Pellets Byggmax/BooForssjö

kalle s
Späd planta

Pellets Byggmax/BooForssjö

Inlägg av kalle s »

Hej, skulle hämta pellets Byggmax Borås där jag handlat Rindi i ca 1,5 år och eldat utan problem, nu var det ny leverantör BooForssjö, lite gråare till färgen än Rindis gulvita. I testprotokoll får båda bra betyg och ligger väldigt nära varandra förutom den högre volymvikten hos BooForssjö vilket skulle kunna föranleda brännaromställning m.m. På frågan om det var ett seriöst byta som skulle bestå var svaret lite svävande med antydan om leveransproblem hos Rindi?
Priset i lördags 17/9 var 2022.80/pall, 38.90/småsäck.

Ngn som köpt/eldat och vet en massa :?:
Plank/skithus fr. 1934, 1½ plan 135 m2 uppvärmt, delvis oisolerade väggar, 3-glas energifönster. Panna ULMA 2000 -2012, Brännare ULMA 2000 TC -2010, motdragslucka SID 012.
monkeyman
Prima virke

Inlägg av monkeyman »

Jag brukar också handla på byggmax i borås, kommer behöva åka dit i veckan. Hade dom mycket i lager av denna pelletsen?
Kommer köpa en pall oavsett, kan återkomma om en vecka eller så då jag testat elda lite av den. Eller köpte du nu och har hunnit testa?
Ecotec MiniQ Panna
Ecotec Bioline 20 Brännare
6x15 sfinx-vacuumrör
750 L ack.tank
Tigex 25
Themomatic CBJ
Tegelhus -69 140kvm + 140 kvm uppvärmd källare + 15 kvm uppvärmt garage
kalle s
Späd planta

Re: Pellets Byggmax/BooForssjö

Inlägg av kalle s »

Hej, ursäkta dröjsmålet men något problem med den nya layouten på forumet var det under gårdagen? Jag har inte eldat än då jag har en del Rindi kvar och förbrukningen är ganska liten än så länge (endast varmvatten). Lagerstatusen i Borås i lördags var ca 1100 säckar.
Plank/skithus fr. 1934, 1½ plan 135 m2 uppvärmt, delvis oisolerade väggar, 3-glas energifönster. Panna ULMA 2000 -2012, Brännare ULMA 2000 TC -2010, motdragslucka SID 012.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Väg upp hur mycket skruven matar per minut med Rindi och gör sedan samma med den nya pelletsen.
Ställ sedan om brännarmatningen motsvarande så har du samma förbränning.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
starken84
Frö

Inlägg av starken84 »

Det är lite intressant å höra alla spekulera i vilka problem m.m. som pelletsleverantörer har.
Jag jobbar på Rindi, jag packar pelletsen som finns i både storsäck och 15/16 kilos och kan bara säga att leveransen till Byggmax är deras problem och fel.

Just nu står det ca 2000 pall om inte mer med 15 kilos på vårat lager, vi står och stampar och bara vill att man ska komma och hämta dessa så vi kan fortsätta producera, 16 kilos pall ska vi inte ens prata om hur mycket det är, det är enormt mycket.

Häromdagen var jag in på kontoret och såg en testsäck från en av Byggmax butiker, från vart det vet jag inte men jag skulle kunna tro att detta kommer från Boo eller vad dom heter, men svaret jag fick var att den är packad utomlands.

Ett stort problem som har uppkommit är att Byggmax bad oss producera så att vi skulle ha ett lager till kommande säsong ifjol vilket vi gjorde, skulle uppskatta det till mellan 12-13 000 pall som stod på gården med 16 kilos.
Sen kommer man med en tvärvändning om att man vill ha 15 kilos, vilket skapade panik.
Vi gjorde detta, beställde ny säckplast med nytt tryck m.m. i och med att Byggmax var våran största leverantör också så vi ville väl.
Nu är det endast 3 butiker från Byggmax i hela sverige som säljer våran pellets helt plötsligt, dom håller på med förhandlingar vad jag vet, och kan säga att det inte är klart än.

Våran pellets just nu är bättre än den varit någonsin, skitkul.. Fortsätt med våran pellets, även om inte Byggmax säljer den.. 98% i hållfasthet, säger en hel del=) :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

98% i hållfasthet....?????

Vad menar du med det? Att 98% av pelletsen är hel eller ?????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
starken84
Frö

Inlägg av starken84 »

Haha, nej=)

Men om du tänker på alla frakter som Pelletsen får utstå så kan du ju tänka dig att man satsar på att pelletsen ska hålla ihop, det är ganska enkelt att ta ett eget GROV test, ta en pellets från 2 olika leverantörer och bryt sönder den, då kan du se hur lätt den går sönder jämfört med den andra..

Vi kör hållfasthetstester varje dag för att vi ska hålla en Klass 1 standard på pelletsen, då räknar man in bl.a fukthalten i pelletsen, sen kör vi pelletsen i en tumlare som tumlar runt pelletsen i 7 minuter, sen mäter man hur mycket spån det avger.
Så resultatet som vi ligger på är 98% +-1%..

Kan lova att inte många håller den standarden..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Han menar att efter tummeltestet, så är 98% av pelletsen hel i så måtta att den inte passerar genom kontrollsållet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
starken84
Frö

Inlägg av starken84 »

Njae, i själva testet så ser man hur mycket spån som passerar kontrollsikten, ja på sätt och vis. Men för att pellets skall hålla klass 1 pellets så finns det en standard på fukthalter i både spånet som torkas och pelletsen som färdig produkt, så skulle vi ta ett tummeltest och vi ser att pelletsen är så små att den NÄSTAN går igenom hålen på sikten så packar vi inte den.
Skulle kunna säga att pelletsen håller god längd sålänge den inte rasar ihop, klarar den tummel testet och håller runt 98% i hållfasthet så är det en klass 1 pellets.. Då avger den inte mer spån vid en frakt än vad kravet säger..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tack för förklaringen, den gav mer info än att bara skriva "98% hållfastighet".

Men levererar inte alla pelletstillverkare klass 1 pellets? Åtminstone brukar det stå så på deras hemsidor eller har jag "bara" läs på de sidor som skriver ut detta??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Är det inte så att Bygg-Max helt enkelt köper pelletsen av dem som säljer den billigast?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

starken84 skrev: Nu är det endast 3 butiker från Byggmax i hela sverige som säljer våran pellets
Jag råkar veta att Byggmax Täby är en av de tre, vilka är de andra?
Våran pellets just nu är bättre än den varit någonsin, skitkul.. Fortsätt med våran pellets, även om inte Byggmax säljer den.. 98% i hållfasthet, säger en hel del=) :D
Visst, jag fortsätter gärna med Rindi, men hur får man tag på den när Byggmax strular som de gör?
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Ingen internetorder men bättre än inget!! http://www.rindipellets.se/kontakt.htm

Jag eldar själv med Rindi sen 3 år tillbaka och är grymt nöjd.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Jag har eldat booforsjöpellets i 8 år utan problem. En enda gång fick jag en pall med dåligt hopsvetsade säckar där en del av dem läckte. Jag kan rekommendera Booforssjö.
http://www.booforssjoenergi.se/pellets
Jag köper hemkört från www.m4.se
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

[quote="krej]Jag råkar veta att Byggmax Täby är en av de tre, vilka är de andra?
Visst, jag fortsätter gärna med Rindi, men hur får man tag på den när Byggmax strular som de gör?[/quote]

Tittade in i Byggmax Kungsängen. Toppenfin pellets från Lule Bioenergi.:)
Körde mycket på den pelletsen förra vintern.

Rindi är bra om det inte vore för det hälsoskadliga dammet i säckarna. Nästan lika mycket damm finns också i Stora Enso. Har morgonsol och motljus i pannrummet så dammet syns väl.
Öppnade en säck Lule pellets av årets tappning. Blev ingen synlig dammrök alls.

När det gäller spån så är alla tre sorterna bra. Stora Enso verkar ha något mer spån än de andra två.

Du har väl Lule pellets också på Bauhaus i B-by och Bromma.
Räkna med att öka matningen en aning om du byter till Lule pellets. Den verkar visserligen något hårdare pressad men Rindi innehåller massor av fragment och småpellets med längd av några millimeter så den packar sig tätare än Lule som bara innehåller pellets av normal längd och inget annat.

Verkar vara fula affärsmetoder från The Byggmax Group, först beställa pellets och sedan ändra sig. Dessutom tvinga fram 15 kg säckar som är sämre att stapla, bära och hälla ur.
Tänkde dom göra ett tjyvtrick och sälja till samma pris som Bauhaus fast med 1 kg mindre än säckarna?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar