Skorstenstätning - FuranFlex

Skriv svar
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Skorstenstätning - FuranFlex

Inlägg av Johan L »

Hej,

Mitt murade 50-talshus är byggt kring en murstock som blir varm och go' på vintern när jag eldar som mest (nu: olja, snart: pellets (Bequem 15D + CombiFire)). Den varma murstocken hjälper till att värma upp kök, badrum och sovrum, och håller säkert en del fukt från vinden.

Men..., nu får jag höra av sotaren att rökkanalen är "sliten" och att jag måste renovera i samband med övergången till fastbränsleeldning. Min första tanke är att installera ett rostfritt rör, men jag förstår ju också att jag då tappar min varma sköna murstock.

Ett annat alternativ är ju glidgjutning, men alla branschföreträdare jag talat med påpekar att glidgjutningen inte klarar kondensen från pelletspannan.

Återstår gör ett mellanting: FuranFlex-slangen i nå'n slags gummi/plast som förs in skortstenen och sedan "blåses" upp. Om man väljer en FuranFlex-slang med tillräckligt stor diameter så kommer den att ligga an om rökkanalens innerväggar och ge en viss värmeledning in i murstocken. Säger den lokale försäljaren i alla fall...

Jag vet inte jag..., slangen verkar vara några millimeter tjock och gjord av ett isolerande material. Kan det verkligen ge någon värme att tala om till murstocken? Å' andra sidan så skall FuranFlex-slangen tydligen vara fullständigt motståndskraftig mot all tänkbar fukt och annat elände som finns i rökgaserna.

Vad säger Forumet? Någon som har haft samma dilemma? Praktiska erfarenheter av FuranFlex?

Alla synpunkter/erfarenheter emottages tacksamt innan det är dags att bestämma sig...!

Trevlig helg!
/Johan
Jba
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 11:48

Inlägg av Jba »

Det låter som ett intressant alternativ då jag också är rädd om värmen i murstocken. Vad skulle detta kosta, ex per meter??
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

I regel när man sätter in rör/slang i pipan så görs detta i samband av installation av en modern effektiv bränslepanna ved, pellets mm.
En sådan panna har oftast väldigt låga rökgaser 100-190°.
Gammla system så har man kanske 250° :D till 800° :twisted: (i värsta fall)

Detta med att hoppas på att murstocken fortfarande är varm efter en sådan installation är nog lite för mycket att hoppas på.
Har du då en draglucka som jämnar ut draget och torkar kondens så tror jag inte du kan få någon större värme som man har någon nytta av mer än uttorkning av fogar i skorstenen.

/P
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Som patrik skrev så kan ni nog sluta hoppas på att få någon värme från murstocken.. Såg att combifire med bequem med alla turbolatorer på plats hade en avgastemp på ca 90 grader.. Har man även motdragslucka så blir de väl ca 50 grader som åker upp genom skorsten..
Kan läsa mer här..
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Hmmm..., tack för era synpunkter. Jag har just börjat fundera i liknande banor sedan jag kört oljepannan på elpatron den senaste månaden, och insett av den drastiskt minskade energiförbrukningen hur j-dra mycket värme som egentligen måste följa med oljeröken ut från min gamla CTC 265'a. Jag ska nog skatta mig lycklig för att jag fick tillbaka l i t e värme från murstocken via köksväggen! Men en ny CombiFire så blir det nog inte så mycket kvar...

Nåja, då får det kanske bli ett vanligt rostfritt rör, så kan man ju iaf dra ut det om man skulle ändra sig i framtiden. :?

Enligt min skorstensnubbe skulle det kosta runt 1400 kr metern med en FuranFlex-slang, dvs ca. 250 kr mer per meter jämfört med rostfri slang.

/Johan
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Tänk på att du köper rätt kvalitet på röret så du får ett som klarar kondenserande drift om du vill köra med låga rökgastemperaturer.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Tack, det är ett bra påpekande som föranleder en annan fråga:

Om man nu sätter in ett insatsrör av god kvalitet, kan man då ha hur låg rökgastemperatur som helst? Vad händer med kondensvattnet om man kör med 50 graders rökgaser som André nämnde? Rinner det då tillbaka in i pannan?

/Johan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja de är ju torr pannrumsluft som spär ut röken så därför är det mindre risk för kondens... Skorsten torkar genom att de drar luft från pannrumet.. Det beror även på vilken co man har (det har skrivits om detta nånstans på forumet om de nu gått söka :( )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Funderar med på om furanflex metoden kan vara det bästa alternativet i mitt fall som haft otur och fått kondensproblem med genomslag i muren i sovrummet på ovanvåning som inte luktar nå vidare gott.


Men antar att kondensproblemet kvarstår bara det att fukten lär väl rinna nedåt då teglet inte kan suga upp vätan, kommer fukten som lär rinna nedåt att torkas upp av de varma rökgaserna ifrån pelletskaminen?

Hade 169 grader vid rökrör i samband med drifttagningen på nästan fulleffekt, samt så blir ju muren varm och go ca 60cm ovan kaminen men vid egenkontroll 0,7-1m ned vid topp endast 30-35 grader :(

Har ju fått tipset om dragstabilisator men har inte hittat någon som är så liten som ca 60mm då utgående rökutgång isotluckan är så liten.

Finns ingen plats under kaminen heller för det är igenmurat.


Vill ju helst inte flytta ned problemet utan åtgjärda det utan en massa strul.


Alternativet är väl ett ce märkt godkänt flexibelt dubbelmantlat rör i dimension 80-90mm max då pipan är trång, sned.


Vad tror ni blir bäst?
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Under 100-110mm kan du stryka tankarna på fastbränsle. Fick nedslag på min 90mm slang. Allt under 100mm blir bara godkänt för oljeeldning.
Enda vettiga är en draglucka, passar inte färdiga på sotluckan mura in en i stocken alternativt byt sotlucka där en större draglucka passar.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har man kondensering i röret upp ska man ha ett avlopp i botten av röret helt enkelt.

När ved eldas bildas det en del vattenånga och om det kondenserar kan det bli kännbara mängder, alltså ska det ett avlopp till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Inte godkänt med lägre än 100mm insatsrör skriver du psau ok då bockar jag av det alternativet..

Alltså rökkanalen är ju halv/halv sten bara det att den svänger och kanske var ojämn i skarvarna iform av fog vad vet jag.

Innan så fanns ju en äldre husqvarna vedspis som har eldats mycket i sina dar utan några som helst bekymmer, kanske i kombination med att det drar in luft efter eldning samt högre rökgastemp, gissningsvis.

Som nämnt inget tomrum finns under kaminen, alltså ingen sotlucka.
Avlopp, hur fungerar det man lär ju inte borra ett hål för en slang till en brunn iaf.

Hur gör man med själva furanflex slangen så att fukten inte kan smita in mellan slang och tegel, tänkte på i avsluten nere vid kaminen?


Funderar mer och mer på en braskamin bara för att slippa allt strul, men det är ju förutsatt att glidgjutningen ej har spruckit pga kondens + kylan.


Skulle det gå att lösa med furanslangen så vore det toppen, finns det rökrör med nån form av sotlucka eller dragbegränsare av nå slag?
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Min sotare sa att han aldrig skulle godkänna en anläggning med mindre diam i skorstenen än 110, men att de går på rekommenderad diam i installationsanvisningen.
För normala pellets anläggningar brukar denna ligga på ca 125mm och uppåt, för ved blir det ännu grövre.

Kan dock tänka mig att man eventuellt kan lösa det med en rökgasfläkt som suger ur röken ur skorstenen...

Kör man kondenserande drift ska man ha en anslutning till avlopp där kondensvattnet kan rinna ut, förslag är att inte låta det rinna ut i handfatet i badrummet för vattnet som kommer är varken rent eller luktfritt....

Fråga hur ser det ut direkt ovanför kan du mura in en draglucka?!?!

Oftast brukar man ju sätta dragluckan ovanför pannans ingång i skorstenstocken. Kan du infoga en bild så man kan se hur det ser ut lite svår att säga något när man inte vet hur det ser ut.

Men jag tror att ditt bästa alternativ är att ta en diskussion med din lokala sotare, de brukar ha stenkoll på vad som funkar bäst, de har i de flesta fall en stor erfarenhet av just rökgångar, surprise :-)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Drag lucka ovan rökröret kan det vara så bra eller lämpligt, brukar de inte sitta under?

Har ju en pelletskamin i vardagsrummet så att någon slang för något avlopp går bort direkt.

Vill ju helst få veta mer om vilka alternativ jag har och om det går, hur det går till arbetsmässigt om det löser mitt problem etc. ifrån någon som kan detta därför söker jag först svar ifrån bla. här på forumet men även ett annat forum mest för att det är enklast då man jobbar om dagarna.

Vet iaf en sak att jag kontaktar inte han som installerade min kamin iaf.
Det som oroar mig mest förutom själva kondensproblemet är just att knacka upp ett stort hål igen med stor risk för ned sotning i huset igen.


Vet inte om skorstensfejarn vet så mycket mer än vad jag vet för när han var här och besiktigade installationen så nämnde jag att jag var orolig för kondensproblem och fick svaret ungefär som att nä elda på du bara...


Skickar en länk eftersom jag ej kan ladda upp någon bild ifrån HD..

http://minhembio.com/Alpha_28
helin84
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 02 jul, 2011 21:48
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av helin84 »

Jag monterade in insatsrör 110mm för att bli av med mitt kondensproblem.

Köpte färdigt Certifierat kit för 4400kr.
Dock får man själv göra jobbet.

För den intresserade finns bilder på projektet här.
Som nyligen blev godkänt vid besiktning. ;)

http://webhost.selfip.biz/805670/index. ... e=skorsten

//Nicklas
Skriv svar