Varför blir det så här?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Varför blir det så här?

Inlägg av M.Lindskog »

På bilden har kakan trillat ner, innan jag drog ut brännaren såg jag genom synglaset hur den satt "uppkrupen" i framkant brännkoppen. Kakan är porös, men sitter i koppen ihop som en klump.

Bild

Som sagt, vad kan detta bero på? Jag kör med underhållseld, kan det vara boven i dramat? Jag har också kört ett tag med lägsta möjliga matning (50%) för att trimma in ett Min-läge (kör nu fläkt 35%). Det sotar inte mycket så det verkar inte vara det att den går fett. Har kört så här i ca 3 dygn.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Varför blir det så här?

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror nog att underhållseld i förbindelse med de vår-lika temperaturer vi har nu gör att du får bildande av askkakor i brännkoppen. I övrig tycker jag brännkoppen ser riktigt bra ut. Som du säger verkar det som om luftflödet är rätt så lagom :wink:

Min gissning är att när det blir riktiga vintertemperaturer så brännaren får chans att jobba på lite mer, så kommer du inte att ha detta problemet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret!

Jag var väl halvt om halvt inne på det spåret. Jag avvaktar vintern så får vi se hur det ter sig då.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad har du för tid inställd för underhållsglöden?
Du kan gott ändra den till 85-90 min mot fabriksinställningarnas 60 min..
Tror snarare att detta iof beror på pelletsen än underhållsglöden, Behövs inte mycket uttag av värme för att aldrig underhållsglöden ska behöva gå in iaf om man kör 85-90 min..
Kör man utan tankdiff så behöver bara 800 W förbrukas innan brännaren startar igen, Med 20° tankdiff har du 3250W lagrad i pannan vilket oftast förbrukas på ca 1 tim vid 0° så då står den aldrig o pyr några längre stunder..

Har du mätt upp förbrukningen med 50% matning?

Visst är kakan porös o går sönder direkt vi beröring?

Vad har du för drag? 15 pa bör man ha
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret.

Jag kör f.n. 75 minuter, håller på att justera upp det sakta för att se hur långt man kan gå. Betydligt längre än så vad det verkar, alltså.

Har inte tänkt på det du skriver ang. effektuttaget förut, men det ligger ju något i det. Jag kör tankdiff på 15° så då pratar vi ca 2,4 kWh som ska plockas ut. Det är inte mycket, som du skriver.

Nej jag har inte mätt upp förbrukningen på 50%, men jag ska ta mig en stund när som helst när livet i övrigt tillåter... jag tycker dock som jag skrev i annan tråd att förbrukningen borde vara linjär m.a.p. matnings%. Men det är ju lätt gjort att kolla. Återkommer.

Ja, kakan är porös och väldigt spröd. Som du ser på bilden gick den sönder bara jag drog ut brännaren.

Detta med att det kan bero på pelletsen: hur tänker du då? Något man får leva med? Något som kan tänkas försvinna när det blir lite mer ös på eldandet i vinter?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den där porösa kakan något att bry sej om, Det är om det blir extremt mycket sintring som det inte är bra.. Du kan testa att öka dragbegränsaren vilket möjligen kan minska "problemet" men som sagt är det inget att bry sej om..

85 min är inget problem så dit kan du öka underhållsglöden iaf, Kan gå betydligt längre oxå särskillt för dej som har ny panna/slussvingar.. När slussen börjar bli otät kan man måsta gå ner på tiden till 75 min..

Va o byte fläkt på kompisens Biomatic 20+ ihelgen, Nu blev den som den skulle igen :D
Har kört sedan i våras med 83% fläkt o 78% matning men nu så behövdes bara 36% fläkt till den matningen, Inmatade effekten låg då på 16,9 kW medans min är på 15,5 kW med 83% matning o vi kör båda med solett pellets men ej samma leverans.. Med 92% matning va inmatade effekten 22 kW hos kompisen o då behövdes 53% fläkt så det kan va stor skillnad på leveranser..
Körde pannan på 22 kW inmatad effekt bara för att kolla om den gick stabilt o det gjorde den, Höll stabila värden ända tills fläktrengöringen gick igång :D
Fläktrengöring är igentligen ett läge som går in o ska förbränna ev överskott men rät justerad ska den inte stå o bygga upp överskott av oförbränd pellets..
Han byte ju kretskortet i våras så han har ny prog.vara (möjligen som din) o där finns bara brännartyp 12/30 kW tycks jag minnas de va, Iaf så är matningen 50% i fabrikinställning o inte som förr 70%..
Så kollar du upp inmatade effekten så du har 10 kW i min t.ex så behövs bara 25% fläkt, Låg 15 kW o 33% fläkt, Hög 20 kW o 52% fläkt så ska den gå som den ska..
10 kW = 350 gram/10 min fläkt 25-26%
15 kW = 520 gram/10 min fläkt 33%
20 kW =695 gram/10 min fläkt 52%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret igen :-)

Ang. askkakan så låter ju det bra att det inte är något att bry sig så värst om. Det jag tänkte var om den kunde blockera några luftslitsar med försämrad förbränning som följd.

Ang. matnings- & fläktvärden, som jag antar är ett svar på det vi prata om i tråden BeQuem 20D - Rimliga siffror?, så svarar jag där för att undvika alltför mycket förvirring :-)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä det behöver du inte oroa dej för, Ett tips är att alltid använda grovisen o suga bort all lös aska i koppen o sedan hacka bort ev sintring.. Försöker man ösa ur koppen med sked el dylikt är det stor risk att man trycker in aska i slittsarna o man måste dela koppen o rengöra..
Hade upp min kopp efter 3 års körning men där fans inget sen har jag aldrig delat koppen
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

OK. Jo då, Grovis använder jag. Har en sån med inbyggd motor köpt på Jula. Numera vet jag f.ö. av erfarenhet att deras "flamsäkra" strumpa till filtret inte är helt flamsäker trots allt ... :oops:

Apropå sintring: Hur mycket kan man räkna med att det blir vid normal eldning? Talar vi centimetervis per vecka som ska knackas bort, eller några millimeter per eldat ton? Kan ju vara bra att veta vad som räknas som mycket sintring när jag ställer in brännaren.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Jag brukar peta loss det som sitter fast i koppen och sen vända hela brännaren upp och ner samtidigt som jag håller handflatan för fallrörsmynningen (påhittat ord)...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

M.Lindskog skrev:OK. Jo då, Grovis använder jag. Har en sån med inbyggd motor köpt på Jula. Numera vet jag f.ö. av erfarenhet att deras "flamsäkra" strumpa till filtret inte är helt flamsäker trots allt ... :oops:

Apropå sintring: Hur mycket kan man räkna med att det blir vid normal eldning? Talar vi centimetervis per vecka som ska knackas bort, eller några millimeter per eldat ton? Kan ju vara bra att veta vad som räknas som mycket sintring när jag ställer in brännaren.
Har inte hittat nått filter som klarat glöden helt om man inte väntat nog länge :oops:

Sintringen är 1-3 mm lager man får hacka bort med skruvmejsel efter att man sugit bort det lösa med grovisen, Sen bara suga bort det man knackat loss.. Men jag vet att det kan gå köra några ton utan att någon sintring, Kompisen har lyckats få sån pellets nu 2 ggr på rad men jag har aldrig fått så bra pellets från solett som han :(
Skulle kunna köra mina 4-5 ton utan rengöring med sån pellets
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

OK, tack.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag har en Grovis och blev trött efter att ha bränt sönder ett par av deras påsar så av en slump kom jag på att man kanske kan använda filtdukar som man har i industrin till att lägga över spilld olja o dylikt.
Jag testade genom att jag försökte tända eld på duken och upptäckte att den var mycket svårantändlig.
Jag höll tändaren under och det tog nästan en minut innnan den började att svartna lite och efter någon sekund så började en blåtonig flamma att visa sig men den fick inget fäste utan självslocknade efter en stund.
Tog 2 st dukar och bad frugan att sy en påse likadan som grovispåsen fast med dubbla lager och den funkar än i dag.
Sådana dukar finns i dem flesta företag som använder någon slags olja så testa med det dessutom är mycket billigare än grovispåsar.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar