Erfarenhet av uraskning med tryckluft
Re: Erfarenhet av uraskning med tryckluft
Så här ser det ut i en Effecta Supra Aero efter ca 3 veckor/400kg. Uraskning sker mellan 8-22 dagtid så ca hälften av eldningen sker utan uraskning.
https://docs.google.com/open?id=0B4h7KB ... g2MDA4OTJm
mvh
https://docs.google.com/open?id=0B4h7KB ... g2MDA4OTJm
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Snyggt och rent, tackar!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jo det är ju alltid bättre med fakta i målet än spekulationer.
Många här på forumet hävdar ju (helt utan erfarenhet uppenbarligen) att tryckluftsuraskning skulle vara en gimmick eller kalle anka.
Jag har sett bilder på brännare med samma aero-system som min har som gått mer än 3 ton. Det ser ungefär likadant ut i dessa....
mvh
Många här på forumet hävdar ju (helt utan erfarenhet uppenbarligen) att tryckluftsuraskning skulle vara en gimmick eller kalle anka.
Jag har sett bilder på brännare med samma aero-system som min har som gått mer än 3 ton. Det ser ungefär likadant ut i dessa....
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ser ju fint ut
, att tryckluftsuraskning fungerar har jag aldrig tvivlat på. Ser ju på mitt eget roster i Vikingen att det inte behöver göras rent, kör dygnet runt men jag tror nog att skjuter bort skiten som blir mellan 22.00-08.00 om jag stänger av uraskningen på natten.
Jag var mest tveksam till starterna i rörbrännarna, då många behöver en näve med pellets extra efter rengöring.
/Vednisse

Jag var mest tveksam till starterna i rörbrännarna, då många behöver en näve med pellets extra efter rengöring.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jo men om vi begränsar oss till nutid så har väl alla rörbrännarleverantörer gjort nya digitala styrprogram som mjukstartar helt annorlunda än full fräs. Min pannstyrning har alla inställningar enkelt integrerade i dislplayen på pannan. Exempelvis fläkten regleras i steg om 1%. Vid start lägger den först fullfläkt i några sekunder. Sedan lägger den startdos väntar på elementet i en minut ca. Sen blåser den med 20% några sekunder. Då tänder iaf min panna 9 ggr av 10. Sedan blåser den igen efter några sekunder med 20% i några sekunder. Sen med 28% osv tills den stegat upp till driftvärde som hos mig är 65% fläkt. Nånstans längs vägen pytsar den på lite pellets dessutom...Vednisse skrev: Jag var mest tveksam till starterna i rörbrännarna, då många behöver en näve med pellets extra efter rengöring.
/Vednisse
Notera att den använder samma startprocedur oavsett om uraskning skett eller inte, dvs renheten verkar inte spela nån roll.
Låter skumt. Är det digital tachostyrning på fläkten som på moderna brännare eller är det bara en 230 volts fläkt som fått den manuella dimmerpotentiometern ersatt av lite elektronik?Jakob skrev:fläkten regleras i steg om 1%.
Hur långt in i pannan blåser askan vid en uraskning? Finns ju ingenting som bromsar.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Bra fråga. Fläkten är samma 230 V som tidigare. Sådan har jag i min gamling till brännare också.
Går inte att tachostyra till exakt hastighet oberoende av nätspänningsvariationerna.
http://presta.mrpellets.se/sv/kmp-pelle ... -px22.html
Ariterm, Pellx, Effecta och Swebo sysslar med det som engelsmännen kallar "badge engineering", dvs simulera att det är nya grejor men under skalet är det samma grejor som förr.
Breda fälgar och lågprofil Pirelli på en T-fort fungerar nog men stel framaxel upphängd i bladfjädrar ger begränsningarna.
Går inte att tachostyra till exakt hastighet oberoende av nätspänningsvariationerna.
http://presta.mrpellets.se/sv/kmp-pelle ... -px22.html
Ariterm, Pellx, Effecta och Swebo sysslar med det som engelsmännen kallar "badge engineering", dvs simulera att det är nya grejor men under skalet är det samma grejor som förr.
Breda fälgar och lågprofil Pirelli på en T-fort fungerar nog men stel framaxel upphängd i bladfjädrar ger begränsningarna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jakob roligt att höra att din anläggning funkar och att du är nöjd med den :)ser riktigt bra ut...
Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Näe, badge engineering är väl att sätta typ ett SAAB-märke på en Opel etc.
Men för att inte gå off topic så var väl poängen att trycklufturaskning av rörbrännare fungerar. Och näe, man behöver ingen näve pellets.... Det är iallafall min erfarenhet.
Sen verkar det ju finnas en massa gammalt groll här på forumet mellan bittra karaktärer, gällande teknikstöld etc etc.
Jag ser på det hela ur ett användarperspektiv. Är det inte jättebra att man lyckas få till uraskningsintervaller på 3 ton på en pelletspanna oavsett historia och märke och brännartyp?
Det är väl jättebra om de med befintliga rörbrännare kan uppgradera med tryckluft och slippa aska ur? Men det kanske är trist att erkänna för sinterhackande ägare av "riktiga undermatade brännare"?
mvh
Men för att inte gå off topic så var väl poängen att trycklufturaskning av rörbrännare fungerar. Och näe, man behöver ingen näve pellets.... Det är iallafall min erfarenhet.
Sen verkar det ju finnas en massa gammalt groll här på forumet mellan bittra karaktärer, gällande teknikstöld etc etc.
Jag ser på det hela ur ett användarperspektiv. Är det inte jättebra att man lyckas få till uraskningsintervaller på 3 ton på en pelletspanna oavsett historia och märke och brännartyp?
Det är väl jättebra om de med befintliga rörbrännare kan uppgradera med tryckluft och slippa aska ur? Men det kanske är trist att erkänna för sinterhackande ägare av "riktiga undermatade brännare"?

mvh
Ja! jag har inte riktigt begripit det där med en näve pellets...
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
samma brännare sedan 2007
Det är nog en elektronisk ersättare av dimmern precis som du säger. Men styrningen gör ju så mycket mer än bara reglerar fläkten, den sköter ju allt från hysteres, snabbstart, till shunt etc.protoflax skrev: Är det digital tachostyrning på fläkten som på moderna brännare eller är det bara en 230 volts fläkt som fått den manuella dimmerpotentiometern ersatt av lite elektronik?
Hur långt in i pannan blåser askan vid en uraskning? Finns ju ingenting som bromsar.
Askan blåser ner i asklådan, min brännare är monterad från sidan i en cylinderformad brännkammare. Dvs, pannväggen bromsar isf. Tryckluftstötarna (7 bar) blåser ju upp askan underifrån genom rosterhålen, sedan har ju askan ingen annan väg att ta än ut ur röret....
Hej!
Uppdatering. Så här ser det ut efter ca 1.2 ton utan tillsyn.....
https://docs.google.com/open?id=0B4h7KB ... YzODczNmI4
mvh
Uppdatering. Så här ser det ut efter ca 1.2 ton utan tillsyn.....
https://docs.google.com/open?id=0B4h7KB ... YzODczNmI4
mvh
Det där med en näve pellets efter rensningen var väl en fråga om att vissa hade för hög hastighet på pelletsen in i brännarröret varför de ramlade igenom när det inte var lite aska som bromsade dom.
Alltså ett rent mekanisk problem som i vissa brännare blev fixat med en pelletsbroms i någon form.
Alltså ett rent mekanisk problem som i vissa brännare blev fixat med en pelletsbroms i någon form.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ser ju helt lysande ut
Angående en "näve" pellets efter rengöring för att den ska tända är ungefär som Icecap är inne på, även om pelletsen inte flög igenom så blev den inställda startdosen för liten eller hamnade långt fram efter rengöring. Ställer man sedan upp startdosen till "rätt" mängd med rent rör/roster så blir det för mycket när en askhög/kaka ligger där efter en förbränningscykel. Då kan brännaren gå väldigt fett efter uppstart, eller t om orsaka gengassmällar.
Alltid rent vid varje uppstart så finns inte det problemet där så länge startdosen ligger där den ska.
Roligt att det händer något positivt på utvecklingsfronten oavsett fabrikat och hur pass avancerat det är...bara det fungerar. Att tillverkare härmar saker från andra pågår ju i de flesta branscher, finns ju inget negativt i det för oss konsumenter.
/Vednisse

Angående en "näve" pellets efter rengöring för att den ska tända är ungefär som Icecap är inne på, även om pelletsen inte flög igenom så blev den inställda startdosen för liten eller hamnade långt fram efter rengöring. Ställer man sedan upp startdosen till "rätt" mängd med rent rör/roster så blir det för mycket när en askhög/kaka ligger där efter en förbränningscykel. Då kan brännaren gå väldigt fett efter uppstart, eller t om orsaka gengassmällar.
Alltid rent vid varje uppstart så finns inte det problemet där så länge startdosen ligger där den ska.
Roligt att det händer något positivt på utvecklingsfronten oavsett fabrikat och hur pass avancerat det är...bara det fungerar. Att tillverkare härmar saker från andra pågår ju i de flesta branscher, finns ju inget negativt i det för oss konsumenter.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse:
Exakt så tänker jag med. Ur ett konsumentperspektiv är det ju kanon.
Exakt så tänker jag med. Ur ett konsumentperspektiv är det ju kanon.