Bygga en egen TappVattenAutomat.
Syftet är att kunna få mera nytta av solpanelerna främst.
Idag får jag tappvarmvatten från en kamrörsslinga i äldsta tanken och varmvattnet blir ungefär 10° kallare än vad det är i tanken, dvs 40°C acc-temp så kan man duscha i max 30°C.
Vad jag kunnat få fram från dom som redan har TVA i sitt system så får dom tappvarmvatten som är bara någon grad kallare än värmebäraren.
BAXI har en färdigbyggd TVA men den kostar ju satan!
Även sett några andra fabrikat men tycker att dom är för dyra, måste gå att göra en egen billigare

Baxi's variant ser ut såhär:

Har hållt ögonen öppna på blocket hela sommaren/hösten men det har inte dykt upp något lämpligt.
För några veckor sedan kom det dock upp en annons med div grejjer till en fjärrvärmeanläggning.
Bland annat fanns en värmeväxlare för fjärrvärme-->tappvarmvatten.
Värmeväxlaren till den köpte jag, 300 spänn.
Ser ut såhär:

(För övrigt så har jag div kopplingar/ventiler/cirk-pump liggandes)
Så frågorna blir ju, vad tror ni om den?
Plattan som allt är monterat på är 25x50cm, tror det var 29 plattor jag räknade fram i värmeväxlaren.
Ganska tung pjäs..
Sen är ju frågan hur den varit inkopplad? (säljaren hade inte en aning)

Jag tänkte först att det måste vara tappvatten i mittre anslutningarna och dom bägge yttre är värme från panna/tank och ventilen reglerar flödet av värmebärare igenom växlaren, så var det inte..
Anslutning 1 och 2 är rena invändigt och går fint att blåsa igenom, oavsett hur vredet på ventilen står.
Anslutning 3 och 4 är skitiga (svarta) invändigt.
Rimligen är det då kallvatten in på 1 och tappvarmvatten ut på 2, sedan ska ju vätskorna möta varandra i växlaren så då måste det vara värme in på 3 och ut på 4...??
På anslutning 4 sitter det dessutom någon grunka, vad kan det vara? Går inte att blåsa med munnen igenom 3 och 4 oavsett hur ventilen står. Backventil som hindrar självcirkulation?

På den stora ventilen finns två pilar (antar flödesriktning) samt texten "Prim" och "Sek"

Finns det någon som vet hur denna ventilen fungerar, stryper den flödet på värmebäraren?
Om pilen är flödesriktning så är det ju kallvatten som går igenom ventilen?
Ventilen vet ju inte värmen på utgående tappvarmvatten...? Eller?
I vissa fjärrvärmeväxlare sitter samma ventil i nya anläggningar med...
Titta på: http://www.sollentunaenergi.se/fjarrvar ... iemens.pdf
och då bilden på sista sidan...
Många frågor blev det men all info är välkommet!