Pelletseldning och ackumulatortank
Pelletseldning och ackumulatortank
Är nybliven pelletseldare sedan några veckor och har mycket att lära.
En sak som kanske ni här kan hjälpa mig med att få lite ljus på är huruvida ackumulatortank tillsammans med pelletseldning är att föredra eller inte.
Jag har hört lite olika versioner i denna fråga, där det hävdas att dels;
- med ackumulatortank får man förvisso längre brännartider (vilket är bra), men att man samtidigt får förluster i ackumulatortanken (hur välisolerad den än är) som upphäver vinsterna med de längre brännartiderna.
- medan andra menar att ackumulatortank är det bästa som finns i samband med pelletseldning och att förlusterna är försumbara i sammanhanget.
Skulle gärna vilja höra era åsikter i ämnet.
Själv har jag planer att installera en ack-tank till sommaren, om inte för annat så för att förbereda för en en senare installation av solvärme. Just nu är en termostat med inställbar hysteres under konstruktion/byggnation. Det blir en lösning med PIC så får jag loggning av temperaturer och gångtider för pannan på köpet.
En sak som kanske ni här kan hjälpa mig med att få lite ljus på är huruvida ackumulatortank tillsammans med pelletseldning är att föredra eller inte.
Jag har hört lite olika versioner i denna fråga, där det hävdas att dels;
- med ackumulatortank får man förvisso längre brännartider (vilket är bra), men att man samtidigt får förluster i ackumulatortanken (hur välisolerad den än är) som upphäver vinsterna med de längre brännartiderna.
- medan andra menar att ackumulatortank är det bästa som finns i samband med pelletseldning och att förlusterna är försumbara i sammanhanget.
Skulle gärna vilja höra era åsikter i ämnet.
Själv har jag planer att installera en ack-tank till sommaren, om inte för annat så för att förbereda för en en senare installation av solvärme. Just nu är en termostat med inställbar hysteres under konstruktion/byggnation. Det blir en lösning med PIC så får jag loggning av temperaturer och gångtider för pannan på köpet.
Diom DT20K, Typ 6648, År 1988.
EP-18A (som sitter i oljedelen).
Themomatic CBJ shuntstyrning med innegivare.
Tigex 25 dragbegränsare. 9m skorsten med stålrörsinsats.
135 + 40 m² (2 plan + källare).
Byggt 1935. Utbyggt 1975 och 2011.
EP-18A (som sitter i oljedelen).
Themomatic CBJ shuntstyrning med innegivare.
Tigex 25 dragbegränsare. 9m skorsten med stålrörsinsats.
135 + 40 m² (2 plan + källare).
Byggt 1935. Utbyggt 1975 och 2011.
Re: Pelletseldning och ackumulatortank
En vanlig "gammelpanna" har för mycket vatten för acktank. Varje gång brännaren stannar ska omkring 200 liter vatten kallna och sedan värmas igen = stora förluster.
Laddpanna eller vedpanna ska man ha till acktank. Då tas all värme från tanken och inte från pannan.
Laddpanna eller vedpanna ska man ha till acktank. Då tas all värme från tanken och inte från pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Kan man inte använda "gammelpannans" vatten mängd som ack? Eller med automagik tömma pannan i värmesystemet först.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Betr ev "förluster" så är det sant att det kommer att vara en värmeavgivning från ack.tanken till omgivningen så längre den senare är kallare än den förra. Detta är dock inte en åsikt, det är fysik
OBS att jag inte har någon uppfattning om hur stor värmeavgivningen blir, bara att den blir.
Huruvida detta är en förlust eller inte beror dock på. Om tanken står i ett utrymme som du vill värma så ska ju den värmeenergin tillföras utrymmet ändå = inte en förlust. Så länge ack.tanken inte värmer upp utrymmet över den önskade temperaturen, förstås.

Huruvida detta är en förlust eller inte beror dock på. Om tanken står i ett utrymme som du vill värma så ska ju den värmeenergin tillföras utrymmet ändå = inte en förlust. Så länge ack.tanken inte värmer upp utrymmet över den önskade temperaturen, förstås.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
I grunden är det så att en ack-tank inte ger någon vinst vid pelletseldning och för att använda pannans värme först och sedan koppla över till tanken ska det ett antal ventiler och ett skapligt ovanligt styrsystem till.
Det finns alltså en del utgifter med det hela men ingen vinst.
Det finns alltså en del utgifter med det hela men ingen vinst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nåja, vinsten ligger nog i att kunna koppla tex solvärme till tanken och kunna "leva" på den ett antal månader per år!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
En vinst med ackumulator tank är att man har lite reserv om brännaren strular.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ack tank och pellets är en kombination som ger bättre varmvattenkomfort genom att man har en buffert att ta av. Pelletsbrännare startar inte lika snabbt som olje och gasbrännare, så där har man en fördel med ack tank. Man får möjlighet att kombinera flera olika system med ett centralt nav som koordinerar det hela. Flera producenter erbjuder idag såkallade "intelligenta" tankar där en industridator är hjärnan i det hela och kan programmeras att välja det system som ger bästa ekonomi eller som ger tillräckligt med värme utifrån väderlek och värmeförbrukning i huset.
