Den där porösa kakan något att bry sej om, Det är om det blir extremt mycket sintring som det inte är bra.. Du kan testa att öka dragbegränsaren vilket möjligen kan minska "problemet" men som sagt är det inget att bry sej om..
85 min är inget problem så dit kan du öka underhållsglöden iaf, Kan gå betydligt längre oxå särskillt för dej som har ny panna/slussvingar.. När slussen börjar bli otät kan man måsta gå ner på tiden till 75 min..
Va o byte fläkt på kompisens Biomatic 20+ ihelgen, Nu blev den som den skulle igen
Har kört sedan i våras med 83% fläkt o 78% matning men nu så behövdes bara 36% fläkt till den matningen, Inmatade effekten låg då på 16,9 kW medans min är på 15,5 kW med 83% matning o vi kör båda med solett pellets men ej samma leverans.. Med 92% matning va inmatade effekten 22 kW hos kompisen o då behövdes 53% fläkt så det kan va stor skillnad på leveranser..
Körde pannan på 22 kW inmatad effekt bara för att kolla om den gick stabilt o det gjorde den, Höll stabila värden ända tills fläktrengöringen gick igång
Fläktrengöring är igentligen ett läge som går in o ska förbränna ev överskott men rät justerad ska den inte stå o bygga upp överskott av oförbränd pellets..
Han byte ju kretskortet i våras så han har ny prog.vara (möjligen som din) o där finns bara brännartyp 12/30 kW tycks jag minnas de va, Iaf så är matningen 50% i fabrikinställning o inte som förr 70%..
Så kollar du upp inmatade effekten så du har 10 kW i min t.ex så behövs bara 25% fläkt, Låg 15 kW o 33% fläkt, Hög 20 kW o 52% fläkt så ska den gå som den ska..
10 kW = 350 gram/10 min fläkt 25-26%
15 kW = 520 gram/10 min fläkt 33%
20 kW =695 gram/10 min fläkt 52%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd