Panna Maga 41e med Pellx21 eller Pellx35?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Röret i Ulman är av samma godstjocklek och materialkvalitet som de gamla rören från Viking Bio, och deras livslängd beräknades till kring 17 ton. De nya rören både hos PellX, Värmebaronen, KMP och SWEBO är 3 mm tjocka, och av ett tåligare material både vad gäller stress och värme. Men en sak är viktig: Rätt justering. Man förespråkar sottal 1 - 3, och jag säger så nära sottal 3 som möjligt genom att det ger lite lägre temperatur i eldhärden och därmed mindre stress på godset i röret. Jag har kört kring 15 ton på mitt nya rör som byttes in från det gamla tunna för två år sedan, och så långt syns inga som helst skador eller förändringar. Även rostret har klarat sig. Men som sagt var: Man har tagit åt sig av kritiken och man har förbättrat kvaliteten på rören - och det som fick den bollen i rullning, var nog att pelletseldningen började tappa marknadsandelar kring 2008 - 2009. På denna tiden kom då nya, bättre material. Hade man inte tagit detta grepp, skulle nog pelletseldning varit på väg ut idag

Skulle röret, mot all förmodan spricka, så är godset så tjockt att det lätt kan svetsas :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

bergatorparen skrev:De nya rören både hos PellX, Värmebaronen, KMP och SWEBO är 3 mm tjocka, och av ett tåligare material både vad gäller stress och värme.
Det gamla materialet som användes var Avesta 253MA.
Vilket är det nya materialet som då kommit och håller bättre?

3 mm var väl en besvikelse. Varför tog dom inte till 4 mm på en gång så att det håller ett tag. Är det för att värmeavledningen i plåten då blir för stor så brännaren blir svår att starta?

Idiotisk konstruktion i vilket fall som helst att elda i ett liggande runt rör med fast bränsle. Men "rörbrännare" är väl på utdöende nu när alla oljepannor redan är konverterade eller skrotade och Janfire, Bionordic och Biocomfort finns som modernare alternativ som fortfarande utveclas.
Iwabo däremot har nog nått vägs ände tyvärr.Man säljer sina budgetstrippade polska brännare men någon mer utveckling kan man inte vänta sig.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Mina PX20 rör håller 30-35 ton. De är då helt felfria i bakkant och i bottnen. Det som händer är att övre framkant blir tunnare och tillslut deformeras kraftigt, sekundärlufthålen börjar förstoras, materialet mellan dem spricker och tillslut har jag ett sekundärlufthål på 2 kvadratcentimeter (om jag inte har bytt då redan). För mig verkar det helt idiotiskt att det överhuvudtaget ska finnas plåt just där, om brännaren var öppen snett uppåt skulle den nog hålla i all evighet. (Som en skålbrännare alltså...) Senaste bytet så hann det yttre röret också ta stryk innan jag bytte det inre, mynningsdiametern hade förstorats pga att det inre röret svällde, så jag fick byta båda. Annars tätade inte det nya röret med enormt luftöverskott som följd.

Jag håller alltid brännaren justerad till så lite luft som möjligt utan att röken blir svart, just för att minimera röråtgången. Men konstruktionen är ju sådan att en stor del av slutförbränningen sker redan inuti röret, antagligen just för att kunna fungera i trånga oljepannor. Sekundärluft blåses ju in redan i fallrörshalsen, troligen för att minska risken för bakvärme (i trånga oljepannor).
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nu börjar vi komma in på intressanta saker.

30-35 ton i ett brännarrör uppnår du inte utan noggranna inställningar. :)

Rörets fördel gentemot en helt öppen skål borde vara större turbulens vid förbränningen och sålunda mer fullständig förbränning.
Testerna som gjordes av institutister för snart 10 år sedan visade att P20 hade något bättre förbränningsverkningsgrad än den helt öppna Iwabo brännaren. Kan ju ha berott på mätfel också.

Vi ägare av Viking B16 brännare får glädja oss åt Bionordic-Mats genialiska konstruktion av förbränningsdelen. En skål med roster för förbränning av pellets och en uppvikbar lågriktare helt integrerad i systemet som skapar turbulens i förbränningen. Lågriktaren är alltså inget tillbehör utan ska sitta nedfälld vid drift. Enkel rengöring får man på köpet när lågriktaren fälls upp.

Jag säger som Victor Muller sade om Jan Åke Jonsson "Någon borde resa en staty"!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är klart att kruxet med rörbrännare är att belastningen blir mycket ojämn. Jag har inte fått reda på vilket material de ersatt det gamla med, men min erfarenhet så här långt är att det verkar stabilare och det verkar inte ta samma stryk som det man använde tidigare. 30 - 35 ton pellets är ingen stor mängd - annat än för ryggen. 50 - 60 ton borde vara normen - och även det är lite.

Men som ni är inne på: Efterhand som oljepannorna når vägens ände och skrotas, så måste det komma nya brännare som är konstruerade så att du inte behöver hålla på och byta delar hela tiden. Tyvärr så verkar det som om många fortfarande bygger pannor så att framåtbrinnande låge är ett måste - såsom PELTEC. De har en brännare av stokertyp där en skruv matar pelletsen horisontelt fram till eldhärlden som befinner sig i en lådformad brännkammare. Polar kallas brännaren. Där borde det inte finnas mycket som kan gå sönder eftersom lågen för det mesta är utanför brännaren - precis som på en oljebrännare
http://www.polarpellets.se/PDF/pr-0002.pdf

Hur bra eller dåligt detta konceptet är, vet jag inte. Jag är glad för att det är några år till jag skall byta panna, så då får man se om det kommit saker som är tekniskt mer fullgångna utan att de av den anledning skall kosta mer än stöga är värd :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sundström
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 22 feb, 2008 13:20
Ort: Husum

Inlägg av Sundström »

Hej, jag har kört sedan 2005 med en pellx p25:a från gordic. förbrukar ca 19-21 ton pellets/år och har aldrig bytt brännarrör,(en spricka finns dock men inte blivit allvarig än) har bytt ett tändelement/år och nu senast i vinter brännarfläkt. stopplåten däremot bränns upp så den anväder jag inte mer sedan ett par år tillbaks
edit: det gäller inte anläggningen som står i min profil. utan i grannfastigheten jag ansvarar för.
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Torsten skrev:Jag säger som Victor Muller sade om Jan Åke Jonsson "Någon borde resa en staty"!
Statyer blir så grisiga av duvor och måsar.
Kanske Roli kan ordna Pellets Hall of fame. Med bilder av PELLE, Andre, Roli, Karla1, Rol-bi, Icecap, KMP-Kenny och naturligtvis Bionordic-Mats. :)

Turbulens behövs nog för det ska brinna ut helt.
Tittade in i Altbergs EP18A brännare. Såg ut som utblåset på Draken.
Ledplåtar som tvingade luften från fläkten att cirkulera och så med utsläppet av pellets i mitten.
Det är en rörbrännare där röret går att vrida runt i fästet och materialet var tjockt. Man kan använda hela rörets insida som roster och inte bara en fläck. Borde hålla minst 4 gånger längre än ett vanligt fast rör om man vrider på det ibland och nöter på hela insidan
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Inlägg av sänkan »

Roligt att EP18A kommer på tal. Har eldat i 5 år och bara bytt ett tändelement.
Runda brännarrör som sitter fast monterade borde vara en dålig konstruktion. På EP18A vrider man röret runt en bit ibland så håller det länge och värmespänningarna fördelas jämnt.
Ska försöka ta en bild på luftutsläppet i brännaren som sätter luften i rotation och ger själva brännarröret jämn värme.

Förstår egentligen inte varför inte fler köper den här brännaren. :)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

förbrukar ca 19-21 ton pellets/år
Allvarligt, Sundström? I 110 kvadrat? Bor du på nordpolen? Ja det står förstås 110 kubik i signaturen, men det blir ju under 50 kvadrat så jag gissar att du menar kvadrat.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

jaha, då är panna installerad.

fungerar utomordentligt bra med ved, pcstyrningen reglerar fläkten perfekt så att maxtemp rökgas blir max 220.
och jag som alltid sett pcstyrning som rackel.

satte in två givare för pellesbrännare på acktank, men det hade gott räckt med en i topp och körning med 15 graders hysteres.

vid pelletskörning kommer jag att arbeta med runt 70-55 grader i tankar.
kruxet är att nyttja lång gångtid på brännare (ekonomiskt) utan att köra tankarna med för hett vatten (90+).
då ökar förlusterna från tanken istället, om tankarna håller under 70 grader minskar tanktempen väldigt sakta.

kopplade in en 10m lång solslinga till förvärming på 15m varvattenslinga. solslingan har varit oanvänd i 12år (tog så lång tid att begripa att solanläggningen blev för dyr :wink: ) och 45 grader i tanken ger duschvatten för hela min familj, förut krävdes det minst 60.

har även provkört pellets men man ser att brännaren gärna vill tugga i sig en rejäl mängd pellets för att höja tanken till 80 grader.
30 kw brännare är definitivt inte för mycket, tar dubbelt så länge att elda upp tankarna på 3000lit med pellets än med ved.

jag lejde för att trimma in brännare och koppla in panna.
fast jag fixade underrede till panna samt dockade in pannan i huset mot skorstenen själv.

kunde ha gjort allt utom vvs själv, panna levererades med all el (inklusive brännarskåp) samt stos och vedeldarplugg färdigt monterat.
med då hade väl garantin inte gällt fullt ut.

magapannorna pm25 samt pm40 lämpar sig utomordentligt för hempulare.

återstår att se hur de håller i längden.

min gamla atmos vedpanna stoppades in i tillköpt kåk där elpannan åkte ut.
resten beställdes på rinkaby rör, billigtvvs samt bynor.
sparade 40 000 på det jämfört med rörpularens priser.
allt var inte bättre förr innan internet :lol:

jag tackar för era tips, värdefullt när man investerar mycket.
bulan
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 09:28
Ort: Mjölby

Inlägg av bulan »

Kul att höra att det funkar bra. Skulle gärna se lite bilder också.

Hur mycket behöver du fixa för att ställa om från ved till pellets? Plocka bort fläkt? Keramik? Eller funkar det ändå?

Har du separat styrning till brännaren eller fixar pannstyrningen det också?

/Bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

omställning är att ta bort vedeldarplugg i stos, trycka in brännaren i stosen, slå om en brytare på pannan samt ansluta sladdar och rör till pelletskruv, klart!

separat styrning för brännare där en sladd går tillbaks till pannan för att mata pannans sugfläkt.
reostat är fabriksmonterad på pannan för att ställa in fläkthastighet manuellt så det passar för brännaren.
vid vedeldning styrs fläkten via rökgasgivare 0-100%.

min anläggning blir helt perfekt om jag får till ett pelletsförråd utanför pannrummet som rymmer 2-3 storsäck med uppfällbart tak.
samt en flexiskruv som går drygt 4m till veckoförrådet, då blir det "tryck på knappen och glömt inte slå av när det är fullt"-fyllning av veckoförråd.
man behöver inte igång med traktorn så många ggr när det är svinkallt på det viset.

det externa pelletsförrådet ställs bort tiden april-okt, då kör jag med ved.

men det blir småsäckar i vinter, bionorr kräger pallar för 2000 st.

tyvärr är en flexiskruv 4m med motor och fallficka i början av skruven svindyrt, runt 10 papp.
kollar fortlöpande efter beggade grejor på blocket.

ska försöka lägga in litet bilder när jag får tid.

Direktcitering borttagen, forumet blir oöverskådligt och svårläst om citera-knappen används vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Inlägg av max »

Hej!
Är också lite sugen på magas pm40, Hur många gånger måste du lägga in ved för att elda upp 3000 liter? och hur länge brinner varje ilägg? sedan så är jag nyfiken på hur du upplever styrningen på pannan? kan du elda upp tempen i tankarna till 80-90 grader? och vid vilken ack-temp börjar pannan att strypa effekten?

Hur är brännarstyrningen konstruerad? är det omöjligt att sätta in en brännare av annat märke eller är allt konstruerat för just den brännaren som följer med om man köper pannan komplett med brännare?
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

vedförrådet rymmer 140 lit så från 60 topp (35botten) till 80 toppen 80 botten på ett inlägg.
här är det 35mm kopparrör och laddomat 60 i laddkrets.
runt 3,5 timmar tar det att bränna förrådet tomt.
styrningen i pannan är enkel, ställ in önskad rökgastemp vid drift och rökgastemp när pannan ska döda fläkt samt laddomat.

när man har tänt upp (tidning ner genom roster tänds, jag har laddat magasinet helt fullt med ved, tändved i botten, ingen startbrasa) så väntar man till drygt 50 grader rökgas och slår om spjället till undersförbränning, då sköter sig pannan själv.

pannan stryper inte effekten så länge det finns plats i tanken, men jag tror man kan ställa maxtemp pannvatten.
tyvärr tror jag detta inverkar menligt på verkningsgraden, man får helt enkelt elda när det finns plats i tanken.

det borde vara möjligt att sätta vilken brännare som helst i pannan om man kompletterar med en vanlig fläktreostat till fläkten med separat matning och slår av pannans egen brytare.
har man inte brännare så blir det dyrt med stosar och elkopplingar om man nu inte kan fixa detta själv.
dessutom är ju pannan miljöprövad med pellx 35 och färdigkopplad, man vet att det funkar bra.
skönt att slippa strul, kostar skjortan med installatörer och eldrift.

ska försöka lägga in litet bilder i separat inlägg.

Hmmm, läste du inte vad jag skrev i ditt förra inlägg. Direktcitering borttagen, forumet blir oöverskådligt och svårläst om citera-knappen används vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

sorry rolli, läste inte rödtexten.
i de flesta forum hinner man inte svara på inläggen direkt, citerar därför frågan jag svarar på med automatik.

är inte sämre än att jag kan ändra mig.

litet bilder:

panna+pelletsförråd

Bild

panna framifrån

Bild

pellets läge 2

Bild

stos från sidan

Bild

stenåldersautomatik pellx (ingen rolig digital display)

Bild

vita dosor för rökgastempgivare och laddomatkabel

Bild

manuell reostat pannfläkt pelletsläge inbyggd i bef. manöverlåda baksida

Bild

ännu en framsidebild

Bild

tur att jag fick tipset här att välja 35kw brännare, hade tagit minst 6-7 timmar att fylla acktanken med en 20kw dito.
Skriv svar