Själv har jag precis sagt nej till en offert från vattenfall om fjärrvärmeinstallation och ska istället satsa på pellets, detta trots att deras varma vatten rinner bara en meter utanför tomtgränsen! Så kan det gå…
Står inför ett köp av pelletsbrännare. Jag har länge funderat på en biona pga att man tillåts ha koll på de flesta inställningarna själv och slipper vara beroende av, i vissa fall inte så kunniga, installatörer. Dock har nackdelarna med den brännaren vägt tyngre ju mer jag funderat och det lutar nu istället åt Bequem 12D. Verkar vara en passande brännare i mitt fall. Manualen och Thermias hemsida ger ju dock inte svar på alla frågor så jag prövar med att fråga er på forumet.
1) Följer det femsiffriga lösenordet med brännaren så man kommer åt servicemenyerna, eller ska man behöva kontakta sin återförsäljare varje gång man vill kolla upp något?
Antar att det krävs lösenord på 20:an också, eller?
2) Verkar inte som man kan ställa till- och frånslagstemperaturer på brännaren utan att behöva köpa till någon form av tillbehör. Ackstyrning kanske, vad kostar det?
3) I manualen står det att endast en behörig installatör får starta brännaren för första gången. Är det någon som har installerat sin brännare själv och i sådant fall gäller garantin ändå? Jag vill kunna utforska två olika placeringar i min kombipannan (Duplomat tillv.-70) så jag vill helst installera brännaren själv för att senare låta göra en rökgasanalys och intrimning. Verkar dock som om Thermia inte vill att man ska pilla på grejerna överhuvudtaget.
4) Det där med minsta avstånd ovanför brännaren = 150mm verkar lite snålt. Vad säger ni som har bequembrännare? Behöver man inte ett större avstånd om man ska räkna med en effektiv förbränning med minimalt med askproduktion som följd? Kanske menar de i kombination med att man minska maxeffekten från brännaren?
5) Någon som har tips på en kunnig återförsäljare som det går att diskutera med så man kanske kan komma överens om att man får göra det mesta själv? Jag bor själv i Uppsala så det var visst nån rörfirma i Tierp som låg närmast. Tierparn: Har du köpt din brännare på hemmaplan? Kan du rekommendera dem?
Ja det blev många frågor det. Ska försöka skriva lite mindre nästa gång.