Skulle behöva lite råd.

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Vicke912 skrev:Om gamla brännare som fungerar dåligt säljs på kontinenten är väl bara bra. Exakt hur många säljs varje månad på kontinenten? Varifrån kommer den uppgiften?
Mina bekanta har haft tillräckligt med problem med sina gamla rörbrännare för att jag skulle köpa något sådant. De verkar ha eviga problem.

Tänkte först köpa en begagnad brännare till min oljepanna men har bara hittat urgamla brännare på Blocket. Är det ingen som byter ut sin pelletsanläggning längre? :)
Jag är sjukpensionär, och ungkarl så jag har tid att titta på hemsidorna till VVS företag i olika länder, samt att jag kollar de internationella sidorna som svenska företag har. Jag har inte lyckats få fram någon statistik på hur många brännare som säljs på Kontinenten, men de har stimuluspaket gående som gör att det nog är tal om rätt skapliga volymer. Vore det inte för försäljningen på Kontinenten, skulle nog många brännare vara blott minnen eftersom den svenska marknaden i sig inte är tillräckligt stor för att underhålla den mångfald vi fortfarande har.

Jag tror du är ungefär ett år för sent ute för att ta hem en deal på nyare pelletsanläggning på Blocket. Två fimbulvintrar i rad har nog skrämt de som funderade på BV eller LV att tänka om. Har du möjlighet att köpa en ny panna, så är det bättre än att köra pellets i oljepanna eftersom det medför mycket, jämfört med dedikerad pelletspanna, onödigt arbete med korta urasknings och sotningsintervall. Kanske du borde titta på samma lösning som skalman65? Nu har han i och för sig acktankar, men om du parar ihop en likadan panna som han har med en 750 liters tekniktank och en Ariterm BeQuem 20 brännare, så borde du få en anläggning som är skottsäker. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Bra förslag där med Exonom PB 20 UB och Bequem brännare.
Vore bra att ha vedeldning som nödlösning den dagen Ayatolla Beheshti och hans hejdukar ger cirkulärorder om att det svenska elsystemet ska tas ned.
Lever man den dagen kommer man inte långt med 2 fotogenlampor och några fotogenkök. :evil:

En sak jag inte förstår på Exonom pannan är hur man sotar de två horisontella kanalerna längst upp i pannan på bilden här.
http://www.euronom.se/filer/PB_P20UB_14-1009-368_SE.pdf
Set inte ut att finnas någon lucka.

Priset är ju annars väldigt bra på maniarmatur.se
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sitter det inte en lucka bakom den övre täckplåten på fronten???? Se måttskisser på fjärde sidan.

Stänger "de" av elen så lär det inte hjälpa speciellt mycket att kunna elda ved i pannan eftersom cirkulationspumpen ändå står.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sven69
Gallringsobjekt

Inlägg av Sven69 »

Det finns en lucka bakom täckplåten. De kanalerna är väldigt lätta att sota.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Roli skrev: Stänger "de" av elen så lär det inte hjälpa speciellt mycket att kunna elda ved i pannan eftersom cirkulationspumpen ändå står.......
En cirkulationspump drar så lite så den kan man ju köra på en kombo av solceller+batteri :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar