Förråd i källare
Förråd i källare
Jag funderar på at skulla havde pelletsförråd i källare inte så långt bort från pelletspannan, Jag hoppas 10-12 m3.
men jag vet inte om jag skal bruka 90 eller 45 böjninger i inblåsningsrör hvad villa in göra? pellets skal jo inte smulas sönder i inblåsningsrör...
men jag vet inte om jag skal bruka 90 eller 45 böjninger i inblåsningsrör hvad villa in göra? pellets skal jo inte smulas sönder i inblåsningsrör...
Re: Förråd i källare
Så få samt så stora böjar som möjligt är väl det tips man kan ge på en sådan här lösning.
2 st 45° böjar ger oftast en större bockningsdiameter än en 90° böj, utifrån detta är 2 st 45:or bättre än en 90:a. Men de ger också en skarv extra. Vilken lösning som är den bästa är svårt att säga.
Skulle det inte gå att montera inblåsningsröret i 45° lutning så det "bara" blir en 45° böj inne i förrådet? Det lösningen skulle ge minst antal böjar men tyvärr ett rör som kanske sticker ut lite för mycket från fasaden??
Glöm inte att det också måste finnas avluftning till förrådet men där är nog inte böjarna något bekymmer. Rekommendationen från pelletsleverantörerna är minst 200 mm i diameter.
2 st 45° böjar ger oftast en större bockningsdiameter än en 90° böj, utifrån detta är 2 st 45:or bättre än en 90:a. Men de ger också en skarv extra. Vilken lösning som är den bästa är svårt att säga.
Skulle det inte gå att montera inblåsningsröret i 45° lutning så det "bara" blir en 45° böj inne i förrådet? Det lösningen skulle ge minst antal böjar men tyvärr ett rör som kanske sticker ut lite för mycket från fasaden??
Glöm inte att det också måste finnas avluftning till förrådet men där är nog inte böjarna något bekymmer. Rekommendationen från pelletsleverantörerna är minst 200 mm i diameter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jag har hitta en som har brugt en 90° böj på 1meter så der må väre en stor bockningsdiameter men vet inte hur jag köpa den...
Lösning med en böj på 45° är bra tyvär kommar röret långt från facaden
jag vet at der ochså skal väre avluftning till förrådet
Jag vet inte om der är behov for en böj i toppa innan bulkkopplingen? eller om den kan slutta over marken? dock skal jag göra noget så der inte kommar vattan in...
är der en webshop hur jag kan köpa inblåsningsrör och avluftningrör?
Lösning med en böj på 45° är bra tyvär kommar röret långt från facaden
jag vet at der ochså skal väre avluftning till förrådet

Jag vet inte om der är behov for en böj i toppa innan bulkkopplingen? eller om den kan slutta over marken? dock skal jag göra noget så der inte kommar vattan in...
är der en webshop hur jag kan köpa inblåsningsrör och avluftningrör?
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Kan du använda en slang i stället?
Jag har levererat bulkförråd där jag använder slang som läggs ut vid varje fyllning. Slangen köps hos Dunlop Hiflex. Den är dyr men flexibel, levereras i längder på 10 meter.
Jag har levererat bulkförråd där jag använder slang som läggs ut vid varje fyllning. Slangen köps hos Dunlop Hiflex. Den är dyr men flexibel, levereras i längder på 10 meter.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
må jag använda en slang, Jag trodde det skulle vara fast rör...
Kan betyder inte ska!
Det som påpekas är att en lösning kan vara en slang som monteras på förrådet och sedan dras ut genom dörren eller annan lämplig öppning när det är påfyllningsdags.
På det vis ska det inte dras rör med vinklar eller liknande.
Men det är en möjlighet, inte ett krav!
Det som påpekas är att en lösning kan vara en slang som monteras på förrådet och sedan dras ut genom dörren eller annan lämplig öppning när det är påfyllningsdags.
På det vis ska det inte dras rör med vinklar eller liknande.
Men det är en möjlighet, inte ett krav!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om det inte finns några problem i att använda en slang istället för inblåsningsrör kan jag helt klart överväga detta ... dock kan jag inte se hur jag skal lava påfyllning så den inte dras ut genom dörr
vad heter kopplingen hos Dunlop Hiflex for tyckes inte jag hitta den.
vad heter kopplingen hos Dunlop Hiflex for tyckes inte jag hitta den.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hur långt har du från bulkanslutningen till platsen där lastbilen som ska lossa kan stå?
Jag har ett egenbyggt förråd i källaren, med en 90° böj inne i förrådet.
Den är en av flera bidragande orsaker till att jag numera väljer småsäck.
Jag har ett egenbyggt förråd i källaren, med en 90° böj inne i förrådet.
Den är en av flera bidragande orsaker till att jag numera väljer småsäck.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
3pac: Grejen är just att du kan öppna dörren och dra ut den, få blåst in pelletsen och sedan koppla loss den och packa den bort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Och det är ju inte så bara att förvara 10 m Hiflex heller..
Det är ju en ganska otymplig, tung och lång sak..
Det är ju en ganska otymplig, tung och lång sak..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Kanske kan funka med en 45° böj om du kan leva med en vinklad anslutning?

