i behov av tekniker till Janfire brännare.
i behov av tekniker till Janfire brännare.
Någon som känner till någom duktig tekniker som håller på med Janfire brännare ???
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Nibe värmeberedare ansluten endast till pannan
Hemma byggt pelletsförråd som rymmer ca: 60-70 säckar.
Janfire Flex-A
Re: i behov av tekniker till Janfire brännare.
Vad är det som du inte klarar själv?
Och är det en Janfire Flex-A?
Och var i världen håller du hus?
Och är det en Janfire Flex-A?
Och var i världen håller du hus?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hade enligt grannen brand i min brännare i somras när jag var på semester, har inte
lyckats få igång den efter det. Gäller en Janfire Flex-A och jag bor i Göteborg.
lyckats få igång den efter det. Gäller en Janfire Flex-A och jag bor i Göteborg.
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Fortfarande i behov av hjälp !!!
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Har du kollat på Janfires hemsida efter återförsäljare i götet?
Jag är starkt tveksam till att en professionell erbjuder sig här på forumet och då du ju inte ger någon ytterligare information om vad branden har förstörd och exakt vari problemet består kommer du knappast att få svar heller.
Ge information och du får information, var en mussla och ingen svarar.
Jag är starkt tveksam till att en professionell erbjuder sig här på forumet och då du ju inte ger någon ytterligare information om vad branden har förstörd och exakt vari problemet består kommer du knappast att få svar heller.
Ge information och du får information, var en mussla och ingen svarar.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vad jag kan se så har branden inte förstört något, men jag får inte igång brännaren. Sist jag provade så startades en låga ( efter ca: 30 min ), fläkten gick hela tiden och så gick vattensäkringen när elden tog fart.
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Du får inte igång brännaren - och ändå kommer det eld efter runt 30 minuter...?
Om vattensäkringen utlösas beror det på för hög temperatur i fallröret, detta kommer oftast av att effekten är högre än pannan kan komma av med rökgasen.
Detta kan i sin tur bero på stängda spjäll, dålig sotning, täppt skorsten osv. Dessa saker kan bara DU kolla och testa, ingen annan. Eller jo, andra kan såklart - till en timpenning.
Jag kan fint acceptera om du känner dig så osäker på detta att du måste ha professionella folk att fixa detta men dom hittar du om du letar på Janfires sida efter en installatör/återförsäljare och sedan betalar vad det kostar. Jag kommer att ha full förståelse för det.
Men vill du ha hjälp till självhjälp här på forumet får du dels göra en del av arbete själv (faktisk det hela) och dels svara på frågor och undersöka saker. Nästan alla som är i detta forum är glada/bittra/ledsna amatörer som har insett att själv mycket ofta är bästa dräng - och nästan alltid den billigaste!
Nu får du välja:
* Vill du ha en "nyckelfärdig" lösning kontakter du en installatör, helst en auktoriserat. Berätta gärna i forumet hur det gick, då lär andra av det. Ett exempel är Englunds EL i Kullavik enl. Janfires hemsida. Finns någon i Partille också och det finns säkert fler.
* Vill du släppa billigt undan få du undersöka, kolla, övervaka, notera och svara på frågor och samla idéer. Jag kan nästan lova dig att om du har tummarna monterat något så när rätt kommer du att klara det hela, en pelletsbrännare är inte raketvetenskap!
Men att skriva på detta forum att du behöver hjälp utan att faktisk göra något själv är helt enkelt bortkastat tid för alla.
Om vattensäkringen utlösas beror det på för hög temperatur i fallröret, detta kommer oftast av att effekten är högre än pannan kan komma av med rökgasen.
Detta kan i sin tur bero på stängda spjäll, dålig sotning, täppt skorsten osv. Dessa saker kan bara DU kolla och testa, ingen annan. Eller jo, andra kan såklart - till en timpenning.
Jag kan fint acceptera om du känner dig så osäker på detta att du måste ha professionella folk att fixa detta men dom hittar du om du letar på Janfires sida efter en installatör/återförsäljare och sedan betalar vad det kostar. Jag kommer att ha full förståelse för det.
Men vill du ha hjälp till självhjälp här på forumet får du dels göra en del av arbete själv (faktisk det hela) och dels svara på frågor och undersöka saker. Nästan alla som är i detta forum är glada/bittra/ledsna amatörer som har insett att själv mycket ofta är bästa dräng - och nästan alltid den billigaste!
Nu får du välja:
* Vill du ha en "nyckelfärdig" lösning kontakter du en installatör, helst en auktoriserat. Berätta gärna i forumet hur det gick, då lär andra av det. Ett exempel är Englunds EL i Kullavik enl. Janfires hemsida. Finns någon i Partille också och det finns säkert fler.
* Vill du släppa billigt undan få du undersöka, kolla, övervaka, notera och svara på frågor och samla idéer. Jag kan nästan lova dig att om du har tummarna monterat något så när rätt kommer du att klara det hela, en pelletsbrännare är inte raketvetenskap!
Men att skriva på detta forum att du behöver hjälp utan att faktisk göra något själv är helt enkelt bortkastat tid för alla.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det jag menade att jag inte får igång den är att den skall fungera som den skall, men skit samma. Jag (gav den en chans idag ( för att sätta mig in i hur brännaren fungerar ) jag startade upp den och efter ca: 27 min så la den av igen. Såg nere i fallschaktet att där låg det massa spån som gjorde att pelletsen inte kunde förflytta sig ner till koppen. hur är enklaste sätta att få bort spånet ( OBS. sitter riktigt hårt )
Som sagt, ha tålamod med min inkompetens när det gäller dessa saker.
Som sagt, ha tålamod med min inkompetens när det gäller dessa saker.
- Bilagor
-
- Så här ser det ut !!!
- IMG_0068.JPG (175.42 KiB) Visad 3187 gånger
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Om spånet inte är löst är det vattnet från säkringen som har fått det att koka ihop.
Det du ser är då det minste (finns längre ut i skruven) så jag hade skruvat isär brännaren så att jag hade fått ut doseringsskruven och sedan gjort rent med spett, skruvmejslar, TNT, vinkelslip, pittbullterrier, hammare & mejsel eller vad som helst som hade fått det att släppa. Tror att det skulle sprätta av så fint med bara en plattmejsel.
Ser att det finns en del rost på, detta hade jag putsat lite lätt med smergelduk eller annat lagom slipande.
Sedan, när hela transportvägen är ren och fin och alla ingående mekaniska delar är kontrollerat lagom mycket, hade jag skruvat ihop skiten igen, kastat i pellets och bett till högre makter - och slagit på brännaren igen.
Första starten kan bli misslyckad pga. den tomma pelletstransportör men det kommer efter ett eller två försök.
Det du ser är då det minste (finns längre ut i skruven) så jag hade skruvat isär brännaren så att jag hade fått ut doseringsskruven och sedan gjort rent med spett, skruvmejslar, TNT, vinkelslip, pittbullterrier, hammare & mejsel eller vad som helst som hade fått det att släppa. Tror att det skulle sprätta av så fint med bara en plattmejsel.
Ser att det finns en del rost på, detta hade jag putsat lite lätt med smergelduk eller annat lagom slipande.
Sedan, när hela transportvägen är ren och fin och alla ingående mekaniska delar är kontrollerat lagom mycket, hade jag skruvat ihop skiten igen, kastat i pellets och bett till högre makter - och slagit på brännaren igen.
Första starten kan bli misslyckad pga. den tomma pelletstransportör men det kommer efter ett eller två försök.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Det Icecap beskriver är lämpligt hemmafix för en (glad?) pelletsamatör.
Saknar du beskrivningar finns mycket att hämta på eldkrafts hemsida.
Med nyrengjord brännare, panna (den är väl nysotad så att du inte får för hög värme och brännarstopp igen?) så behöver du inte köra två-tre starter innan den "tar" om du först matat upp pellets med "ext"-ernmatningsknappen, sedan kör du "int"-ernmatningsknappen tills det plingat två-tre gånger i brännarskålen så vet du att den fyllt internskruven. Sedan borde den gå igång på första försöket.
Om detta funkar (vilket det skulle kunna göra med kombinationen "brand" och spånkaka i internskruven) har du sparat en hygglig slant. Glöm inte att kolla/rengöra schaktet under vaxsäkringen (där vattenslangen mynnar) och att byta ut vaxsäkringen och vattnet så att den även nästa gång kan rädda dig från en större olycka.
Saknar du beskrivningar finns mycket att hämta på eldkrafts hemsida.
Med nyrengjord brännare, panna (den är väl nysotad så att du inte får för hög värme och brännarstopp igen?) så behöver du inte köra två-tre starter innan den "tar" om du först matat upp pellets med "ext"-ernmatningsknappen, sedan kör du "int"-ernmatningsknappen tills det plingat två-tre gånger i brännarskålen så vet du att den fyllt internskruven. Sedan borde den gå igång på första försöket.
Om detta funkar (vilket det skulle kunna göra med kombinationen "brand" och spånkaka i internskruven) har du sparat en hygglig slant. Glöm inte att kolla/rengöra schaktet under vaxsäkringen (där vattenslangen mynnar) och att byta ut vaxsäkringen och vattnet så att den även nästa gång kan rädda dig från en större olycka.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Nu har jag gjort rent hela brännaren & satt ihop den. När jag kopplar på strömmen
så börjar Termok. lampan att blinka.
Hur går jag vidare med min felsökning ???
så börjar Termok. lampan att blinka.
Hur går jag vidare med min felsökning ???
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Jag utgår ifrån att du dockat fast brännaren i pannan??
Annars Kan det vara säkerhetsbrytaren som varnar om brännaren inte sitter i pannan ordentligt.
Det är inte så att en sladd har hoppat ur termokontakten??
Annars Kan det vara säkerhetsbrytaren som varnar om brännaren inte sitter i pannan ordentligt.
Det är inte så att en sladd har hoppat ur termokontakten??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Visst hade jag missat att koppla på en kontakt, satte igång brännaren precis kommer att vara
intressant att se om den kommer att gå hela vägen.
intressant att se om den kommer att gå hela vägen.
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Då håller vi tummarna!!
Berätta gärna hur det gick.
Berätta gärna hur det gick.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Det sket sig, får lägga ner mera tid på den imorgon.
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A