Har precis fått igång min nya panna och brännare, tog sin lilla tid när man fick göra allt själv, men men, det var rätt skoj och förhoppningsvis har man lärt sig något (löda kopparrör om inte annat)...
Nu är frågan, måste jag betala nån snubbe ett par tusen för att justera in brännaren, eller kan man få till det bra själv? Kör den på standardinställningar nu, den startar och brinner fint. Mätte rökgastemp 1m ner i skorstenen, hade bara ca 35 grader vid drift, det är lite va? Ska jag justera upp effekten på brännaren eller minska på draget? Har en tigex dragregulator, inställt på 15 kPa nu.
Eller är det bara att bita i det sura och punga ut sura slantar? Behöver man i så fall göra det varje gång man byter pelletssort? Det blir ju dyrt i så fall?
Justera in ny Bioline 20?
Justera in ny Bioline 20?
Ecotec MiniQ Panna
Ecotec Bioline 20 Brännare
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Tegelhus -69 140kvm + 140 kvm uppvärmd källare + 15 kvm uppvärmt garage
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
35 grader är nog lite i underkant, kan man säga, men det beror ju dessutom på hur länge brännaren är idrift. Mätningen skall göras precis innan brännaren slår ifrån för uppnådd panntemperatur. Då skall det vara 60 - 80 grader 1 meter ner i skorstenen. Vid 50 grader eller lägre, kan det bildas kondens som löser syrorna i sotet och orsakar frätskador, och i allvarliga fall även frostsprängning. Dock tror jag det kan vara svårt att få 60 - 80 grader under sommardrift då brännarens drift ju blir mycket sporadisk och av kort varaktighet. Gör testet när utetemperaturen är kring 0 grader.
För att höja temperaturen i skorstenen är det i huvudsak två saker man kan göra: Antingen se till att man har långa gångtider på brännaren - det vill säga att brännaren har så "lagom" effekt som möjligt utifrån husets behov, eller så kan man stoppa in en insatsslang i skorstenen som har den minsta diameter som pannan är godkänd för. Mindre volym innebär att man får högre temperatur.
Jag skulle nog bevilja att få brännaren injusterad med instrument första gången. Sedan kan du använda de justeringarna som utgångspunkt för att anpassa brännaren till olika pelletssorter. Det viktiga är att du får rätt inställning på fläkten utifrån vilken effekt du behöver ha på brännaren. Sedan behöver du bara ändra pelletsmatningen och lämna fläkten i fred när pelletskvaliteten varierar. Kom ihåg att alltid notera vilka förändringar du gör, och vad du har för pellets vid varje tillfälle så slipper du lite på minnet. En notatbok och en blyertspenna är inte fel att ha i pannrummet
För att höja temperaturen i skorstenen är det i huvudsak två saker man kan göra: Antingen se till att man har långa gångtider på brännaren - det vill säga att brännaren har så "lagom" effekt som möjligt utifrån husets behov, eller så kan man stoppa in en insatsslang i skorstenen som har den minsta diameter som pannan är godkänd för. Mindre volym innebär att man får högre temperatur.
Jag skulle nog bevilja att få brännaren injusterad med instrument första gången. Sedan kan du använda de justeringarna som utgångspunkt för att anpassa brännaren till olika pelletssorter. Det viktiga är att du får rätt inställning på fläkten utifrån vilken effekt du behöver ha på brännaren. Sedan behöver du bara ändra pelletsmatningen och lämna fläkten i fred när pelletskvaliteten varierar. Kom ihåg att alltid notera vilka förändringar du gör, och vad du har för pellets vid varje tillfälle så slipper du lite på minnet. En notatbok och en blyertspenna är inte fel att ha i pannrummet

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pannan är kopplad mot en ack.tank så den hade väl varit i drift ca 1 timma när jag mätte... Kanske får kosta på sig en injustering ändå, men det kan ju hända att det inte går att få upp tempen så mycket mer ändå. Nu går brännaren på 14 kW läget, kanske ska testa ställa upp den till 16? Det enda är väl i så fall att jag får lite kortare gångtid på brännaren, men eftersom jag kör mot tank så lär den gå rätt länge ändå.
Ecotec MiniQ Panna
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Med 14 kW så blir det inte så mycket över att värma skorstenen med eftersom Mini Q pannan är mycket effektiv. Prova 16 kW så går nog temperaturen upp en del grader. Har du en skorsten som ursprungligen är anpassad för ved, så är arean såvitt stor att du kanske måste stoppa in en insatsslang i vilket fall som helst för att komma upp i en temperatur som håller kondensen borta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har fått ett annat problem nu med maxtermostaten i pannan. Brännaren laddar på en stund, men när pannan når 82 grader löser maxtermostaten ut och brännaren stannar. Mätte med en digital termometer i dykröret som maxtermostaten sitter och det är 82 grader så termometern på pannan verkar visa rätt. Vad jag kan se verkar inte maxtermostaten gå att justera, finns bara en återställningsknapp. Enl manualen ska den bryta vid 95 grader.
Är den trasig tro eller vad tror ni?
Är den trasig tro eller vad tror ni?
Ecotec MiniQ Panna
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Hm, eller det står specat i manualen till pannan "maxtemp 95 grader", men det gäller nog generellt. På termostaten står märkt T80 så den ska nog kanske bryta vid 80 grader då...
Frågan är vad som är problemet då, känns som om jag inte fått tillräcklig cirkulation i laddkretsen, kör laddomatpumpen på högsta hastighet. Kan det vara problem med luft i systemet? Laddomaten öppnar vid 72 grader så jag borde väl kunna ladda tanken till 78 grader i toppen, för det är det som jag ställt in nu. När brännaren bryter så har jag ca 67 grader i toppen på tanken bara.
Frågan är vad som är problemet då, känns som om jag inte fått tillräcklig cirkulation i laddkretsen, kör laddomatpumpen på högsta hastighet. Kan det vara problem med luft i systemet? Laddomaten öppnar vid 72 grader så jag borde väl kunna ladda tanken till 78 grader i toppen, för det är det som jag ställt in nu. När brännaren bryter så har jag ca 67 grader i toppen på tanken bara.
Ecotec MiniQ Panna
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