Hej
Jag är ny i forummet och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig när det gäller pellets brännare till en gammal Diom ved panna.
Acc. tank är ansluten till pannan, ( 500 L ), manuell shunt så det är handkörning med ved idag.
Jag hade tänkt att köpa en begagnad brännare med förråd.
Tack på förhand
För att det ska vara någon mening får du väl tala om vilken Diom panna det gäller. Bifoga gärna en bild.
Det går att söka på Diom så får man upp alla som undrat över samma sak.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Till gamla vedpannor är det enklaste med en Janfire Flex A. Den har benställning med hjul som går att justera så att den kommer i rätt höjd. Det finns en del Flex A brännare på Blocket till priser som ligger mellan 5 000 och 7 000 kronor. Denna brännare är förhållandevis enkel att installera, och den är pålitlig samtidigt som den har ett smidigt styrsystem som gör det lätt att få rätt effekt till rätt tillfälle. Reservdelar är lätta att få tag på, och förhållandevis rimliga i pris. Det är en enkel brännare, så den kräver lite handhavande. Den måste rengöras efter varje veckoförråd eldad, och man måste se om den lite mer än en mer modern brännare.
En granne till mig hade samma som du: Diom vedpanna med 500 liter tank. Den tjänstgjorde från 1977 tills ifjol höst då han bytte till VB Vedolux 30.
Det är så pannan ser ut?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bergatorparen skrev:Till gamla vedpannor är det enklaste med en Janfire Flex A. Den har benställning med hjul som går att justera så att den kommer i rätt höjd. Det finns en del Flex A brännare på Blocket till priser som ligger mellan 5 000 och 7 000 kronor. Denna brännare är förhållandevis enkel att installera, och den är pålitlig samtidigt som den har ett smidigt styrsystem som gör det lätt att få rätt effekt till rätt tillfälle. Reservdelar är lätta att få tag på, och förhållandevis rimliga i pris. Det är en enkel brännare, så den kräver lite handhavande. Den måste rengöras efter varje veckoförråd eldad, och man måste se om den lite mer än en mer modern brännare.
En granne till mig hade samma som du: Diom vedpanna med 500 liter tank. Den tjänstgjorde från 1977 tills ifjol höst då han bytte till VB Vedolux 30.
Tack för ditt svar, den ser likadan ut som du visar.
Men jag skall ta informtionen om vilken storlek det är på pannan, och sedan leta efter en brännare som passar med förråd.
1: Varför citerar du inlägget strax över? Läs gärna reglerna!
2: Varför citera utan att skriva något? Om man råkar skicka kan man faktisk ändra efteråt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!