jaha, då är panna installerad.
fungerar utomordentligt bra med ved, pcstyrningen reglerar fläkten perfekt så att maxtemp rökgas blir max 220.
och jag som alltid sett pcstyrning som rackel.
satte in två givare för pellesbrännare på acktank, men det hade gott räckt med en i topp och körning med 15 graders hysteres.
vid pelletskörning kommer jag att arbeta med runt 70-55 grader i tankar.
kruxet är att nyttja lång gångtid på brännare (ekonomiskt) utan att köra tankarna med för hett vatten (90+).
då ökar förlusterna från tanken istället, om tankarna håller under 70 grader minskar tanktempen väldigt sakta.
kopplade in en 10m lång solslinga till förvärming på 15m varvattenslinga. solslingan har varit oanvänd i 12år (tog så lång tid att begripa att solanläggningen blev för dyr

) och 45 grader i tanken ger duschvatten för hela min familj, förut krävdes det minst 60.
har även provkört pellets men man ser att brännaren gärna vill tugga i sig en rejäl mängd pellets för att höja tanken till 80 grader.
30 kw brännare är definitivt inte för mycket, tar dubbelt så länge att elda upp tankarna på 3000lit med pellets än med ved.
jag lejde för att trimma in brännare och koppla in panna.
fast jag fixade underrede till panna samt dockade in pannan i huset mot skorstenen själv.
kunde ha gjort allt utom vvs själv, panna levererades med all el (inklusive brännarskåp) samt stos och vedeldarplugg färdigt monterat.
med då hade väl garantin inte gällt fullt ut.
magapannorna pm25 samt pm40 lämpar sig utomordentligt för hempulare.
återstår att se hur de håller i längden.
min gamla atmos vedpanna stoppades in i tillköpt kåk där elpannan åkte ut.
resten beställdes på rinkaby rör, billigtvvs samt bynor.
sparade 40 000 på det jämfört med rörpularens priser.
allt var inte bättre förr innan internet
jag tackar för era tips, värdefullt när man investerar mycket.