Hur gammal är pumpen och vad gjorde du för att få igång den/få slut på dånandet?Patrik skrev:Ja ja stängde av pumpen förra säsongen med följd av att till vintern så dånade det gött i rörena då pumpen "satt" sig.ztz skrev:Själva stänger jag alltid av pumpen under sommar halvåret, har gjort de de senast 7-8 åren. Kör igång den igen till vintern varje år, har aldrig märkt att det varit något problem.André skrev:
Pumpen kärvar inte om den står några dagar så testa att stänga av den..
Det räcker med att den körs 15 min/vecka så ska den inte kärva..
Jag tror att moderna pumpar klara av att stängas av under längre tid utan att man får något problem att få igång dom därefter, eller har jag fel?
Vad är det som får dom att "kärva" förresten?
Har jag hög förbrukning??
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
3.5 KILO/DYGN
Vi kör upp cirka 3.5 - 4.5 kilo/dygn när anläggningen går för varmvatten utan att solen går in. Kör som synes (iomed sol) mot acktank och har 175 liter i pannan.
Vi är 2 vuxna som OFTAST duschar 1 gång per dygn per person.
Vi är 2 vuxna som OFTAST duschar 1 gång per dygn per person.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
[quote="ztz]
Hur gammal är pumpen och vad gjorde du för att få igång den/få slut på dånandet?[/quote]
Jag höll tummarna, och det slutade. man vill ju inte ryka på att byta pump när man behöver värmen som längst.
Men som sagt den gick trögt och blev vaaarm.
Får nog stoppa in en timer som kör pumpen 15min / dygn.
Skall slå av pumpen som steg två i denna utvärdering.
Hur gammal är pumpen och vad gjorde du för att få igång den/få slut på dånandet?[/quote]
Jag höll tummarna, och det slutade. man vill ju inte ryka på att byta pump när man behöver värmen som längst.
Men som sagt den gick trögt och blev vaaarm.
Får nog stoppa in en timer som kör pumpen 15min / dygn.
Skall slå av pumpen som steg två i denna utvärdering.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

9 kg/dag
Jag har i september en förbrukning på 9 kg/dygn. Vi är 2 vuxna och 3 tonårsbarn i huset, det blir ca 4-5 duschar per dag, diskmaskinen går på kallvatten.
Huset är 1 plans med inredd källare, 110 kvm + 110. Jag har elementen på i källaren (ca 25 grader ut i vattnet) detta för att annars tycker jag det blir lite lite rått, även under sommaren.
Hur gör ni andra med inredda källare, ligger er förbrukning lika högt som min?
Huset är 1 plans med inredd källare, 110 kvm + 110. Jag har elementen på i källaren (ca 25 grader ut i vattnet) detta för att annars tycker jag det blir lite lite rått, även under sommaren.
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: 9 kg/dag
Här har förbrukningen sjunkit med ca 30% efter pannbytet.. Så nu då jag kör värme går det ca 6 kg/dygn har 19 grader i källaren 80 kvm..Stefan E skrev:Jag har i september en förbrukning på 9 kg/dygn.
Före pannbytet gick det 6-7 kg bara för vv..
Så med dina förutsättningar tror jag det är rätt ok..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
brytal
Du kan vara ganska brutal mot en villacirkulationspump. Dom e ju "våta" så dom tål lite misshandel...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Ja, få väl berätta att jag hade då med shuntautomat och jag trodde att shunt var stäng. och gick på runt 6-7 kg per dygn. Efter en tag då läste här på forum och påminnelse att stäng av shunt. så jag kollade min och det är stäng, fast det var inte riktig så då jag stäng av apparat och noga 100% "handvrid" så att inga tjuvkryp. då visdae minst 5 kg/dygn. efter en tag så jag provade bara kör en gång om dag ex varje morgon. ibland 2 ggr då på kväll oxå. då visdae sig ca 4 kg per dygn. Då har jag lärt mig en del, och fick tips av André, varför inte time. så jag försökte lösa en dröj då har jag ide löst simpel ombyggd med vanlig time för en hundra spänn. Gärna tittar in WWW Övriga detaljer på meny.
Japp så var det
Japp så var det

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Späd planta