Bygga skorstenshuv själv?

Skriv svar
xrf
Fröträd

Bygga skorstenshuv själv?

Inlägg av xrf »

Håller på att installera pellets och tänkte lägga en krona på att skydda skorstenen också.
Tycker huvar verkar vara väldigt dyra för det lilla material som ingår. Har kollat lite runt och det verkar bli ca 5000 kr för våra ca 110x70 cm skorstensmått. Då inkl kajgaller och frakt.
Finns det beskrivning på hur man kan bygga sin egen huv som är lätt att öppna etc? :?:
TACK!
:D
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har sett ett antal inlägg om det förut ..kolla om du får träff med sökfunktionen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
xrf
Fröträd

....nähäpp....

Inlägg av xrf »

Hittar tyvärr inget om just detta. Någon annan som sett?
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hmm

tänkte göra en själv men löste detta på annat sätt.
Titta här för bilder http://www.skorstensskydd.se/Chimney-filer/skiss2.gif http://www.skorstensskydd.se/
Det räcker länge.

Har en autocad ritning för en sådan ritad efter mina mått. du kan få den på mejl om du är intresserad? :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Falo
Ungskog

Inlägg av Falo »

Hej. Jag byggde en själv det var inte svårt. min skorsten är 1500x600, pratade med han som satte rör i min skorsten han sa att om man slår en radie på skorstenen strax under kransen så blir det bra. jag tog dock min 1 cm upp på kransen i nerekant. när alla mått var klara så var det bara att klippa och valsa gjorde även en dubbel knäck på gavlarna så den skulle hålla formen bättre. sen tog jag och gjorde två stora vinkellister 100x100x600 och två styck 25x25x100 dom små punktsvetsade jag på dom stora dom stora på själva huven. när jag satte den på skorstenen var det bara att lyfta dit, och igen ta två vinkellister som går under kransen och fästa med självborrandeskruv. inte så lätt att beskriva med ord hur man gör men hoppas du fattar vad jag menar
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Falo skrev:Hej. Jag byggde en själv det var inte svårt. min skorsten är 1500x600, pratade med han som satte rör i min skorsten han sa att om man slår en radie på skorstenen strax under kransen så blir det bra. jag tog dock min 1 cm upp på kransen i nerekant. när alla mått var klara så var det bara att klippa och valsa gjorde även en dubbel knäck på gavlarna så den skulle hålla formen bättre. sen tog jag och gjorde två stora vinkellister 100x100x600 och två styck 25x25x100 dom små punktsvetsade jag på dom stora dom stora på själva huven. när jag satte den på skorstenen var det bara att lyfta dit, och igen ta två vinkellister som går under kransen och fästa med självborrandeskruv. inte så lätt att beskriva med ord hur man gör men hoppas du fattar vad jag menar
En lokal plåtslagare fixade detta på min sommarstuga. Typ "halv tunna" som är förankrad och löper med lister...enkelt att skjuta plåten åt sidan vid sotning. Kajorna håller jag borta med en bit hönsnät. 800 kr. tog plåtslagar´n för material och montering !
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Plåtis fixade en huv till mig ..när sotaren kommer så lyfter han bara bort kinahattarna ..dom sitter på löstagbara typ hyllsor som sitter påstyckna på själva röret ..ja se bild http://ankaz.serveftp.com/puppies/PICT0073.JPG
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar