Brännare till ablin trio STD -97

Skriv svar
Am86
Späd planta

Brännare till ablin trio STD -97

Inlägg av Am86 »

Som rubriken tyder, köpte mig en villa i onsdags och har funderat\tänkt sätta in pellets brännare i huset, men vad ska man köpa för brännare ? Kollade med veosol dom vill ha 28k för brännare utan montage och "garanti"..

hur är Nibe PB10 och PB20 ?

Är totalt novis på pellets så accepterar gärna svar på pellets språk för dummies :lol:
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Jag har också en kombipanna och i den sitter en brännare Iwabo som är precis föregångare till Nibe PB10. Fungerar bra men omodern då det inte finns termostat i brännaren och inte heller uraskning.
Vill man ha en enkel billig brännare så är den bra men forumet slog fast att TB Mini från Torsbyugnen är ändå billigare och har samma finesser.

Termostat och uraskning har Nibe PB20 men den har ett alltför högt pris.
När jag byter till modernare (om jag nu byter) så blir det nog Viking 16 från energibiten.net. Under 20000 med uraskning termostat och 2 meter skruv. Ska vara lätt att installera säger de som provat.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Am86
Späd planta

Inlägg av Am86 »

ah okej! min elektriker kom och sa att hans far hade en brännare som inte var eldad sen typ 02 liggandes, Någon form av ecotec brännare, ska kanske kolla på den i dag och se vad det är för brännare och vad han nu vill ha för den
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Varför ska du gå och leta i andras skrotlåda efter brännare från förra seklet? Du har ju redan fått bra tips om brännare till kanonpris.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Am86
Späd planta

Inlägg av Am86 »

jag har tyvärr inte orken eller tiden att åka och hämta den brännaren är tyvärr lite långt bort för mig jag bor i kumla och håller på och renoverar mitt nya hus i sköllersta,

vad säger ni om dom nibe Pb20 ?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

NIBE PB20 är samma brännare som IWABO Villa S2. Det är en brännare som askar ur sig själv, och som är lätt att handha. En del tycker den är dyr, men åt andra sidan så verkar det som om kvaliteten står i förhållande till priset.

Så här fungerar den:

http://www.youtube.com/watch?v=G9aJWwvOWpI
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar