UNO elfråga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

UNO elfråga

Inlägg av Stroker »

Har dålig effekt och när jag lyfter på locket ser jag att det finns tre röda lysdioder (en för varje fas eller) varav bara två lyser. Vid hård belastning å övriga systemet (typ alla spisplattor osv) lyser endast en. jag misstänker att alla tre ska lysa? Någon som vet?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: UNO elfråga

Inlägg av micke_932 »

Har ingen aning men det låter som belastningsvakt till elpatronerna, när du har hög belastning så slår den ifrån elpatroner eller minskar effekten på en eller flera.

I så fall ska alla 3 lysa vid full effekt men belastningsvakten kan ju anse att detta inte är möjligt och därför lyser bara två, en patron kan också vara trasig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Re: UNO elfråga

Inlägg av Stroker »

Jag kopplade bort belastningssvakten men ändå lyser bara två. Jag har full ström fram till pannan dvs 400 volt mellan alla faserna samt 230 mellan fas och nolla.

Belastingsvaktskontakterna som iofs är från min gamla tmv attackär samma och så vitt jag kunde se stod det samma nummer på dom. Tredje siffran av de fyra kunde jag inte se då den var bortskavd på den jag kunde se i elskåpet (de andra låg inne i härvan) men jag har svårt att tro att detta kan åstadkomma felet. Jag kom i alla fall upp i 60 grader och det är inte så stor belastning på pannan då det inte är speciellt kallt.

frågan är OM alla tre ska lysa eller om en kass patron kan åstadkomma detta fel?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar