pelletsstyrning

Skriv svar
atrix
Frö

pelletsstyrning

Inlägg av atrix »

Fundersam hur man styr detta: Jag har en kombipanna o 2 acktankar som styrs av en laddomat 4030. Nu har jag monterat en viking pelletsbr men vill ha tankarna i drift? brännaren ska ladda tankarna är tänkt:) men jag måste styra brännaren så att den laddar tankarna på nåt vis? någon som är kunnig på det?? mvh
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Är det en Viking B16 eller B30, eller är det en Värmebaronen Viking Bio?
Är det den senare finns ett tillbehör i form av en temperatur avkännare som kan monteras på den ena utav tankarna, samt att den har ställbar startfördröjning för ändamålet. I övriga fall bör en Ekontroll TK1B monteras för att styra brännaren så att man får den laddning av tankarna som man vill ha.
http://ekontroll.com/product.html/tk1b

Men börja gärna med att lägga in i din profil vad du har för panna, brännare och storleken på ack tankarna, så blir det lättare för oss att kunna hjälpa dig :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
atrix
Frö

Re: pelletsstyrning

Inlägg av atrix »

Hej: det är en viking bio-06 pannan är tmw alpha.. vill ha en starttemp som är under laddtemp till pannan så att man får ut så mycket som möjligt så att säga :?
tmw alpha1, viking bio,2st 500l acktankar, laddom 4030, mafa vekof,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Då tror jag faktiskt att du kan använda den originala temperaturgivare som Värmebaronen har som tillbehör till Viking Bio. Den ansluts i den vita, tvåpoliga kontakten som sitter bredvid den svart/bruna Eurokontakten på brännaren.

Brytare SW 1/3 ställs i läge ON, och med den RÖDA ratten (25) ställer du in tidsfördröjningen. Temperaturavkännarens placering tror jag måste vara mitt på tank 1 - men jag är inte alls säker, så här vill det till att någon som har erfarenhet kommer in och ger input
Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
atrix
Frö

Re: pelletsstyrning

Inlägg av atrix »

hej! Blir lite osäker på om det kommer att funka? laddtemp från tank till panna är ju ca 60gr. jag skulle vilja att pannan startar vid typ 58 för då är ju tankarna nästan tomma igen o sen att den går tills första tanken är ca 70 mitt på.. borde bli bra gångtid på brännaren o mindre pelletsåtgång? mvh
tmw alpha1, viking bio,2st 500l acktankar, laddom 4030, mafa vekof,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag är, som sagt, inte alldeles säker på placeringen av avkännaren. Men även med Viking Bio går det alldeles utmärkt att använda TK1B. Men skicka ett mejl till Värmebaronen och fråga. De är alltid trevliga och tillmöteskommande. Billigaste lösningen är ju om man kan använda brännarens iboende resurser :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar