Pelletsbrännare och elpatron

Skriv svar
HET
Prima virke

Pelletsbrännare och elpatron

Inlägg av HET »

Ny i forumet och innehavare av en Euronom A25F från -76.

Jag funderar på att låta sätta en pelletsbrännare där oljebrännaren sitter idag. Det jag funderar över är att precis ovanför luckan sitter elpatronen som jag vill kunna använda även då den nya brännaren är på plats. Blir det någon förändring för elpatronen med en pelletsbrännare i stället? Far elpatronen illa på något sätt?

De säljare/montörer som sett min panna hittills rekommenderar att jag skaffar en brännare som brinner framåt typ BAXI/PELLX/KMP/VIKING.
snillet
Pannrumstomte!

Plats

Inlägg av snillet »

Får bara grejerna plats så är det väl lugnt.

Ingen skillnad.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Tack, snillet, för dina synpunkter.

Finns det ytterligare någon med kunskap i ämnet?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Pelletsbrännare och elpatron

Inlägg av Roli »

HET skrev:Blir det någon förändring för elpatronen med en pelletsbrännare i stället? Far elpatronen illa på något sätt?
När det gäller din elpatron så har det ingen betydelse om det sitter en olje- eller pelletsbrännare i pannan. Den kommer inte att fara illa för att man byter bränsle.

Den är dessutom bra att ha kvar som "reservkraft" ifall man får driftsproblem. Vilket än så länge (tyvärr) inträffar lite oftare på en pelletsbrännare än på en dito med oljedrift.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Inge problem, bara att köra. Bra panna förresten, askan rinner fint ner till asklådan i oljeeldstaden.

Du måste inte köpa en framåtbrinnande brännare, det går lika bra med en undermatad, bara man inte kör på för hög effekt, för lite trångt är det ju...

Jag har iochförsig inte kört mer än tre månader med min brännare men so far so good... Installatören hade monterat flera ecotec:ar i såna pannor.

/Jössehäringen
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Jössehäring skrev: Du måste inte köpa en framåtbrinnande brännare, det går lika bra med en undermatad, bara man inte kör på för hög effekt, för lite trångt är det ju...
Den senaste försäljaren som tittat på min panna rekommenderade en Thermia BeQuem 20D. Han kom från en firma som säljer flera fabrikat.

Det gjorde inte valet lättare precis. Hittills har jag bara kunnat utesluta Janfire som inte får plats utanför luckan. Thermia och PellX är nog de brännare jag gillar bäst inom respektive kategori.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Varför fick inte Janfiren plats ?
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
snillet
Pannrumstomte!

hög ?

Inlägg av snillet »

Jössehäring skrev:Varför fick inte Janfiren plats ?
Den är väl ganska "hög" så att säga.... finns det något på pannan ovanför brännarhålet så kan den lätt "ta i" där.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Jössehäring skrev:Varför fick inte Janfiren plats ?
Den bygger så mycket på höjden att elpatronen sitter i vägen (på utsidan ovanför luckan). Jag vill kunna använda elpatronen, t ex när jag är bortrest, så att plocka bort den är inget alternativ.

Just nu lutar det åt PellX.
Skriv svar