Ingen värme i elementen. Fel på shunten?

KaptenBo
Frö

Ingen värme i elementen. Fel på shunten?

Inlägg av KaptenBo »

Hej. Jag har en pelletspanna, "UNO, KMP, pp20" och jag har nu fått lite problem.

I början av sommaren behövdes det ju ingen värme på elementen så då drog jag ner shunten till 0 och där har den stått till för några dagar sedan. För nu när jag ville ha lite värme i elementen igen så drog jag upp den några steg men inget händer.

Jag har luftat ur elementen och även rören bredvid pannan. Men jag får ingen värme alls i elementen.

Jag misstänker att det kan vara något med shunten. Den går väldigt lätt att vrida på, jag har för mig att det va lite mer motstånd i den förra vintern. Dessutom så har det låtit som att vatten rinner till en stund när man vridit upp shunten förr. Men nu låter det ingenting. Kan den ha fastnat i stängt läge även om den går att vrida på?

Shunten är en ESBE TM20.

Cirkulationspumpen är igång också förresten så det ska nog inte va den det är fel på.

Hoppas jag har förklarat tillräckligt bra för att någon ska förstå och kanske vet vad det kan vara för fel. Tänkte att jag provar här först innan jag ringer hit någon så kanske jag kan spara ett par tusen om nån kan hjälpa mig.

Tack på förhand.
Pelletspanna: KMP. UNO pp20.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är nog så att den kärvar, ja. Ta bort plastratten och försök lossa axeln med ett lämpligt verktyg. Ta inte i för hårt eftersom det kan skada innandömet i ventilen. Har du möjlighet att göra det, så ta isär ventilen och rengör den för alla avlagringar, och ge den lite silikonfett eller kopparpasta. Det är inte alls ovanligt att shuntar kärvar efter sommaruppehåll.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag tror inte att det är shunten. Den ska gå lätt. Du borde märka om ratten lossar. Går pumpen? Finns det fler ventiler som kan vara stängda?
KaptenBo
Frö

Inlägg av KaptenBo »

Ja pumpen går. Den surrar lite iaf så det tror jag. Jag har inte stängt några andra ventiler, det är endast shunten jag har rört.

Man kan snurra shunten ett helt varv. Ska man kunna det? Det är ju numrerat från 1-10 men den stannar inte på tio utan man kan fortsätta vrida ett kvarts varv till efter det. Och vrider man tillbaks den till 0 så kan man fortsätta bakåt ett halvt varv.

Förstår ni hur jag menar?

Ska prova lossa plastratten sen och sen om jag kan se något där. Om jag ska ta isär hela ventilen måste man väl tömma ut vattnet först och plocka bort hela ventilen? Det känns som lite överkurs för mig och då får jag nog ringa på hjälp.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte exakt vilken shunt du har. Men min kan man vrida runt helt.
Så det betyder inte att något är fel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Väl hr superexpert danei: Nu är det upp till bevis. :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Va? Tål du inte att jag har en annan teori än dig?

Det märks vem har rätt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har elementen termostatventil?

Efter en sommar brukar den lilla pinne kärva lite så jag får plocka av själva vredet och "prata" med den lilla pinnen medelst min lilla hammare.

Ett par uppmärksamhetskrävande klapp på kinden brukar få dom att vakna...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Inte så enkelt att plastratten har lossnat (eller slirar) från axlen?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jonas O: Det var just det jag hade i tankarna.

Danei: Du kommer alltid att ha en annan teori än mig även i de fall du innerst inne vet att jag har rätt. Att jag säger upp till bevis, innebär att du måste göra vad du inte brukar göra: Komma upp med en tänkbar förklaring till varför TS inte får värme i sina element - och då ligger Jonas O' s tanke nära: När en spindel av mässing kärvar, så kommer plastratten att slira. DET var utgångspunkten för att jag rekommenderade att ta av ratten och försiktigt försöka lossa den kärvande axeln.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
KaptenBo
Frö

Inlägg av KaptenBo »

Elementen har termostatventil men dom har jag kollat allihop och dom är ok.

Jag har också plockat bort plastratten men det va inte den som slirade utan mässingsaxeln följer lätt med när man vrider på den. Mer än så vill jag inte plocka isär Shunten på grund av okunskap om sådant.

Det kanske kan va något med cirkulationspumpen, röret som går fram till pumpen är varmt men efter pumpen är det kallt. Det blir iofs ingen skillnad om jag har öppen eller stängd shunt. Och cirkulationspumpen surrar lite så den är igång.

Men jag tar nog och ringer killen som har satt in pannan i morgon och ber han komma och ta en titt på den. Tänkte även be han sätta dit en sån där grej som justerar shunten automatisk när han ändå kommer hit. Det hade jag ändå lite tankar på ätt göra.

Men tack så mycket för alla goda råd. Man får väl se det positiva i det hela och det är ju att man lär ju sig något iaf. Härom dagen visste jag inte ens hur man luftade elementen.

Jag kan skriva här när jag fått fixat det och fått veta vad felet är.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om axeln till shunten rullar lätt är det nog shunten som är trasig eller har släppt. Att plocka isär den är inget större problem, inte heller att samla den igen, det svåra kan vara att stänga av för allt vatten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Tror jag läst nått om cirkulationspumpar. En plast koppling som gav upp. Och elmotorn snurrade, men inte vattendelen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Man lär något nytt varje dag. Jag ser fram emot att TS skriver och berättar vad som hänt därför att detta kan ju drabba fler anläggningar :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Lägg gärna upp någon bild på den felande detaljen sedan :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar