Driftstopp flera gånger om dag
Driftstopp flera gånger om dag
Hej!
Jag har bekymmer med min PELLX 20 som installerades 2005. Jag har under åren haft driftstopp ibland pga. tändelement, säkring 1 gång, i samband med byte av pellets leverantör osv. Det är ju de vanliga problem som vi pelletseldare råkar ut.
Jag bytte tändelement för att jag såg att den blev inte riktig varm, brukar ha en i reserv hemma, brännaren gick igång men sen började jag fått driftstopp oftare, jag har även bytt pelletsleverantör till stora enso, där ser jag att den pellets är mera kompakt än den jag haft förut. Efter tredje försök så blir det stopp och jag ska rensa röret så har jag sett att det finns pellets som blev kolsvarta, inte många men tillräcklig.
Jag börjar undra om inte är flamvakten som har pajat. Den har jag aldrig bytt, kanske dags nu? Jag har sett nåt tråd där man förklarar hur man mäter startdosen men hittar inte den. Finns nån vänlig pellets eldare som kan hjälpa?
Maury
Jag har bekymmer med min PELLX 20 som installerades 2005. Jag har under åren haft driftstopp ibland pga. tändelement, säkring 1 gång, i samband med byte av pellets leverantör osv. Det är ju de vanliga problem som vi pelletseldare råkar ut.
Jag bytte tändelement för att jag såg att den blev inte riktig varm, brukar ha en i reserv hemma, brännaren gick igång men sen började jag fått driftstopp oftare, jag har även bytt pelletsleverantör till stora enso, där ser jag att den pellets är mera kompakt än den jag haft förut. Efter tredje försök så blir det stopp och jag ska rensa röret så har jag sett att det finns pellets som blev kolsvarta, inte många men tillräcklig.
Jag börjar undra om inte är flamvakten som har pajat. Den har jag aldrig bytt, kanske dags nu? Jag har sett nåt tråd där man förklarar hur man mäter startdosen men hittar inte den. Finns nån vänlig pellets eldare som kan hjälpa?
Maury
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Re: Driftstopp flera gånger om dag
Välkommen Maury!
Ta lös slangen till fallröret när brännaren skall starta ,ta en plastpåse och samla upp startdosen i ..var beredd med ett dlmått fyllt med ca 3-3.5 dl pelle"handmata i när du hör att den matar i startdosen.Sätt tillbaka slangen!..Klart!!
Mvh
Ta lös slangen till fallröret när brännaren skall starta ,ta en plastpåse och samla upp startdosen i ..var beredd med ett dlmått fyllt med ca 3-3.5 dl pelle"handmata i när du hör att den matar i startdosen.Sätt tillbaka slangen!..Klart!!
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ok. Jag är lite trög, om jag förstår dig rätt ska jag samla upp starttdosen, lägga i 3- 3,5 dl i röret när jag hör att den matar, sätta tillbaka slangen, allt det utan stoppa processen, korrekt?
Men detta kan jag se om det är rätt startdos menar du? för man kan inte hålla på så hela tiden..He He He
Tack
Men detta kan jag se om det är rätt startdos menar du? för man kan inte hålla på så hela tiden..He He He

Tack
Hellu Maury,
Ingen fara alla är vi lite töga innan vi läst oss
Jag brukar när jag ska mäta startdosen göra så här:
-Förbered en liten bytta med ca 3,5dl pellets.
-Slå av brännaren och låt pannan svalna under start temp
-Ta bort slangen från brännaren.
-Stoppa ner slangen i ett rostfritt mått ca 1l, du kan använda vad som helt här påse, ungarnas hink eller...
-Slå på brännaren
-När den börjar mata pellets i bunken häller du dina 3,5dl i nedfallsröret
-När den matat klart sätt tillbaka slangen på brännaren
-Mät hur mycket du har i måttet, det ska vara kring 3,5dl för att du ska få en säker start
Har du alldeles för stor dos riskerar du pannpuffar vilket inte är vidare bra för vare sig pannan eller hälsan om de är kraftiga. För liten dos har brännaren svårt att komma hela vägen till driftfas, dvs startdosen hinner brinna ut innan driftfasen är igång.
Ingen fara alla är vi lite töga innan vi läst oss

Jag brukar när jag ska mäta startdosen göra så här:
-Förbered en liten bytta med ca 3,5dl pellets.
-Slå av brännaren och låt pannan svalna under start temp
-Ta bort slangen från brännaren.
-Stoppa ner slangen i ett rostfritt mått ca 1l, du kan använda vad som helt här påse, ungarnas hink eller...
-Slå på brännaren
-När den börjar mata pellets i bunken häller du dina 3,5dl i nedfallsröret
-När den matat klart sätt tillbaka slangen på brännaren
-Mät hur mycket du har i måttet, det ska vara kring 3,5dl för att du ska få en säker start
Har du alldeles för stor dos riskerar du pannpuffar vilket inte är vidare bra för vare sig pannan eller hälsan om de är kraftiga. För liten dos har brännaren svårt att komma hela vägen till driftfas, dvs startdosen hinner brinna ut innan driftfasen är igång.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Japp!!
Kolla hur mycket du fick i påsen...=din nuvarande startdos
Kolla hur mycket du fick i påsen...=din nuvarande startdos

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Hej.
Jag har gjort som ni indikerar men den vägrar starta, har bytt flamvakten men det var nog inte det heller.
Vad göra!
Jag har gjort som ni indikerar men den vägrar starta, har bytt flamvakten men det var nog inte det heller.
Vad göra!

Då vet vi att startdosen är ok, du har ca 3,5dl!
Eftersom du skriver att vissa pelletar är svarta så blir värmeelementet varmt men verkar inte vilja tända pelletsen?
Fråga hur sitter värmeelementet, jag förutsätter att du har varmlusftständnig, dvs ditt värmeelement ser ut som en doppvärmare fast grå och inte ett kort stift?
Hur sitter elementet monterat sitter det "fritt" dvs kan luften fritt passera förbi elementet genom konen in till pelletsen?
Konen ska ligga an röret men elementet ska inte beröra väggarna någonstans.
Kan du kolla så att sladdarna till elementet sitter ordentligt fastskruvade och du inte har glappkontakt.
/Peter
Eftersom du skriver att vissa pelletar är svarta så blir värmeelementet varmt men verkar inte vilja tända pelletsen?
Fråga hur sitter värmeelementet, jag förutsätter att du har varmlusftständnig, dvs ditt värmeelement ser ut som en doppvärmare fast grå och inte ett kort stift?
Hur sitter elementet monterat sitter det "fritt" dvs kan luften fritt passera förbi elementet genom konen in till pelletsen?
Konen ska ligga an röret men elementet ska inte beröra väggarna någonstans.
Kan du kolla så att sladdarna till elementet sitter ordentligt fastskruvade och du inte har glappkontakt.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Har mät startdosen och gjort en liten justering så att den blev 3,5dl.
flera tips är välkomna.
flera tips är välkomna.
Den vill inte ändå! jag kan se att tändelement fungerar. Det börjar bli kallt 

Har du bra matning=jämn matning=inga missade cykler under uppstarten?
Hur märker du att t-elementet funkar?
Hur märker du att t-elementet funkar?
Ingen stift. Jag ser att tändelement blir nästan röd, ska kontrollera kablarna mm.
Återkommer
Återkommer
Jag har tar bort den gula kåpan, jag kan se det då jag går ner på knät och tittar snett in. matningen verkar vara jämnt. fundera på att låna ett säck från min granne och kolla om det startar med det gamla pellets som jag haft, vi har haft från byggmax.
Testa å starta brännarn,när startdosen e klar så dra ur brännaren å kolla vart pelletsen ligger i röret, Långt fram?? hur e draget i pannan?? Fläkten?? nått knas med den?? Tätt i lufthål?? De va va jag kom på nu.
Om du tittar in i röret ligger tändelementet bra i hålet.?
Tändelementet skall ha nån mm fram i konan och konan skall vara skjutet längst fram
Mvh
Tändelementet skall ha nån mm fram i konan och konan skall vara skjutet längst fram
Mvh
Gör min sista försök för ikväll. Kablarna satt lite löst, glapp, men det gjorde inget nytta. Har satt tillbaka den gamla flamvakten och nu får vi se om det går!
Flera tips tack!

Flera tips tack!