CTC Easyflex + Janfire Flex-A = sant?
CTC Easyflex + Janfire Flex-A = sant?
Hej på er
Jag kommer att uppgradera mitt värmesystem inom kort och som rubriken säger lutar mitt val åt att byta dagens CTC 1100 family mot en modernare CTC panna.
Är det någon här som har erfarenhet av denna kombination?
Har easyflexpannan några kända problem?
Jag kommer att uppgradera mitt värmesystem inom kort och som rubriken säger lutar mitt val åt att byta dagens CTC 1100 family mot en modernare CTC panna.
Är det någon här som har erfarenhet av denna kombination?
Har easyflexpannan några kända problem?
Re: CTC Easyflex + Janfire Flex-A = sant?
Ser igen större vinst i den operationen så länge du ska rengöra brännaren varje vecka om CTC1100 pannan är hel och fungerar. Det är väl en mycket billigare uppgradering i så fall att byta brännare än att byta panna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det finns, enligt manualen till EasyFlex ett smärre problem: Brännarluckan på denna pannan måste modifieras för att passa Janfirebrännare. Jag kan mycket väl förstå att du vill bort från detta ouppstoppliga sotande och askande som medföljer CTC 1100/1200. Problemet jag ser med EasyFlex är att visst: Du behöver inte sota lika ofta, men när det är dags, så är det VERKLIGEN dags: 9 stk korta fyrkantiga tuber och 6 långa runda tuber - tillsammans 15(!) tuber.
Pannan är mycket effektiv, och den har en stor asklåda - men kruxet är att den kanske måste hållas efter lite mer än både jag och de flesta andra trodd. När jag ser hur tubrören ser ut efter 300 liter pellets - 1 veckoförråd i min CTC 1200, så frågar jag mig: Okej, det är inte turbulatorer i EcoFlex/Easyflex, men hur ser rören ut efter ett veckoförråd eldat? Bara en tanke. Vad både Torsten och jag säger är: Tänk dig för, planera väl. Titta lite omkring på de olika hemsidorna och ladda ner och läs manualer hellre än produktblad eftersom manualerna ger dig en mer realistisk bild på vad du kan förvänta dig av de olika pannorna
Pannan är mycket effektiv, och den har en stor asklåda - men kruxet är att den kanske måste hållas efter lite mer än både jag och de flesta andra trodd. När jag ser hur tubrören ser ut efter 300 liter pellets - 1 veckoförråd i min CTC 1200, så frågar jag mig: Okej, det är inte turbulatorer i EcoFlex/Easyflex, men hur ser rören ut efter ett veckoförråd eldat? Bara en tanke. Vad både Torsten och jag säger är: Tänk dig för, planera väl. Titta lite omkring på de olika hemsidorna och ladda ner och läs manualer hellre än produktblad eftersom manualerna ger dig en mer realistisk bild på vad du kan förvänta dig av de olika pannorna

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Min nuvarande CTC-panna läcker vatten och har så gjort till och från redan under förra vintern, så den är inte sparbar.
Janfirebrännaren känns fortfarande pålitlig. Att luckan på Easyflex-pannan behöver modifieras betyder oftast att man skruvar fast något som passar Janfirebrännaren, tror att det sitter en sådan på min 1100 family-panna...
Men inte helller jag älskar sotning i tid och otid, har dessutom ganska dålig takhöjd.
Får fortsätta leta men det är en djungel där ute....
Tack för all respons
Janfirebrännaren känns fortfarande pålitlig. Att luckan på Easyflex-pannan behöver modifieras betyder oftast att man skruvar fast något som passar Janfirebrännaren, tror att det sitter en sådan på min 1100 family-panna...
Men inte helller jag älskar sotning i tid och otid, har dessutom ganska dålig takhöjd.
Får fortsätta leta men det är en djungel där ute....
Tack för all respons
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag brukar hjälpa de som letar ny panna med några förslag, och här är några:
http://www.nibe.se/Produkter/Pellets/Pr ... t/PELLUX2/
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
http://www.vedsol.com/pelletspannor.php
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pemiljo.pdf
Alla dessa är fristående pelletspannor som utan modifiering annat än ditsättning av dockningsplåt, kan köra med Janfire - både Flex A och NH. Alla ligger de inom 30 - 40 000 kronors segmentet, och alla har de långa sotningsintervall. NIBE pannan har motoriserad automatsotning som standard, på Janfire Integral och Vedsol Combifire är spaksotning standard, medan automatik för sotning är tillbehör, Focus pannan har enbart manuell sotning - men bra intervaller mellan sotningarna. Alla dessa pannor har relativt låg bygghöjd eftersom de har kamflänsbatteri, respektive plattvärmeväxlare för varmvattenberedning. Alla har de stor asklåda som rymmer aska från flera veckors eldning under eldningssäsong.
Det finns flera pannor som skulle kunna vara aktuella, men eftersom jag har intryck att du ser efteren panna för kring 30 000 kronor, så faller de igenom dels därför att vissa av dem är laddpannor som behöver ack tank och dels därför att en del av dem är rätt så dyra därför att de kommer från leverantörer som vill ge intryck av soliditet och kvalitet - ja, jag tänker på Ariterm
Hoppas detta var lite till hjälp. Hojta om det är något du funderar på
http://www.nibe.se/Produkter/Pellets/Pr ... t/PELLUX2/
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
http://www.vedsol.com/pelletspannor.php
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pemiljo.pdf
Alla dessa är fristående pelletspannor som utan modifiering annat än ditsättning av dockningsplåt, kan köra med Janfire - både Flex A och NH. Alla ligger de inom 30 - 40 000 kronors segmentet, och alla har de långa sotningsintervall. NIBE pannan har motoriserad automatsotning som standard, på Janfire Integral och Vedsol Combifire är spaksotning standard, medan automatik för sotning är tillbehör, Focus pannan har enbart manuell sotning - men bra intervaller mellan sotningarna. Alla dessa pannor har relativt låg bygghöjd eftersom de har kamflänsbatteri, respektive plattvärmeväxlare för varmvattenberedning. Alla har de stor asklåda som rymmer aska från flera veckors eldning under eldningssäsong.
Det finns flera pannor som skulle kunna vara aktuella, men eftersom jag har intryck att du ser efteren panna för kring 30 000 kronor, så faller de igenom dels därför att vissa av dem är laddpannor som behöver ack tank och dels därför att en del av dem är rätt så dyra därför att de kommer från leverantörer som vill ge intryck av soliditet och kvalitet - ja, jag tänker på Ariterm

Hoppas detta var lite till hjälp. Hojta om det är något du funderar på

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hakar på BergaT..Med min favorit om man skall behålla sin brännare
http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv
Mvh
http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är brännaren bara rätt justerad så behöver din inte sota mer än efter 1,5-2 tons förbrukning i Easyflex, Väntar man på att rökgastempen ska stiga 50° som b rukar rekomenderas så kan du köra det dubbla..
Så där har du lite jobb, Problemet är brännaren din för den lär du inte kunna köra flera ton mellan rengöringarna..
Så där har du lite jobb, Problemet är brännaren din för den lär du inte kunna köra flera ton mellan rengöringarna..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
EasyFlex som verkar ha bra verkningsgrad är samma panna som EcoFlex men utan brännare. Har sett att det finns några ägare till EcoFlex här på forumet som du borde kunna fråga. Sotning av enbart Flex A:n någon gång mellan pannsotningarna kräver ju inte så stor arbetsinsats heller, och vill man ha korta avbrottstider kan man ha dubbla rosterplåtar.
TMV E20 + Janfire Flex A
Nu har den lokale VVS-killen varit här och förslagit en Veda CKB 30 tillsammans med min Janfirebrännare.
Prisbilden hamnar runt 50 papp inkl installation.
Kommentarer på det?
Prisbilden hamnar runt 50 papp inkl installation.
Kommentarer på det?
Veda CKB 30 verkar ursprungligen konstruerad som en ren vedpanna med rätt stor eldstad men med ganska kort veckad liggande konvektionskanal och med endast 106 liter vattenvolym som byggts så den även går att köra med brännare. Pannverkningsgraden för en vedpanna med överförbränning blir sällan över 50 procent och den blir nog inte högre ihop med en pelletsbrännare. Om du inte tvunget ska ha möjligheten att elda med ved, så har du ca 35-40 % högre verkningsgrad i en panna gjord endast för pellets som t.ex. CTC:s Easyflex eller Nibe:s Pellux 200.
Du skriver inget om installationskostnaden, eller om priset är med eller utan rotavdrag. Jag vill dock minnas att jag sett summor för installation kring 20 000 kr innan rotavdraget, alltså ca 10 000 kr.
En CTC Easyflex är konstruerad som en ren pelletspanna, med rymlig asklåda och med stående rökkanaler samt 150 liter vattenvolym och en värmeväxlare för varmvattenproduktion. Har dessutom en 9 kW elpatron för t.ex. sommardrift. På ex.vis lundbergsvarme.se ligger priset för denna på 27 500 inkl. frakt och moms. För ytterligare drygt 3 000 kr kan du få en Nibes Pellux 200 hos rinkabyror.se också inkl. frakt och moms, och då ingår också klimatstyrning av shuntventilen samt automatisk sotning, plus att den har en vattenvolym på 190 liter.
I dina kläder skulle jag inte ta den lokale VVS-killens förslag, utan i första hand söka efter pris- och datauppgifter på tänkbara pelletspannor som skulle kunna passa som t.ex. de i bergatorparens inlägg. Därefter skulle jag söka genom forumet efter erfarenheter av dessa pannor i kombination med de typer av brännare du kan tänkas använda till den.
Du skriver inget om installationskostnaden, eller om priset är med eller utan rotavdrag. Jag vill dock minnas att jag sett summor för installation kring 20 000 kr innan rotavdraget, alltså ca 10 000 kr.
En CTC Easyflex är konstruerad som en ren pelletspanna, med rymlig asklåda och med stående rökkanaler samt 150 liter vattenvolym och en värmeväxlare för varmvattenproduktion. Har dessutom en 9 kW elpatron för t.ex. sommardrift. På ex.vis lundbergsvarme.se ligger priset för denna på 27 500 inkl. frakt och moms. För ytterligare drygt 3 000 kr kan du få en Nibes Pellux 200 hos rinkabyror.se också inkl. frakt och moms, och då ingår också klimatstyrning av shuntventilen samt automatisk sotning, plus att den har en vattenvolym på 190 liter.
I dina kläder skulle jag inte ta den lokale VVS-killens förslag, utan i första hand söka efter pris- och datauppgifter på tänkbara pelletspannor som skulle kunna passa som t.ex. de i bergatorparens inlägg. Därefter skulle jag söka genom forumet efter erfarenheter av dessa pannor i kombination med de typer av brännare du kan tänkas använda till den.
TMV E20 + Janfire Flex A
Varför vill du inte ha det modernt och bekvämt när du ändå måste byta panna?
Byter du till en modern brännare på en gång så slipper du mycket onödigt jobb.
Med Veda vedpanna får du väl också sämre verkningsgrad än med den gamla ctc1100?
Finns inte så mycket att välja på när det är dålig takhöjd, men Ecoflex och Peltec är inte så höga.
Byter du till en modern brännare på en gång så slipper du mycket onödigt jobb.
Med Veda vedpanna får du väl också sämre verkningsgrad än med den gamla ctc1100?
Finns inte så mycket att välja på när det är dålig takhöjd, men Ecoflex och Peltec är inte så höga.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.