Driftstopp flera gånger om dag

maury
Fröträd

Re: Driftstopp flera gånger om dag

Inlägg av maury »

Imorgon ska jag gå igenom alla tips som jag fått om igen och se om det hjälper. Detta är helt obegripligt :shock: , det som gör mig fundersam är att varje gång den misslyckas och jag tar ut den pellets från brännarröret ser jag att några är halvt brända, alltså det verkar som att den inte klarar riktig att tända på och när jag känner med handen precis under skruvarna till tändelement sitter så är det varm under starten,jag hör ingen skillnad mot tidigare då fläkten går så den verkar vara okej, pellets ligger kvar längst bak i brännarröret vid starten så det är inget problem där, något som jag såg nu sist jag gjorde rent var en liten spricka i brännarröret, längs bak i väggen,draget är fin, inga täta lufthål,Tändelementet skall ha nån mm fram i konan och konan skall vara skjutet längst fram, vad menas med det? konan ska täcka hela T element eller? man ser den knapp men ändå.
Nu får jag hämta kraft till imorgon. :?
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Själva sprickan kan man knapp se!
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Tro mig eller ej men då ag bestämt mig för att lämna pannrummet, så gjorde jag ett nytt försök, alltså, tog bort det kvarvarande pellets inne i brännarröret och körde igång den, tänkte komma ner till pannan innan jag skulle lägga mig och vips den var igång! Får vi se hur det imorgon då vi går upp på morgonen.
Tills imorgon!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

När du bytte/byter t-element så skall du skjuta konan så långt framm i spåret sen skruva fast ...Tändelementet skall i sin tur inte tryckas ända fram i konan lämna någon mm för luftgenomströmning=bättre skjuts på luften+längre livslängd på dito :wink:

Tittar du in brännarröret i det större hålet i mitten så skall du se t-elementet om det sitter mitt bra på sin plats...

Har du en kompressor så blås ren fläktvingarna när du ändå har allt framme...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Pannan har gått hela natten och hela förmiddag. Det jag gjorde var att gå igenom alla kablar, T elementet flyttade jag en 2-3 mm längre bak, konen flyttade jag fram, och satt tillbaka den gamla flamvakten, nu är jag osäker om det nya är kass, ska ta en bild på den så kan någon säga om det rätt flamvakt till min brännare, dessutom har jag nu rätt startdos. Hoppas att det håller nu, det är inte rolig för plånboken att pannan går på elpatron.
Tack till alla som hjälp mig med olika tips, kan säga att jag har lärt mig mycket om min brännare de 3 sista dagar. Har läst att man kan uppgradera processortkort. MAn ska väl kunna ställa in den. Hur svårt är detta? det borde väl löna sig!
Hur gör man för att ladda upp bild!
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Prosessorn har återförsäljare antar jag.Sen du bytt den så är det bara å börja om.Startdos,matning å fläkt.Ljus gul låga .Räkna ut ut effekten som kan passa din panna.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Om du hade råkade skjuta konan bakåt istället när du bytte...så är nog (felet)en av orsakerna där till att den inte tände!! Har du nån av 5 seriens processorer så tycker jag det är dags att uppgradera till nyaste...lugnare uppstartfas lättare att ställa in effekt ...helt enkelt
Ny processor kan du ju köpa av dom du köpte dom nya T-elementen?...

När jag uppgraderade själv så gjorde jag endast en minijustering efteråt...Men får du problemo så hjälper vi dig här så det är nemas problemas"

Nu när jag sotar nyser jag i övre luckan och suger ur askan i den nedre" med grovisen ...gött!! :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Tackar!
Ska nog beställa en ny processor nästa månad!

Vi syns!
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Hur vet man att man får nyaste processor som passar min brännare och pannan. Jag har Effecta Pellets 200!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har du pellex 20 med "Gula kåpan"? Och"Effektas panna 200 ?

gula kåpan nyaste:

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... 20cb6.html
Skriv svar