Nackdelen med detta är, som flera påpekar, att man får värmeförluster. All energiavgivelse som man inte förmår att styra, måste räknas som förlust - även i de fall där energin gör ett nyttigt arbete. Det finns ett sätt att kringgå dessa spekulativt dyra ack tankslösningar, och det är att installera en såkallad "passiv" VVB. Den kostar typiskt hälften av vad en "intelligent" ack tank kostar, och kan paras ihop med solvärme och den ordinarie värmepannan. Till den ordinarie värmpannan kan man även ansluta en luft/vatten VP som står för värmen medan utetemperaturen är över nollan, för sedan att låta pelletsen stå för spetsvärme tills att man när -15, och under det enbart pellets. En lösning där man uteslutar den intelligenta ack tanken kan bli upptill 25 - 30 000 kronor billigare. Det viktiga är att man inte krånglar till det värre än vad som är stängt nödvändigt. Det kommer efterhand att komma både pannor och brännare som innehåller styrelektronik som medger flera energikällor. Vad jag vet har både Ariterm och Effecta saker på gång här. Värmebaronen har ett löst solvärmesystem som eftersom jag förstår skall kunna klara av både körning mot ack tank, och andra, emklare lösningar.
Det som avgör vad man väljer, är i första hand ens livssituation. Föräldrar med flera barn behöver ju varje gratis kWh de kan få eftersom varmvatten i ett flerpersonshushåll är en vara det går åt avsevärda mängder av. För andra med mindre behov, räcker en enklare lösning. Vad vi kan vara säkra på, är att energin aldrig kommer att bli billig. Den var i grund och botten inte det tidigare hellre därför att på gamla "goda" tiden, så utnyttjades den sämre och därmed så blev den ekonomiska belastningen den samma eller rentav större.
Har man en panna som är över 15 år, bör man byta den så snart tillfälle ges av det enkla skäl att stål varar inte evigt. Vissa har pannor som hållit i 50 år, men det är sällsynt. De flesta pannor varar mellan 15 och 30 år beroende på hur de eldas och med vad. Har man en panna som är från 80 talet, så kan man fråga sig: Hur många olika människor har eldat den här pannan, och hur har de skött om den? Hur är vattenkvaliteten här? Allt detta har betydelse. Med neutralt fint vatten och förståndiga eldare, så kan en panna bli gammal, men med aggressivt vatten och eldare som inte förstår vad de gör, så kan en panna ta slut inom mindre än 10 år. Min panna är snart 8 år gammal och jag räknar med att byta den inom de närmsta 6 - 8 åren. Dels därför att jag räknar med att det kommer att komma nya, bättre grejor, dels därför att vattnet här har en - hrm - "intressant" sammansättning som fräter metall.
Detta är vad jag tänker, hoppas du kan hitta lite inspiration och bygga upp ett framtidsriktad och bra värmesystem
Nackdelen med detta är, som flera påpekar, att man får värmeförluster. All energiavgivelse som man inte förmår att styra, måste räknas som förlust - även i de fall där energin gör ett nyttigt arbete. Det finns ett sätt att kringgå dessa spekulativt dyra ack tankslösningar, och det är att installera en såkallad "passiv" VVB. Den kostar typiskt hälften av vad en "intelligent" ack tank kostar, och kan paras ihop med solvärme och den ordinarie värmepannan. Till den ordinarie värmpannan kan man även ansluta en luft/vatten VP som står för värmen medan utetemperaturen är över nollan, för sedan att låta pelletsen stå för spetsvärme tills att man när -15, och under det enbart pellets. En lösning där man uteslutar den intelligenta ack tanken kan bli upptill 25 - 30 000 kronor billigare. Det viktiga är att man inte krånglar till det värre än vad som är stängt nödvändigt. Det kommer efterhand att komma både pannor och brännare som innehåller styrelektronik som medger flera energikällor. Vad jag vet har både Ariterm och Effecta saker på gång här. Värmebaronen har ett löst solvärmesystem som eftersom jag förstår skall kunna klara av både körning mot ack tank, och andra, emklare lösningar.
Det som avgör vad man väljer, är i första hand ens livssituation. Föräldrar med flera barn behöver ju varje gratis kWh de kan få eftersom varmvatten i ett flerpersonshushåll är en vara det går åt avsevärda mängder av. För andra med mindre behov, räcker en enklare lösning. Vad vi kan vara säkra på, är att energin aldrig kommer att bli billig. Den var i grund och botten inte det tidigare hellre därför att på gamla "goda" tiden, så utnyttjades den sämre och därmed så blev den ekonomiska belastningen den samma eller rentav större.
Har man en panna som är över 15 år, bör man byta den så snart tillfälle ges av det enkla skäl att stål varar inte evigt. Vissa har pannor som hållit i 50 år, men det är sällsynt. De flesta pannor varar mellan 15 och 30 år beroende på hur de eldas och med vad. Har man en panna som är från 80 talet, så kan man fråga sig: Hur många olika människor har eldat den här pannan, och hur har de skött om den? Hur är vattenkvaliteten här? Allt detta har betydelse. Med neutralt fint vatten och förståndiga eldare, så kan en panna bli gammal, men med aggressivt vatten och eldare som inte förstår vad de gör, så kan en panna ta slut inom mindre än 10 år. Min panna är snart 8 år gammal och jag räknar med att byta den inom de närmsta 6 - 8 åren. Dels därför att jag räknar med att det kommer att komma nya, bättre grejor, dels därför att vattnet här har en - hrm - "intressant" sammansättning som fräter metall.
Detta är vad jag tänker, hoppas du kan hitta lite inspiration och bygga upp ett framtidsriktad och bra värmesystem

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vad skulle vattenkvaliteten har lite med saken att göra, så länge man inte fyller ofta.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är ju just det som kan vara ett problem med äldre anläggningar: De är sällan 100% tätta, så visst blir det att fylla efter. Jag har gått efter min anläggning och nu för det första - efter 10 år - verkar det som jag hittad och åtgärdat alla läckor. Jag upplevde här för några år sedan att ett rör sprang läck. Turligt nog så var det bara en rörböj som det gått hål i, men när jag såg de mängder med brunt pulver som låg i den gamla pannan jag skar ner, så inser man hur viktig vattenkvaliteten är för både människor och maskiner.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25