Konstigt problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krebban
Frö

Konstigt problem

Inlägg av Krebban »

Hej
Igår när jag vaknade så hade brännaren stannat och indikerade med gul orsaksindekering. När jag försökte starta upp brännaren så surrar motorn och orkar bara dra runt kedjan väldigt väldigt långsamt. (går som vanligt fri kopplad dvs utan kedja)

Jag tog iallafall ur brännaren och kännde att de gick trögt vid brännarskruven till koppen det kändes som de var något som hamnat i vägen för man fick ta i ganska ordentligt innan de lossnade och gick lätt efter.

Jag tog och iallafall och montrerade ur sluss för att kunna följa skruven (för problemet återkom när jag matade på mer pellets). Jag märkte att precis där brännarskruven börjar under slussen så fastnar pellets mellan skruv kanten och gjutgodset.

Är detta normalt och motorn ska klara denna belastning eller är det skruven det är fel på?

Hjälp uppskattas :)

Mvh\\ Fredrik Jonsson
Ctc 266k, Thermia Bequem 15 analog
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det låter som att det är motorn som inte pallar att dra. Nu är jag inte vass på brännarens konstruktion. Invänta svar från Bequem-gurun André :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Krebban
Frö

Inlägg av Krebban »

Ja men tycker att det är bra kraft i motorn jag kan inte hindra den från att dra runt med hand kraft iallafall :? men när brännarskruven kilar fast pellets mot väggen så fastnar ju axlen med riktigt bra men det känns som att det är onormalt för skruven att kila fast pellets.

Fast de ska ju sägas jag är ju ny med pellets så har ju inga direkta erfarenheter :oops:
Ctc 266k, Thermia Bequem 15 analog
p1457
Frö

Inlägg av p1457 »

Jag tror jag kan ha samma problem.
Jag har en Bequem 15 från 2002 utan analog styrning.
Jag har inte hunnit med att skruva isär brännaren för att undersöka ännu. Men motorn orkar inte driva ibland, stannar efter en sekund.
I matarröret närmast koppen har jag ibland mängder med packat spån när jag ska göra rent.
Thermia Biomatic+, Bequem15 (analog), 2002
Skriv svar