Biosolpannan

Skriv svar
Erik
Energiprofet!

Biosolpannan

Inlägg av Erik »

Idén med den pannan är ju smart, men liggande tuber och pelletseldning :? .

Med tanke på vad som har hänt på pannfronten tex janfire NH så borde det vara dax för produktutveckling.

Har ngn hört några sådana ryckten?
snillet
Pannrumstomte!

Sant

Inlägg av snillet »

Det finns en sanning där...

Men å andra sidan är det meningen att den skall ingå i en solfångaranläggning så att det är bara mitt i smällkalla vintern som detta spelar roll, dessutom sitter pannan i finfin arbetshöjd :D.

Kontakta tillverkaren å fråga vettja...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Sant

Inlägg av André »

snillet skrev:Det finns en sanning där...

Men å andra sidan är det meningen att den skall ingå i en solfångaranläggning så att det är bara mitt i smällkalla vintern som detta spelar roll,
När är det mest jobb med askan.. Jo på vintern då det är smällkallt o pelletsförbrukningen är hög.. :roll:

Jag sotade anläggningen den 10/6 o nu är det drygt halvtid (17 av 33 timmar på externskruven) till asktömmning/sotning.. Sotar man i slutet på april så behöver man inte göra nå innan oktober..
Då klarar min panna "bara" aska från 650-700 kg pellets.. :(

Så inte är då sol en anledning för mindre jobb med pelletseldning.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Där igen...

Inlägg av snillet »

NU e vi där igen med filosofierna :wink:

Vissa av oss tycker om att få värme från solen utan omvägar från uppväxande träd så mycket vi kan, Vissa inte pga det inte är solklart lönsamt i dagsläget.

Ser man inte fördelar med solvärme ser man följaktligen inte fördelar med biosolpannan heller, inte sant ?

Jag tycker det är en STRÅLANDE produkt faktiskt. Men det där med liggande tuber är faktiskt ganska sant, det skulle dom nog se över som en modernisering.

Så litet askutrymme är det inte heller i Biosolen....... är ju trots allt en PELLETS panna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Pannor byter man ju inte varje år precis, så lite framförhållning skadar kanske inte. Det är därför jag sneglat lite på biosolen.

Det retar mig varje dag solen lyser och det är kallt ute att jag inte kan ta tillvara värmen. Att det inte är lönsamt och att min budget inte räcker för så dyra "leksaker" :D är en annan fråga.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Men det måste ju bli mer förluster i biosol pannan än en acktank..
När det enligt stem m.fl inte går att räkna med mer än max 4000 kWh/år från solfångarna så vill man ju inte att dessa stackars kWh åker ut genom skosten.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

totalförbrukning

Inlägg av snillet »

Det intressanta är väl att de som installerat pannan upplever en väldigt bra systemverkningsgrad.
Åker hiss till vardags.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: totalförbrukning

Inlägg av André »

snillet skrev:Det intressanta är väl att de som installerat pannan upplever en väldigt bra systemverkningsgrad.
Upplever.. Hmm vad är jämförelsen mot.. :? En panna från 50 talet..
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Har varit i kontakt med Stocksbroverken och frågat just om förluster genom bl a kallras genom att pannan finns i tanken. Förlusten via rökröret menade de var mininmal p g a när det är som kallast så går brännaren relativt ofta och rörkröret hinner då inte svalna av helt så att kallras bildas. Dragluckan eliminerar de värsta sugkrafterna.

(De eventuella förlusterna ut från tank --> panna --> pannrum spelar mig personligen ingen roll eftersom pannrummet finns i huset.)

Asklådan är på 15 liter och räcker väl till för eldning minst en vecka när det är som kallast. De liggande tuberna samlar inte mycket flygaska eftersom pannan är så djup (70 cm från berännaspets till bakkant i förbränningsrummet) att gashastigheten blir så låg att nästan all aska landar i asklådan istället för att följa med upp i tubsystemet.

Stocksbroverken har funderingar på automatisk uraskning och sotning men för tilfället verkar det som om det skulle kosta mer än det smakar.

OK, det var i korta drag de svar jag fick från tillverkaren. Sedan får var och en bedöma vad de är värda. Plus i kanten dock för ett seriöst och utförligt svar - mer sådan kundservice från andra tillverkare tack. Biosol-pannan är återigen ett (bland flera) alternativ för mig.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Har varit i kontakt med Stocksbroverken och frågat just om förluster genom bl a kallras genom att pannan finns i tanken. Förlusten via rökröret menade de var mininmal p g a när det är som kallast så går brännaren relativt ofta och rörkröret hinner då inte svalna av helt så att kallras bildas. Dragluckan eliminerar de värsta sugkrafterna.

Asklådan är på 15 liter och räcker väl till för eldning minst en vecka när det är som kallast. De liggande tuberna samlar inte mycket flygaska eftersom pannan är så djup (70 cm från berännaspets till bakkant i förbränningsrummet) att gashastigheten blir så låg att nästan all aska landar i asklådan istället för att följa med upp i tubsystemet.
Det är inte kallraset utan luften som åker genom pannan o ut genom skosten, genomströmningsförlusterna som man inte vill ha.. Strålningsförlusterna kommer ju huset tillgodo om pannan står i huset..
Ok visst dämpas genom strömningsförlusterna med motdragslucka men man har ju alltid det drag som begränsaren är inställd på.. T.ex så har du motdrags luckan på 15 pa så öppnar den bara då draget är mer än 15 pa resten sugs ju genom pannan o ut genom skosten..

15 liter räcker då till ca 1,2-1,5 ton pellets för mej..

Flygaskan följer då med här genom hela pannan o upp i rökröret o då kör jag med "bara" 10 pa drag.. :roll:

Dom uppger inte vad den har för rekomenderat drag..
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Glöm nu inte bort att man har förluster även när man flyttar på varmvattnet. Och om skiktningen inte fungerar så är det säkert hårdare åt helvete med det. Det är två problem man slipper med Bio-Sol pannan. Men det är klart man har säkert ett litet kallras genom skorsten, som på de flesta pannor.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar