Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

trailblazer
Ungskog

Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

Inlägg av trailblazer »

Hej!

Har nu bytt panna från en ctc265b ifrån -79 till en ny pellux 200. Problemet är att överhettningsskyddet löser ut hela tiden i brännaren Iwabo villa-s1x. Har haft installatör som har ställt in allt. Han sa att det blev ett bra resultat. Men vad vet jag. Jag har gjort rent fotocellen flera gånger utan resultat. Det sotar i hela fallröret. Ska man göra något åt turbulatorerna. Jag ringde instllatören, och han tyckte jag skulle sota ur pannan. Då hade den varit i drift ca en månad, men den ska ju sota själv. Jag gör ren rostret en gång i veckan.

Här är värdet ifrån emissionsmätningen.

O2 - 9,4 v%
CO - 156 ppm
NOX - 80 ppm
T-gas - 101 c
T-rum - 23,5 c

Lamba - 1,81
CO2 - 11,2 v%
Qa - 5,5 %
Eta - 94,5 %

Ovan säger mig inte mycket?

Han ställde in brännaren på föjlande sätt.

P1 - 2 60 sek
P2 - 5 3,68 sek
P3 - 7 240 sek
P4 - 5 270 sek
P5 - 6 Känslighet 6

Hoppas någon av er kan ha en lösning.
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

Inlägg av danei »

Vad är det som löser ut? Det är uppenbarligen inte pannans överhettningsskydd.
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Som det står i inlägget överhettningsskyddet i brännaren. :?
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om brännarens bakvärme-skydd löser ut är det för att effekten är högre än pannas möjlighet att komma av med rökgaserna.

Om det sotar i fallröret är det pga. mottrycket i pannan, det finns två lösningar:
1: Sänk effekten till en nivå som pannan kan klara att komma av med rökgaserna.
2: Skaffa en panna som klarar den effekt brännaren kör med.

Det kan vara värd att kolla igenom rökgasvägarna för att se att de inte är täppt igen, en pannan som sotar sig själv är lika sannolikt som att politikerna blir vettiga. Det finns pannor som kan skaka ut aska men det är allt, de sotar inte själv!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

trailblazer: Nej det gör det inte. Nu verkar det ju dessutom vara fallröret och inte själva brännaren som överhettar. Det är ingen nackdel att vara övertydlig i frågeställningarna. Följdfrågan var för att kunna hjälpa inte för att vara negativ.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Rökgas annalysen ser riktigt bra ut :P Men jag saknar undertrycket i stosen.Sitter det en tigerX i 45 gr vinkel på stosen med en axel som ej ligger i våg??
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Co2 är Koldioxid,det som bubblar i groggen,Ska ligga på 10-12 % O2 är syret du andas ca 9-11 % Nox är kväveföreningar som bildas i högre förbränningstemperaturer.Co är sot,eller kolstoft=bakfylla ska ligga under 300 ppm. Co,n blir hög både vid luft underskott och luftöverskott pga för lite syre O2 eller för låg förbränningstemperatur pga luftöverskott som kyler förbränningen.Lamda e ett värde som ställer en viss mängd syre till en viss mängd bränsle.Sen va det undertrycket som jag saknade ca 15hpa ,Kolla i kåpan på brännaren där står inställningarna.Tex 1 grön blink tre gula.Startdos,75 sek. Startdosen ska precis täcka de övre hålen över elementet.2 gröna blink driftdos 3 gula 3.8 sek i drift.Dom andra pottarna behöver man som i regel inte bry sig i! Mitt råd börja kolla draget. Insattsrör?? Är mycke vanligt att dragbegränsaren står fel då en del installatörer inte förstår sig på dom.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nej CO är koloxid, eller kolmonoxid om man vill vara tydligt. Det är en ren gas, men under förhållanden när det bildas mycket CO så blir det i allmänhet också mycket sot.
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Jag har sotat ur pannan, ställt in fabriksinställningar på brännaren. Jag ska ringa installatören i morgon, han får komma och kolla igen. B.l.a dragbegränsaren.
Det var mycket sot på turbulatorerna, och i övrigt var det inte mycket sot i pannan.
Jag har märkt att det blir en "kaka" i rostrert, och att pelletsen som är kvar är mer svart än grå.

Inställningarna jag gjort nu är följande.

P1 - 75 sek
P2 - 3,68 sek
P3 - 150 sek
P4 - 315 sek
P5 - 5 känslighet

P.S Dragbegränsaren är en tigex, Kan man gå efter bruksanvisningen. D.v.s 30mm = 15Pa
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Co är Koloxid,men jag förenklade de hela lite.-15 hpa ska nog bli bra.Va låg rökgastemperarturen på?? Kolla nu så inte de blir för mycket fläkt,eller för lite.Var axeln i våg vid stängd lucka??
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Ja, axeln var i våg vid stängd lucka. Rökgastempen vet jag inte vad den låg på, fick ingen info om det när han var här och mätte.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Men vilken filur!!! :P De ska åxå stå på slippen! Jag tror att draget e för dåligt,effekten för hög.Det ska även utgå temp i pannrummet.Har du tillluft till pannrummet?? All justering skall ske med stängd pannrums dörr! förbränningsverkningsgrad,i ditt fall runt 89-90
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

trailblazer skrev: ...
T-gas - 101 c
T-rum - 23,5 c
...
Det är väl rökgastemperaturen och pannrumstemperatur :roll:
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Jag tror, eller det står i manualen för brännaren att det borde ligga på 170 - 240 grader.
Därför är jag osäker på att t-gas är rökgas temp. Men det borde vara så? :?

Ja, jag har tilluft till pannrummet. Typ kattglugg, modell större.

Nu när man har lite vatten på kvarn ska jag ställa frågor till installatören imorgon.

Eldvin, jag tror också att draget är dåligt och effekten för hög.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Yttre förutsättningar tex pannrums dörr bör vara som det är i normalt driftsfall.
Det är lite udda att förenkla genom att skriva helt fel.
Skriv svar