Stora prisskillnader mellan återförsäljare
Stora prisskillnader mellan återförsäljare
Har precis kollat upp priser för 12D, inkl komplett skruv men inget förråd, hos tre olika återförsäljare.
Tierp: 20.300:- + pellsamförsäkring 985:- (obligatorisk)
Harbo: 21.250:- + pellsamförsäkring 985:- (obligatorisk)
Umeå: 16.250:- verkar som om den går att köpa här utan pellsamförsäkring.
Undra varför det skilljer så mycket mellan återförsäljare i norr och mellansverige?
Själv kan jag gärna vara utan försäkringen och då sparar jag ungefär 5000:- på att beställa den från Umeå (Frajon som ni säkert listat ut).
Är det någon som har erfarenheter av att handla av dem?
Slapp ni köpa till försäkringen om ni ville?
Tierp: 20.300:- + pellsamförsäkring 985:- (obligatorisk)
Harbo: 21.250:- + pellsamförsäkring 985:- (obligatorisk)
Umeå: 16.250:- verkar som om den går att köpa här utan pellsamförsäkring.
Undra varför det skilljer så mycket mellan återförsäljare i norr och mellansverige?
Själv kan jag gärna vara utan försäkringen och då sparar jag ungefär 5000:- på att beställa den från Umeå (Frajon som ni säkert listat ut).
Är det någon som har erfarenheter av att handla av dem?
Slapp ni köpa till försäkringen om ni ville?
Duplomat -70 under upprustning...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har köpt min bequem 15D av frajon o tog pellsamförsäkringen..
Men han frågade om jag ville ha den så jag antar att man kan välja med el utan..
Frajon tog 19300:- inkl montering o injustering med efter kontroll, 2 meter skruv... 19800:- inkl veckoförråd.. Det var i feb -05
Tycker att dom va bra att ha o göra med..
Varför det skilljer så mycket är för att solett (skellefteå kraft) har avtal med janfire så den säljs för 17-18.000:- inkl montering o ska andra brännartillverkare få sälja några brännare så går de inte om dom är mycket dyrare..
T.ex trodde dom på nolia (sollet) att janfire nh brännaren skulle ligga på 23-24.000:- inkl skruv mot 28.000:- i södra sverige..
Inte helt fel med europas största pellets tillverkare i närheten som både har bra pris på pellets o brännare som tvingar övriga att ha bra priser....
Men han frågade om jag ville ha den så jag antar att man kan välja med el utan..

Tycker att dom va bra att ha o göra med..

Varför det skilljer så mycket är för att solett (skellefteå kraft) har avtal med janfire så den säljs för 17-18.000:- inkl montering o ska andra brännartillverkare få sälja några brännare så går de inte om dom är mycket dyrare..
T.ex trodde dom på nolia (sollet) att janfire nh brännaren skulle ligga på 23-24.000:- inkl skruv mot 28.000:- i södra sverige..
Inte helt fel med europas största pellets tillverkare i närheten som både har bra pris på pellets o brännare som tvingar övriga att ha bra priser....

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Så det är det som är orsaken!
Jag tror nog det blir till att beställa en från Frajon fast de blir ju lite struligare med att få den intrimmad. Återförsäljarna för Thermia här i Uppland är nog inte så pigga på att komma och justrera en brännare som de inte sålt. Men jag frågade Jonas på Frajon om koden (som behövs för att nå inställningarna) följer med brännaren och det gör den. Då borde man ju kunna fixa det om man bara får tag i någon som har en rökgasanalysator.
Jag tror nog det blir till att beställa en från Frajon fast de blir ju lite struligare med att få den intrimmad. Återförsäljarna för Thermia här i Uppland är nog inte så pigga på att komma och justrera en brännare som de inte sålt. Men jag frågade Jonas på Frajon om koden (som behövs för att nå inställningarna) följer med brännaren och det gör den. Då borde man ju kunna fixa det om man bara får tag i någon som har en rökgasanalysator.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du får väl låtsat ha nyköpt huset o börjat undra om brännaren är rätt justerad av tidigare ägare..Eldsjälen skrev: Jag tror nog det blir till att beställa en från Frajon fast de blir ju lite struligare med att få den intrimmad. Återförsäljarna för Thermia här i Uppland är nog inte så pigga på att komma och justrera en brännare som de inte sålt. Men jag frågade Jonas på Frajon om koden (som behövs för att nå inställningarna) följer med brännaren och det gör den. Då borde man ju kunna fixa det om man bara får tag i någon som har en rökgasanalysator.

Koden är bara att hålla in båda pil knapparna samtidigt i ett par sek sedan bläddra till effekt välj 5 med + knappen då är du inne..

Om du har motdragslucka så få den justrerad först så du får rätt/konstant drag.. Frajon kan nog tippsa om ganska exakt inställning via telefon om han installerat någon 12D.. Annars ring mr.pellets då får du veta ungefärlig inställning..
Jonas (frajon) justerade min brännare bara genom att se fläkt o matnings % sedan kollade han på lågan att den va ljus gul.. När han tyckte det såg bra ut o att han tyckte 12 kW effekt räckte till mitt hus (långa gångtider) så kollade han värdena med mätare.... Då ökade han fläkten 1 % för att co´n va på 11% o då blev den 10% o övriga värden va oxå bra..

Draget justerades först in på 10 pa (1 mm/vp) för ju lägre/mindre drag desto bättre pannverkningsgrad.. Bequemen behöver inte mer än 5 pa..
Du ser även hur det ser ut i pannan om den sotar (svart) då går den fet öka fläkt el minska matning.. Om den går för snålt blir pannan röd/brun..
Så inte är det några problem att köpa av Frajon..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Återigen värdefull information från dig André. Tackar!
Jo jag har beställt en Tigex 25 som bör komma i veckan. Jag har för mig att jag läst någonstans hur mycket en förflyttning av motvikten motsvarar i tryckskillnad men jag vet inte om man vet det absoluta värdet för inställningen. Om man har uppgiften om dragluckan typ "sätt vikten här och det motsvara 10 Pa" räcker det? Eller är det så pass känsligt att man inte kan lita på det och därför måste mäta upp trycket i rökröret?
Jo jag har beställt en Tigex 25 som bör komma i veckan. Jag har för mig att jag läst någonstans hur mycket en förflyttning av motvikten motsvarar i tryckskillnad men jag vet inte om man vet det absoluta värdet för inställningen. Om man har uppgiften om dragluckan typ "sätt vikten här och det motsvara 10 Pa" räcker det? Eller är det så pass känsligt att man inte kan lita på det och därför måste mäta upp trycket i rökröret?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det står i instruktionerna att det är 5 pa/cm o det stämmer rätt exakt men för att det ska va helt hundra så bör man mäta..Eldsjälen skrev: Jag har för mig att jag läst någonstans hur mycket en förflyttning av motvikten motsvarar i tryckskillnad men jag vet inte om man vet det absoluta värdet för inställningen. Om man har uppgiften om dragluckan typ "sätt vikten här och det motsvara 10 Pa" räcker det? Eller är det så pass känsligt att man inte kan lita på det och därför måste mäta upp trycket i rökröret?
Här blev det 22 mm från märket till vikten för att få 10 pa tror det va (om jag inte minns fel) typ 9,8 pa med 20 mm.. Så det har nog inte så stor betydelse utan huvudsaken är att brännaren är justerad efter ett visst drag o att det håller sej konstant..
Det är för högt drag man inte vill ha för då får man dålig/sämre pannverkningsgrad..
Hej!
Jag måste bara komentera pelletspriserna. Jag köpte i filipstad igår en pall med 832 kg för 1580 kronor. Det blir ca 1,90 kilot, klarar man att hantera storsäck så kommer man undan med 1,70 kilot. Hyfsat pris tycker jag. För övrigt har jag uppdaterat min brännare med nya programvaran. Fungerar perfekt, inte ett stopp på 11 månader som jag har kört nu. Hälsningar UlfAndré skrev:Jag har köpt min bequem 15D av frajon o tog pellsamförsäkringen..
Men han frågade om jag ville ha den så jag antar att man kan välja med el utan..Frajon tog 19300:- inkl montering o injustering med efter kontroll, 2 meter skruv... 19800:- inkl veckoförråd.. Det var i feb -05
Tycker att dom va bra att ha o göra med..![]()
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt riktigt att effekten minskar om man sänker matningen.. Har man behov av all effekt brännaren ger så måste man öka fläkten..olle67 skrev:
Jag antar om man minskar matningen så minskar effekten.
Vad avgör om man ska öka fläkten eller minska matningen?
För bästa pannverkningsgrad så tycker jag att man inte behöver mer effekt än vad huset kräver.. Onödigt att ha brännaren på 20 kW om huset max behöver 10 kW.. Både för att som för min del t.ex så är max effekten på pannan för pellets 16 kW o då hinner inte pannan ta till vara på effekten från brännaren om den är på 20 kW därför har jag brännaren på 12 kW.. Det är inte många villor som behöver mer än 12 kW + att de blir längre gångtider...
Hade också stora problem med att komma i kontakt med Frajon. Efter ett antal påstötningar så kom de på besök. De lovade då en leveranstid på 2 veckor så vi får se hur snabba de är nu då jag ska beställa.Eldsjälen skrev:Kanske ska sticka in att jag beställde ett brännarpaket från Frajon men att jag fortfarande, efter över en månad, inte fått några grejer. Har mailat dem men får aldrig nått svar. Man börjar bli lite less
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ring istället Jonas på mobilen..Eldsjälen skrev:Kanske ska sticka in att jag beställde ett brännarpaket från Frajon men att jag fortfarande, efter över en månad, inte fått några grejer. Har mailat dem men får aldrig nått svar. Man börjar bli lite less
Konstigt iaf att inget hänt på en månad.. Hit kom han omg o kollade vad som behövdes för grejer sen så hade ja brännare monterad efter ett par dagar..
Kan de va leverans problem från thermia tro för grejerna ska väl skickas direkt från thermia till dej eller??
Ja det stämmer att grejerna ska skickas direkt från thermia. När jag pratade med Jonas den 14:e nov, så hade de tydligen haft problem att leverera men jag skulle få brännaren inom en vecka från det iaf. Nu har det gått ytterliggare två veckor och ingen har hört av sig. Har ringt både Jonas mobil och kontor idag utan svar. Ska försöka igen men vill först ge honom lite tid på att svara på det mail jag skickade idag. Återkommer med info så fort jag vet nått.
Mail fick jag aldrig svar på.Eldsjälen skrev:Ja det stämmer att grejerna ska skickas direkt från thermia. När jag pratade med Jonas den 14:e nov, så hade de tydligen haft problem att leverera men jag skulle få brännaren inom en vecka från det iaf. Nu har det gått ytterliggare två veckor och ingen har hört av sig. Har ringt både Jonas mobil och kontor idag utan svar. Ska försöka igen men vill först ge honom lite tid på att svara på det mail jag skickade idag. Återkommer med info så fort jag vet nått.