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Det var den lösningen som jag försökte beskriva i ord i inlägg #2
Men det verkade som om TS tyckte att den kom för långt ut från fasaden.

Men det verkade som om TS tyckte att den kom för långt ut från fasaden.
Moderator
Ta Rolis förslag men gräv ner röret några meter ut från fasaden och plantera en buske/annan trädgårdsgrej som täcker röret där det kommer upp, kanske en fejkbrunn eller stenparti.
Om väggen som röret ska sitta i är mot platsen som lastbilen ska stå på så kan du gräva ner röret till tomtgränsen, du slipper lång slang vid fyllning och anslutningen är inte mitt i gräsmattan.
Om väggen som röret ska sitta i är mot platsen som lastbilen ska stå på så kan du gräva ner röret till tomtgränsen, du slipper lång slang vid fyllning och anslutningen är inte mitt i gräsmattan.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Tack for lösningen...
Hvis inblåsningsrör i 45 kan holdes under marken kunna väre bra jag har 1meter från fasaden til tomtgränsen (thujahäck) och det är en vej jag skal kunna gå, så et rör som är långt från fasaden är inte bra tyvär...
må et inblåsningrör gå ret upp? är det et problem nå dom som kommar och blås in pellets at det kommer ret upp från marken så behöver jag kun en böj och mafa har "Rörböj 90 gr lång radie med flänsar" vet inte om det är radie på 1meter som jag har set man kan köpa...
Hvis inblåsningsrör i 45 kan holdes under marken kunna väre bra jag har 1meter från fasaden til tomtgränsen (thujahäck) och det är en vej jag skal kunna gå, så et rör som är långt från fasaden är inte bra tyvär...
må et inblåsningrör gå ret upp? är det et problem nå dom som kommar och blås in pellets at det kommer ret upp från marken så behöver jag kun en böj och mafa har "Rörböj 90 gr lång radie med flänsar" vet inte om det är radie på 1meter som jag har set man kan köpa...
Slangen som används vid inblåsning är oftast väldigt styv så det blir nog svårt med ett rör som går nedåt på grund av böjradien på slangen.
Har för mig att lägsta höjd brukar vara runt metern vid rör som går rakt upp.
Skulle någonting som detta fungera? Anslutningen vid horisontell brukar ha en lägsta höjd på 1dm.
Skulle inte 45° passa kan du kanske kapa ut lämplig vinkel ur ett 90°.

Har för mig att lägsta höjd brukar vara runt metern vid rör som går rakt upp.
Skulle någonting som detta fungera? Anslutningen vid horisontell brukar ha en lägsta höjd på 1dm.
Skulle inte 45° passa kan du kanske kapa ut lämplig vinkel ur ett 90°.

146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.