt när man kan få samma funktion mycket billigare?
Eller kan den några trix? (koka kaffe kanske)

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är Janfire flex-A med TK1A som var på tapeten.
Där diskusionen gick ut på att TK1A verkade lite "onödigt" dyr.
När det går att "fixa" enligt Tobbens skiss.
Fast gillar man "lysande" temperaturvärden så skall man ha TK1A.....
Där diskusionen gick ut på att TK1A verkade lite "onödigt" dyr.
När det går att "fixa" enligt Tobbens skiss.
Fast gillar man "lysande" temperaturvärden så skall man ha TK1A.....

Moderator