Jag har råkat ut för problem med att fläkten inte går på en Janfire-brännare Flex A årsmodell 2004. Den brummar och går runt långsamt. Det har inträffat några gånger förut, men det har löst sig om jag väntat en stund. Nu verkar inget hjälpa. Jag har mätt spånningen till fläkten i renspolningsläget, och det är 75 volt. Fläkthjulet löper lätt runt och jag ser inga mekaniska fel.
Är det någon som har en aning om vad felet kan vara.
Brummande fläkt på Janfire
Omedelbart skulle jag tippa på driftkondensatorn men den är av en typ som inte torkar ut och dom läker sig själv så det är ganska osannolikt.
Men 75V i "renspolningsläge" låter ganska lågt. Jag antar att du inte menar efterblåset.
Jag har för mig att spänningen vid start ska ligga på 90V och det är då låg fart, 75V är då mycket låg fart och knappast någon renblåsning.
Eller menar du den 30 minuters blåsning innan start om förra stopp var mindre än en timme sedan?
Men 75V i "renspolningsläge" låter ganska lågt. Jag antar att du inte menar efterblåset.
Jag har för mig att spänningen vid start ska ligga på 90V och det är då låg fart, 75V är då mycket låg fart och knappast någon renblåsning.
Eller menar du den 30 minuters blåsning innan start om förra stopp var mindre än en timme sedan?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Brummande fläkt
Tack för svaret. Det gick fort!
Med "renspolningsläget" menade jag läget då brännaren har varit startklar och man vrider vredet till läge 1. Då brukar ju fläkten gå igång några minuter innan den sätter igång tändsekvensen. Det blir likadant om jag startar med snabbtändningen där man kopplar bort renspolningssekvensen.
Hälsningar
/ Torbjörn
Med "renspolningsläget" menade jag läget då brännaren har varit startklar och man vrider vredet till läge 1. Då brukar ju fläkten gå igång några minuter innan den sätter igång tändsekvensen. Det blir likadant om jag startar med snabbtändningen där man kopplar bort renspolningssekvensen.
Hälsningar
/ Torbjörn
Om det är för att blåsa bort askan ska fläkten ju gå med en "kännbar hastighet" och då är 75V knappast imponerande.
Har du kollat spänningen under drift? Om de är generellt låga kan det ju vara knas i styrboxen.
Har du kollat spänningen under drift? Om de är generellt låga kan det ju vara knas i styrboxen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej!
Jag har samma problem med min Flex-a, fläkten brummar och går långsamt. Jag mäter ca 160V när brännaren startas efter att ha varit avstängd för sotning men trots den relativt höga spänningen går fläkten mycket långsamt. Fläkten snurrar dock lätt för handkraft då den är avstängd. Brummandet brukar sluta efter en stund och fläkten kommer igång. Jag misstänker dock att fläkten går ner i fart även under drift trots att spänningen är rätt inställd, jag ha noterat ganska mycket mer svart sot i pannan och en annan doft från röken utomhus. Ska man misstänka fläktmotorn eller elektroniken? Finns det kolborstar i fläktmotorn som man kan byta?
Jag har samma problem med min Flex-a, fläkten brummar och går långsamt. Jag mäter ca 160V när brännaren startas efter att ha varit avstängd för sotning men trots den relativt höga spänningen går fläkten mycket långsamt. Fläkten snurrar dock lätt för handkraft då den är avstängd. Brummandet brukar sluta efter en stund och fläkten kommer igång. Jag misstänker dock att fläkten går ner i fart även under drift trots att spänningen är rätt inställd, jag ha noterat ganska mycket mer svart sot i pannan och en annan doft från röken utomhus. Ska man misstänka fläktmotorn eller elektroniken? Finns det kolborstar i fläktmotorn som man kan byta?