Rimlig offert på Biomatic 20+

Skriv svar
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Rimlig offert på Biomatic 20+

Inlägg av Puckelsnook »

Behöver hjälp med att uppskatta rimligheten i en offert på Biomatic 20+-panna.
Har fått offert på 91 582:- efter ROT (om 6 000:-). I detta ingår:
  • -Demontering och bortforsling av gamla pannan.
    -Anslutning för ny rökkanal
    -300 l. Mafa pelletsförråd
    -1,5 m. skruv
    -Nytt expansionskärl
    -Ny cirkulationspump & blandningsventil
    -Elinstallation
    -Frakter & resor
Bor på på mindre ort med Uppsala och Gävle på ca. 6 mils avstånd.

Några övriga ströfrågor: Har läst någonstans att man rekommenderar nån slang(?) eller liknande i skorstenen vid installation av Biomatic-pannan... eller? Har förstått att det ingår såväl ute som innegivare till denna panna. Vi har uppvärmd källare så frågan är var placeras lämpligast innegivaren?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Rimlig offert på Biomatic 20+

Inlägg av bergatorparen »

Med tanke på de långa resvägarna, och det att det rör sig om en förhållandevis dyr panna, så tycker jag 91000 kronor låter som en mycket bra offert - i synnerhet med allt som ingår.

Innegivaren bör placeras i norra delen av huset, lämpligast då i ett rum som är representativt för huset. Varför norr? Därför att denna sidan inte har solinstrålning under eldninssäsong. Placerar man innegivaren i söder, så kommer norra delen av huset att få ett temperaturunderskott - m a o blir det otrevligt kyligt där. I de övriga rummen använder man sig av termostatvred på radiatorerna för att detaljstyra temperaturen. Detta är synnerligen viktigt i de rum som har solinstrålning. Även utomhusgivaren skall placeras i norr därför att den där inte påverkas/störs av solen-

Man rekommenderar Soliduct slang i skorstenen med dessa pannor därför att de är så effektiva, att Ariterm rekommenderar en skorstensdiameter på 100 mm för Biomatic+ 20. Med större skorstensdiameter blir temperaturen i skorstenen för låg med kondensproblem och dåligt drag till följd. En komplett Soliduct sats ligger på kring 4 - 5000 kronor med allt som behövs.

http://www.soliduct.com/paketerbjudande ... -sjalv.htm

Källaren kan styras med termostatvred på radiatorerna eller skiljas ut som egen shuntgrupp med egen styrning - fastän detta kostar lite mer än det smakar. Termostatvred gör underverk, och är förhållandevis billiga så i så måtta är det bästa lösningen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Inlägg av Puckelsnook »

Det var ju roligt att man inte verkar bli skinnad! Måste kolla upp vad vi har för diameter på skorstenen, men en sak som jag blir lite fundersam på är att det även sitter en öppen spis med kassett på skorstenen. Borde inte den bli "strypt" av att man installerar slang i skorstenen till pannan?

Angående innegivare så verkar vi vara på gång att installera riktig ventilation med värmeåtervinning och jag har förstått att det kommer ge oss jämnare värme, så det här med placering kanske inte blir så knepigt som jag först trodde.

Funderar på vad du menar med detaljstyrning via termostatvred. Ska inte alla termostater stå fullt öppna så panna och givarna sköter regleringen av värme? Detta innebär ju rimligtvis att den enda justeringen man kan göra är att sänka värmen i ett rum? En bra lösning i ett rum med solinstrålning, men i källaren kan man ju då inte brassa på lite extra för att möta upp kylan via golv och väggar. Sitter givaren på entreplan så kommer det ju garanterat bli kallare i källaren om man inte kan reglera annat med termostaterna än att dra ned värmen?

Anar en enkel lösning... :D
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Varje eldstad måste ha egen rökkanal i skorstenen. Har du flera på samma, så blir det eldningsförbud bums. Har egen erfarenhet på det. En köksspis som något geni på 1970 talet fick den briljanta idéen att kunde samsas med pannan och som ergo kopplades på samma kanal. Det blev eldningsförbud på spisen, medan pannan kunde jag fortsätta elda. Idiotin är att det finns ledig rökkanal till köksspisen men då skulle den där Einsteinklonen fått gjort ett nytt anslutningsrör - och det gick inte för sig.

Med detaljstyrning så menar jag att du kan variera temperaturen mellan olika rum efter önskan och behov. Det stämmer bra att de flesta termostatvred skall stå fullt öppna när man har shuntstyrning, men man kan förskjuta värmekurvan mot det varmare hållet, och använda vreden att "bromsa" i de rum som lätt blir varma, så att man kan ge en extra puff åt de rum, då i synnerhet i källaren, som behöver lite extra. Alternativt kan man installera större radiatorer i rum som är mer svåruppvärmda.

Här är lite mer att läsa om tilloppstemperatur: https://docs.google.com/open?id=0B3VCBu ... dhMDM1NjQ2

För varje problem, finns en lösning. Konsten är att hitta lösningen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Inlägg av Puckelsnook »

Då har man lärt sig nåt nytt om rökkanaler då... Trodde allt var en och samma! Då har vi alltså inget problem.
För varje problem, finns en lösning. Konsten är att hitta lösningen
Inget att argumentera mot det där, men för min del som pannrumsrookie känns det som att steg nummer ett är att lista ut att man har ett problem över huvudtaget :wink:!
Brandur
Ungskog

Inlägg av Brandur »

Jag har precis fått en CTC ecoflex installerad av ett välrenommerat VVS-företag i Karlstad och jag betalade 65000 för:
- Komplett panna med tillhörande rör, kopplingar, ventiler, cirk.pump, etc.
- En flyttfirma som bar ner den i källaren.
- Expansionskärl
- Inkoppling av ytterligare två nya element i källaren.
- Injustering av CO2
- Dragregulator
- etc
- Med andra ord en komplett panna där allt ingår förrutom månadsförråd och externskruv!

Den jag gjorde själv:
- Jag tog bort den gamla pannan.
- Drag fram en 3-fas matning 16 A.
- Kopplade in ute och inne givaren samt kabel till dom.
- Jag hade månadsförråd och externskruv sedan tidigare pelletspanna.

Jag är mkt nöjd med det priset! :D
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

@puckelsnook: Vet inte om du sett den här Blocketannonsen som referens?
http://www.blocket.se/hassleholm/Sverig ... 739816.htm

Betr den offert du fått, har du möjlighet att förhandla om delar? Ex.vis demontering & bortforslling kan du evt dra nytta av de hyfsade skrotpriserna. Finns firmor som kommer & monterar ner och forslar bort mot att du skänker skrotet till dem. Blir säkert några meter gamla kopparrör som din installatör inte vill använda, de är attraktiva för skrothandlarna. Sen kan det ju vara värt att kolla om du kan köpa t.ex. cirk.pumpen själv, installatörerna kan ju ha rätt goa påslag när de köper in grejerna. Allt sånt hänger väl på hurpass bra relation du har med installatören.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Säljs Biomatic 20+ än?
Trodde de bara va Biomatic+20 nu o den är dyrare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Inlägg av Puckelsnook »

Säljs Biomatic 20+ än?
Trodde de bara va Biomatic+20 nu o den är dyrare
Uppenbarligen verkar det noga med var plusset sitter, +20 ska det vara.

Det var ju onekligen billigare i Hässleholm, men kruxet är väl att jag inte är där. Plockade in offerter på både Ecoflex och Biomatic från alla entreprenörer som jobbar i närheten. Det var förvånansvärt många inom en 4-5 milsradie som tyckte det var för långt att åka, och hälften av alla som visade något slags intresse ville bara sälja värmepumpar...

Kan säkert försöka trolla med att sälja skrot och köpa in delar själv, men har varken tid eller kunskap att inleda det arbetet. Kontraktet är i alla fall skrivet nu under kvällen så nu är det bara att vänta in värmen...
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Det jag menade var ju inte riktigt att du skulle beställa från Hässleholm... du frågade om rimligheten i offerten du fått, jag ville som svar på den frågan ge ett tips på en källa till information... Sen har jag inte lusläst vare sig din offert eller erbjudandet jag råkade se på Blocket, det kanske är äpplen & päron?

Lycka till med installerandet, det blir säkert bra! :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar