Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Inlägg av votiv »

Är det någon som vet vad det här är för brännare? Den har ett 90 mm rör som då passar perfekt i oljebrännaruttaget

Bild

Att inte behöva göra något åt luckan vore naturligtvis bäst av allt! :lol:
Nymo 150 och Parca Norah 3000
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Inlägg av votiv »

Har fått reda på att det är en Biona 2000 (uppgraderad till Active). Dessväre verkar inte Bionan hyllas på forumet direkt och det verkar inte säljas längre, något som talar sitt tydliga språk(?).
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Bionan hyllas av ett fåtal, men det är en brännare som kränglar rätt mycket eftersom den är vad amerikanarna kallar over engineered. Jag får kalla kårar när jag läser Biona forumet :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

håller med föregående.

Jag har en sådan brännare. Visst var den billig i inköp. Men det var lite små pyssel för att få det optimalt. Men den fungerar faktiskt riktigt bra. Har kört i två år utan problem på själva brännaren. Förutom att en slitdetalj som skruvmotorn pajade.


Jag skulle inte direkt rekomendera biona om du inte var intresserad av att mecka en del själv och klura på vissa saker. Räkna med att suporten från detta forum är det bästa till den brännaren. (ialf vad jag tycker)

Så summa av kademumma.. köp en annan för att vara på den säkra sidan. Inte för att jag tror att resterande brännare är bättre på beg marknaden. Men de är säkert lite enklare och driftsäkrare.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Har fått för mig att de flesta brännare levereras med en anslutningsstos!
får du med den när du köper en beg. brännare, så är det bara lägga den mot luckan (över gammla oljebrännarhålet) ta en märkpenna o rita av innerdiametern av stosen. Sen är det bara ta en vinkelslip o skära ut efter linjerna.
Gråjärn är rätt så mjukt o slipa ner men äter en det på skivan så kan vara klokt att se till att du har ett par skivor extra. När du skurit ut rätt diameter så tar du en av de gammla mindre skivorna o drar över de skarpa kanterna, mycket smidigare med liten skiva! Bor du i närheten av Vimmerby / Hultsfred så kan jag annars hjälpa dig! (under arbetstid...)
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Jag har likadan panna som du och jag gjorde som många rekomenderar, i med vinkelslipen och ta hål i luckan. I mitt fall ett fyrkantigt hål för att sätta en Janfire flex-a i. Funkade bra i vintras iaf men visst krävs det en del sotande.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av votiv »

Ltar fortfarande efter en brännar- :twisted: Har fått koll på en Janfire NH och en Janfire Flex-A och de verkar få ett relativt bra omdöme. Alternativt så blir det en Viking Bio som många verkar vara entusiastiska över, men som det tycks vara en del problem med... Vilken tror ni jag skulle lyckas bäst med i min fina gamla Parca?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av bergatorparen »

Om du får tag på en Janfire NH till ett förståndigt pris, så är det den bästa brännaren för en gammelpanna eftersom den har ett så brett funktionsområde att du kan ställa in just den effekt som ligger innanför pannans "sweetspot". Den askar dessutom ur sig själv, och killen som skrivit styrprogrammet för den finns här på forumet: Icecap.

Jag har ju själv en Viking Bio, och den fungerar bra - men kruxet är dels att lägsta effektläget är 15 kW vilket kanske är för mycket för Parca'n, dels är det inre brännarröret som är slut efter 15 - 18 pallar pellets. I en gammeldags panna som är avsedd för olja, brukar dessutom brännarintaget sitta rätt lågt, vilket begränsar askmängden som kan avlagras mellan varje uraskning.

Konklusionen är alltså att för en Parca eller annan panna med liknande konstruktion, så är det Janfire NH, Janfire Flex A eller någon uundermatad brännare som måste till för att kringgå de värsta problemen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av votiv »

bergatorparen skrev: ... Konklusionen är alltså att för en Parca eller annan panna med liknande konstruktion, så är det Janfire NH, Janfire Flex A eller någon uundermatad brännare som måste till för att kringgå de värsta problemen :wink:
Bra svar! Undermatad, vad innebär det? Har det något med om lågan är framåtriktad eller uppåtriktad att göra, eller handlar det om hur pelletsen matas in i själva elden? Eftersom jag vill köra brännaren i luckan för oljebrännaren så måste jag ha en framåtriktad låga (eller hur?).
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av Torsten »

Kan du få tag på en Janfire NH till bra pris så tveka inte om den är bra. Support får du inte från Janfire men väl från Icecap här på forumet.
De andra alternativen ska du undvika. Janfire Flex har problem med databoxarna och fungerar den så är den krånglig att inställa med den gamla databoxen. Kan bli dyrt.
Viking Bio är den känsligaste brännaren och har för hög effekt för att passa i en Parca. Samma kan sägas om PellX och KMP som säljs i stora mängder av dem som uppgraderar till bättre brännare.

Du ska ha en rent framåtriktad brännare som klarar att gå på en effekt av 11-13 kW. Janfire NH, Iwabo och TB Mini kompletteras med en lågriktare för framåtriktad låga.

Som sagts tidigare i flera trådar: Det som säljs mest på blocket är det som folk vill bli av med medan bra brännare är svåra att få tag på begagnade.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av bergatorparen »

votiv skrev:Bra svar! Undermatad, vad innebär det? Har det något med om lågan är framåtriktad eller uppåtriktad att göra, eller handlar det om hur pelletsen matas in i själva elden? Eftersom jag vill köra brännaren i luckan för oljebrännaren så måste jag ha en framåtriktad låga (eller hur?).
En undermatad brännare är en sådan som Ariterm BeQuem eller EcoTec Bioline. Det innebär att pelletsen matas in i en uppåtriktad brännarkopp underifrån. Fördelen med det är att det gör brännaren självuraskande, nackdelen är att det fordrar en brännkammare som har stor höjd. Dessa brännare är avsevärt mer komplicerade än rörbrännare och kostar därmed en vacker slant mer. Bästa brännaren för en Parca är Janfire NH - utan tvekan eftersom den har en så bred effektskala. Har du möjlighet, så köp gärna en ny eftersom detta är en brännare du kian ta med dig över på en ny panna i framtiden. Det är en välbyggd maskin så den håller i många år. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
votiv
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 09:35
Ort: Grillby

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av votiv »

Det låter bra. Jag har fått erbjudande att köpa en fem år gammal Janfire NH som enligt säljaren är från 2005 eller 2006 och som endast använts sparsamt. Till den medföljer skruv och ett Pellistor PCS. Kruxet är att han vill har 25 tusen för detta (nypris är ca 70 tusen enligt säljaren). Det är en hel del pengar för en kortsiktig lösning (vi ska bygga hus och då kommer det att bli fjärrvärme, vilket är obligatoriskt).

Man skulle kanske kunna köpa kitet och sälja Pellistoret och byta ut det mot ett Pellistart för 250 kronor. Eller också kan man kanske sälja hela rasket när vi flyttar.

Vad tror ni?
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av bergatorparen »

Sälj hela rasket när ni flyttar - eller använd det för att få mer ut för stöga - vilket som än ger mest klirr i kassan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av Eldvin »

Är enig me Bergatorparn, en pellex,px 20 eller px 21 funkar bra.Att den brännaren skulle va svår förstår jag inte. Ställ in brännaren rätt med rätt effekt så går dom klockrent. Obs!! undvik 6 mm pellets!! de blir inte bra!!
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av lange02 »

Pellx är väl den omständigaste brännaren att ställa in. Ett instrument för att mäta True RMS måste inskaffas. Sedan ska en person kanske helt utan vana vid arbeten med högspänning ansluta det instrumentet mäta nätspänning för att ställa om matningen eller fläkten.
Någon möjlighet att komma tillbaka till en tidigare utprovad inställning finns inte.

Kan en Pellx köras bra på den låga effekt som man här rekommenderar till pannan?

Forumet är rätt fullt av berättelser om folk som köpt en gammal Pellx och sedan fått uppgradera både chip och tändsystem för att få det att fungera.
Jag avstod från Pellx och är glad för det. Tur att jag läste på i forumet innan jag rusade iväg och köpte första bästa begagnat.

Frågan gällde också modifiering av luckan. Ett fyrkantigt hål i lucka tar man upp på 10 minuter men ett runt är mer invecklat.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar