Explosion i pannan, brännaren

tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av tesso »

Min sambo satt i soffan och hörde en smäll, källardörren flög upp. Han sprang ner i källaren som var rökfylld och i pannrummet låg det pellets överallt. slangen som tillför pellets till brännaren hade släppt så han försökte sätta tillbaka den, då small det igen från utloppet och pellets flyger ut.
nu har vi stängt av pannan och det kommer en brandskyddskontrollant hit imorgon som ska kolla om det är stopp i någon rökkanal.

NÅGON som varit med om något liknande? Vi blev jättenervös och ser framför oss hur vi måste byta ut hela jävla värmesystemet ;(

tacksam för svar
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 14 sep, 2011 16:04

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av sjrobols »

Tror inte det ska vara någon fara, har själv fått ett par "pannpuffar" som, i mitt fall, berodde på problem med matningen. För lite pellets kom in i pannan vilket ledde till att det inte riktigt tog sig utan bara glödde. När ny pellets ramlade ner så fanns det massa vätgas iställets för syre vilket sa pang :)
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av bergatorparen »

Janfire Flex A har ju internt doseringsförråd, så att pannpuffar borde inte förekomma med denna brännare. Pannpuffar brukar vara resultat av att det bara pyr och sedan när det tar sig är pannans brännkammare fullt av gengas som alltså är samma som kolmonoxid - och då blir det en rejäl smäll. Ni har gjort alldeles rätt i att stänga ner pannan och kalla in en kontrollant. Sannolikt behöver brännaren servas. Janfire brännarnas Akilleshäl är som regel tändspiralen - och om den inte fungerar som den skall, kan det bli pang i bygget. Janfirebrännarna har inte optisk flammvakt utan en termisk avkännare. Den med kan vara en bov i dramat om den inte funkar som den skall. Sedan är det viktigt att brännaren får tillräckligt med luft: 44 kubikmeter per timme behövs för att alstra 20 kW - så stängda tilluftsventiler är fy skäms :lol:

När gengassmällen blir så kraftfull att den får dörren att flyga upp är det allvarligt. Med tanke på pannans ålder, bör den kontrolleras med så den inte fick skador av smällen. Svaga punkter är luckorna på fastbränsledelen. Låt oss hoppas att ett byta inte blir nödvändigt förrän till sommaren för att byta panna mitt i vintern är något som suger purjolök - big time.

Detta blev kanske inte så mycket till tröst, men det är nu som är rätta tiden att klura ut varför det skedde - och då kanske tekniska förslag väger tyngre än tröstande ord.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av Jakob »

bergatorparen skrev:Janfire Flex A har ju internt doseringsförråd, så att pannpuffar borde inte förekomma med denna brännare.
Nej, precis. Enligt bl.a. torsten så uppstår ju samtliga brännarrelaterade problem i rörbrännare.

:mrgreen:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av sänkan »

Mycket ovanligt att en Janfire ger gengassmällar. Du får ta det på allvar och inte vänta på nästa gång.
Är du inte hemma på brännare så mycket så låt en janfirekunnig installatör gå igenom systemet.

Har flera gånger fått se hur det ser ut hemma hos familjer med Pellx brännare där det blivit pannsmällar och det är ingen rolig syn.

Men först titta om något blockerat skorstenen och titta om pannspjället (spaken uppe till vänster) har blivit stängd. Spjället ska alltid vara öppet vid pelleteldning.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av ronald »

Sänkan:hur har dom gått till väga då att få dessa pannpuffar...Vilket årtal på pellx brännarna handlar det om?...Mest nyfiken på orsaken/orsakerna... :| :?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av Icecap »

Det skrevs ganska mycket för ett par år sedan om att många med vissa brännare alltid hörde när brännaren startade, det kom ett *pooof* från pannrummet...

Någon enstaka fick en *PANG ÅT HELVETE TILL* också, det rensade ordentligt i pannan och resten med för den delen, var väl en brand om jag inte missminner mig.

Orsaken var ofta en för liten startdos, när det inte tog fyr pytsade brännaren på en ny dos - men den gamla var då ganska varm och den nya starten skapade en hel del gengaser som vid något tidpunkt nådde flashpoint = *poof*/*PANG*.

Problemen fanns hos lite olika brännare men en viss typ stod ut i särklass...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av ronald »

Kanske det var dom första pellex-arna?dom verkar ju hålla många ägare/generationer..Kanske den var utan renblåsning den första sorten ...vad vet jag ?För dom senaste åren ja iaf min som är redan 7 år så är det inga 2 startdoser mm...Skönt att det är neandertalarna" som poffar då..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av rod02 »

Chippning funkar. Skillnad som natt och dag. Tror inte det är många explosioner med V7 eller nyare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av Jakob »

ronald skrev:Kanske det var dom första pellex-arna?dom verkar ju hålla många ägare/generationer..Kanske den var utan renblåsning den första sorten ...vad vet jag ?För dom senaste åren ja iaf min som är redan 7 år så är det inga 2 startdoser mm...Skönt att det är neandertalarna" som poffar då..

Mvh
Näe dessutom pågår utvecklingen. Jag fick ny mjukvara för bara nån vecka sedan från Effecta. Enligt min installatör så har man ytterliggare slipat på just starten som nu är mycket snabbare då man blåser annorlunda med fläkten. Jag känner inte till detaljerna. Nån pannpuff har jag aldrig hört hemma hos mig so far...
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av ronald »

Jag nog kan man kan sova gott med en 7-10 år ung pellx/px-21 brännare :wink: Och igentligen med ännu äldre också,,det är bara att uppgradera med nyaste chippet så är det Mark 8) io " ...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av kvistarn »

vi har med fått mindre puffar ibland, det blir lite pellets aska framför dragregulatorn och på pannan ligger ett tunt lager damm.
jag trodde det berodde på att det varit mycket aska i pannan?
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av Icecap »

Man ska inte få puffar! Varken mindre eller större! Det är ett tecken på ett problem som någon dag kan bli stort vilket då betyder ett rensat pannrum och kanske brand.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av sänkan »

Ronald: De brännare som fick smällar var väl från mitten av 2000 talet.
Orsaker? Det känsliga tändelementet inte riktigt justerat. Startdosen för liten.
Spån i förrådet som minskade matningen så startdosen blev för liten.
Knappast någon risk för smällar för oss som justerar och optimerar hela tiden.

Pellx är ingenting för den som bara vill ha värme. Som en engelsk motorcykel från 50-talet, det ska mekas och mekas.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Explosion i pannan, brännaren

Inlägg av micke_932 »

Äldre Eurofire brännare kan vara vanskliga också, dom har bara renblåsning efter att tempen är uppe, det finns ingen renblåsning vid uppstart vilket kan ställa till det i vissa lägen (korta strömavbrott och liknande).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar