Beredare i ackumulatortanken. Hur eldare jag effektivast?

Skriv svar
Eliat
Fröträd

Beredare i ackumulatortanken. Hur eldare jag effektivast?

Inlägg av Eliat »

Ny här på forumet så jag hoppas få lite bra svar.
Har nyss flyttat till hus där jag eldar med pellets för att få värme.
Då detta är lite nytt för mig får ni räkna med lite dumma frågor :wink:

Jag har en albin panna med en iwabo brännare som jag eldar mot acktank på 500L. Varmvattenberedaren sitter i acktanken.

Då det är sommar så behövs ingen värme för att värma huset utan endast för att få varmvatten.

Som det är nu så går brännaren tills det är 90c i acktanken. Ska brännaren vara igång dygnet runt eller ska jag stoppa inmatningen och endast köra när jag ska ha varmvatten? Alltså någon timme innan.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Tycker du att brännaren startar för ofta så är det nog inget fel att starta brännaren bara är varmvatten behövs. Har du en separat termostat med givaren i tanken?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

om jag fattat dig rätt så har jag det. när brännaren stannat och 90 grader uppnåtts så kryper tempen relativt fort ner till 80 grader på acktanken och brännaren startar då igen.

frågan är om mängden pellets blir mer eller mindre om jag kör den en gång per dygn eller låter den vara på dygnet runt. eller så ska jag ställa in så att den startar när tempen gått ner till 50 grader. vad mår pannan bäst av?

Direktcitering borttagen. Använd "svara-knappen" vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet oöverskådligt och svårläst. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det som behövs är en TK1F. Den vill ge dig kontroll över brännaren och när den skall starta respektive stanna.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... arstyrning
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Installerade en TK1B syster modell till vad bergatorparn rekommendera,
till vintern som var, är mycket nöjd, den kostar en slant men det tyckte jag det var värt.

Du kan ställa in start och stop själv därigenom på brännaren,

Ställde min på att starta vid 60 och stanna vid 82 grader.

Du skulle få färre start och stop på det viset
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Pannan hinner kallna i vilket fall som helst och då spelar 10 eller 22 graders hysteres en viss roll roll. Vaje gång brännaren startar får du först värma vattnet i pannan.
Har du laddsystem som stänger av pumpen när tanken är laddad och startar pumpen igen när pannan blivit varm?
Eller pumpas vattnet runt hela tiden?
Iwabo har till skillnad mot många andra gamla brännare ett bra tändsystem så för brännarens skull har det mindre betydelse.

Vill du spara pellets så isolera ledningarna till tanken och bygg en "garderob" runt tanken som bevarar värmen på sommaren.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Eliat
Fröträd

Inlägg av Eliat »

det sitter en styrning på sidan av pannan. ett ratt reglage där man kan ställa vilken temp som brännaren ska starta på.

jag tror att vattnet cirkulerar hela tiden.
för att få värme på elementen har vi en styrning i hallen som man vrider på för att hålla temperaturen.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Du borde ha något som kopplar från pannan när tanken är varm annars kommer pannan att kyla ned vattnet snabbt.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Eller monterar du in en VV beredare för sommaren då värme i huset inte behövs,

använder den varianten själv
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
ptke
Prima virke

Inlägg av ptke »

Tycker vv beredare är en bra ide, har min (70L) kopplad i serie med acktanken. Monterade också två kranar så jag kan köra med eller utan beredaren :P . Jag kör alltså med sol o el på sommaren o (nu) pellets (förr ved) på vintern. Man får också tänka på att elen är billigare på sommaren, om man har rörligt pris. :wink:
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Skriv svar