Shuntstyrning - funderingar
Shuntstyrning - funderingar
Ohoj!
Jag har funderat en del kring detta med inomhus- eller utomhusgivare.
Till saken hör att jag gått från en CTC utomhusgivare till att nu ha ESBE inomhusgivare - så jag har erfarenhet av båda.
Låt oss ta ett exempel:
Igår kväll var det stilla och ca -4 grader ute. Inomhusgivaren beställde ca 34 graders framledning i mitt system. 21.0 grader inne. Alla termostater är öppna. Imorse har det blåst upp, det blåser 15 m/s från sydkvadranten, men temperaturen ute ligger på ca +1 grader. Framledningen är nu 39 grader och innetemp 20.9 grader. Alla termostater öppna.
När det blåser ute kan alltså en 5 grader högre utetemp kräva 5 grader högre framledning i just mitt system.
Min gamla CTC utegivare hade ju glatt sänkt framledningen och det hade blivit svinkallt inne.
Konklusionen blir ju att en ren utomhusgivare måste köras med kraftigt parallellförskjuten kurva uppåt för att kunna hantera blåsigt väder - och man tvingas då köra med termostatreglerade radiatorer för att undvika övervärme vid stilla väder....?
Nu kör ju många ute- och innegivare i kombination. Dock "prioriteras alltid utegivare" enligt manualerna. Vad innebär detta? Hur funkar era system? Borde jag komplettera med en utegivare och vad kan jag tjäna på det?
EDIT: Jag kan inte stava idag heller....
Jag har funderat en del kring detta med inomhus- eller utomhusgivare.
Till saken hör att jag gått från en CTC utomhusgivare till att nu ha ESBE inomhusgivare - så jag har erfarenhet av båda.
Låt oss ta ett exempel:
Igår kväll var det stilla och ca -4 grader ute. Inomhusgivaren beställde ca 34 graders framledning i mitt system. 21.0 grader inne. Alla termostater är öppna. Imorse har det blåst upp, det blåser 15 m/s från sydkvadranten, men temperaturen ute ligger på ca +1 grader. Framledningen är nu 39 grader och innetemp 20.9 grader. Alla termostater öppna.
När det blåser ute kan alltså en 5 grader högre utetemp kräva 5 grader högre framledning i just mitt system.
Min gamla CTC utegivare hade ju glatt sänkt framledningen och det hade blivit svinkallt inne.
Konklusionen blir ju att en ren utomhusgivare måste köras med kraftigt parallellförskjuten kurva uppåt för att kunna hantera blåsigt väder - och man tvingas då köra med termostatreglerade radiatorer för att undvika övervärme vid stilla väder....?
Nu kör ju många ute- och innegivare i kombination. Dock "prioriteras alltid utegivare" enligt manualerna. Vad innebär detta? Hur funkar era system? Borde jag komplettera med en utegivare och vad kan jag tjäna på det?
EDIT: Jag kan inte stava idag heller....
Senast redigerad av Jakob den fre 09 dec, 2011 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Re: Shuntstyrning - funderingar
Så länge du inte får för dig övertemp"i huset ..så fungerad ditt nya system klockrent...Du kan ju ha en kamin och brassa"mumma värme med, och få 23 C inne men då skall shunten strypa ner värmen till raddarna..Så inte behövs nån utegivare inköpas inte... 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Re: Shuntstyrning - funderingar
Japp, jag har utegivare + termostater och stigartemperaturen måste naturligtvis vara tillräckligt hög för att klara extremfallet 20 grader kallt -> snabbt omslag till full storm och 2 grader varmt (fast då blir det nog kallt inne iallafall). Utegivare utan termostater kan knappast fungera överhuvudtaget om man inte bor i ett stenhus med 1 meter tjocka väggar. I teorin skulle man kunna få problem med oscillation, dvs att stigartempen svänger upp och ner, med innegivare om förstärkningen är för hög (för "snabb" reglering i förhållande till husets värmetröghet). Men jag har aldrig hört att det skulle inträffa i praktiken, kanske förstärkningen är ställbar på modernare regulatorer än min 70-tals danfoss?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Re: Shuntstyrning - funderingar
Ja du kan ställa in förstärkningskonstanten i 3 lägen.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Shuntstyrning - funderingar
Vårt första år med huset körde vi med enbart utegivare & vidöppna ventiler i alla radiatorer (inga termostater). Inomhustempen kunde då svänga rätt häftigt; 5 graders amplitud över dygnet var inte ovanligt i flera av rummen. Utegivaren kunde ju inte känna av vare sig blåst eller solinstrålning, för att inte tala om när vi eldade i kaminen.
När vi nu bytt panna så har vi hittills kört med den utegivare som följde med, men vi har därtill investerat i termostatventiler till i stort sett alla radiatorer. Snacka om skillnad! Jag loggar tempen i flera rum & det slår nu bara på 1½ grad trots att vi hittills haft allt från +10 till -3 & vindstilla till styv kuling under hösten & förvintern. Vad detta innebär driftekonomiskt kan jag inte uttala mig om med säkerhet, men komfortmässigt är det ett stort steg framåt.
Vi valde radiatortermostater före att komplettera med inomhusgivare för hur det än är så mäter den senare bara vid en enda punkt & kostnadsmässigt är skillnaden inte så stor mellan att köpa det som tillbehör & en uppsättning termostatventiler. Att hitta en placering av inomhusgivaren som kan ta hänsyn till alla tänkbara scenarier så som att vi eldar i kaminen (i vardagsrummet), har många gäster hemma (i köket eller matsalen) etc. känns inte möjligt. Dessutom har man alltid ev. solinstrålning lokalt nära givaren som en faktor att ta hänsyn till. Det kan alltså bli varmt där den sitter, men behovet av värme i annat rum kan vara större. Antagligen därför som utegivaren prioriteras. Men då blir det förstås mer värmetillförsel än vad som behövs i andra rum där det är varmare...
Som jag ser det borde alltså utegivare + väl fungerande termostater ge bäst förutsättningar för vettig reglering. Enbart inomhusgivare måste bli komfortmässigt besvärligt, enkom för att en enda mätpunkt aldrig kan ge tillförlitlig återkoppling om statusen i varje enskilt rum.
En sak som denna uppsättning inte tar hänsyn till är förstås effekten av ev. blåst, så det blir som TS skriver till att ställa in kurvan för att leverera tillräckligt med värme ut på framledningen för att det ska räcka till, vilket innebär ett visst överskott när det är mindre blåsigt. Vilket får mig att fundera... varför finns inte vindmätare som tillbehör till shuntstyrningarna? Det borde inte vara omöjligt att programmera en reglering som kan ta hänsyn till såväl temperatur som vindens medelhastighet. Likaså borde det gå att koppla in ett fotomotstånd som känner av hur soligt det är. Hmm...
När vi nu bytt panna så har vi hittills kört med den utegivare som följde med, men vi har därtill investerat i termostatventiler till i stort sett alla radiatorer. Snacka om skillnad! Jag loggar tempen i flera rum & det slår nu bara på 1½ grad trots att vi hittills haft allt från +10 till -3 & vindstilla till styv kuling under hösten & förvintern. Vad detta innebär driftekonomiskt kan jag inte uttala mig om med säkerhet, men komfortmässigt är det ett stort steg framåt.
Vi valde radiatortermostater före att komplettera med inomhusgivare för hur det än är så mäter den senare bara vid en enda punkt & kostnadsmässigt är skillnaden inte så stor mellan att köpa det som tillbehör & en uppsättning termostatventiler. Att hitta en placering av inomhusgivaren som kan ta hänsyn till alla tänkbara scenarier så som att vi eldar i kaminen (i vardagsrummet), har många gäster hemma (i köket eller matsalen) etc. känns inte möjligt. Dessutom har man alltid ev. solinstrålning lokalt nära givaren som en faktor att ta hänsyn till. Det kan alltså bli varmt där den sitter, men behovet av värme i annat rum kan vara större. Antagligen därför som utegivaren prioriteras. Men då blir det förstås mer värmetillförsel än vad som behövs i andra rum där det är varmare...
Som jag ser det borde alltså utegivare + väl fungerande termostater ge bäst förutsättningar för vettig reglering. Enbart inomhusgivare måste bli komfortmässigt besvärligt, enkom för att en enda mätpunkt aldrig kan ge tillförlitlig återkoppling om statusen i varje enskilt rum.
En sak som denna uppsättning inte tar hänsyn till är förstås effekten av ev. blåst, så det blir som TS skriver till att ställa in kurvan för att leverera tillräckligt med värme ut på framledningen för att det ska räcka till, vilket innebär ett visst överskott när det är mindre blåsigt. Vilket får mig att fundera... varför finns inte vindmätare som tillbehör till shuntstyrningarna? Det borde inte vara omöjligt att programmera en reglering som kan ta hänsyn till såväl temperatur som vindens medelhastighet. Likaså borde det gå att koppla in ett fotomotstånd som känner av hur soligt det är. Hmm...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Re: Shuntstyrning - funderingar
Har funderat i samma banor. Kom fram till att det är ju inte vindhastigheten i sig man är intresserad av, utan den sammanlagda "kylande effekten" av vindhastighet, temperatur, luftfuktighet, vindriktning och solinstrålning. Att mäta alltihop, och sedan räkna ut hur mycket var och en påverkar blir svårt och krångligt och knappast vettigt. Däremot kom jag på att eftersom det enda man egentligen vill veta är ju hur mycket allt samverkar för att kyla huset, vilket ledde till idén att man kunde ju bygga en utegivare i form av en liten isolerad box med ett litet värmeelement som reglerar temperaturen i boxen till 20 grader och mäta vilken effekt som det går åt. Ungefär som en miniatyr av huset, fritt placerat för att påverkas av väder och vind. Alternativt förenklar man och värmer med konstant (liten) effekt och heltenkelt placerar den vanliga utegivaren i boxen. Eller drivet till sin spets, så placerar man helt enkelt utegivaren en bit in i isoleringen i fasaden, då får man iallafall med solinstrålning och vindriktning från den sidan. Summa summarum så har jag inte gjort nånting överhuvudtaget, det fungerar ju trots allt tillräckligt bra redan...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Re: Shuntstyrning - funderingar
Här sitter en ERA10 shuntstyrning med endast inomhusgivare.
Har tempmätare inomhus med trendgraf och den ritar ett helt rakt streck. Endast solinstråling/mycket folk eller slut på värme i acc-tank som får den att röra sig.
22°C konstant i alla rum.
(har dock haft hit en rörmockare för några år sedan som GRUNDLIGT justerat in alla strypventiler+termostater på radiatorerna)
Funkar helt suveränt bra!
Har tempmätare inomhus med trendgraf och den ritar ett helt rakt streck. Endast solinstråling/mycket folk eller slut på värme i acc-tank som får den att röra sig.
22°C konstant i alla rum.
(har dock haft hit en rörmockare för några år sedan som GRUNDLIGT justerat in alla strypventiler+termostater på radiatorerna)
Funkar helt suveränt bra!

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Re: Shuntstyrning - funderingar
I huset jag bor i,så har det bara funnits utegivare och en gammal EVR shunt.Tycker att det har varit svårt att ställa in nån kurva som funkar vid olika väderslag.Köpte en innetermostat som passar till shuntstyrningen.Kör med dessa parallellt och har ställt in innetempen till ca 21,8 grader.Har satt den i hallen och har en termometer bredvid,så jag kan se vilken temp det är.Den håller sig mellan 21,5 - 21,9 grader och det verkar fint.Får se hur det blir när det blir kallare ute.Förut fick jag stora svängningar när det slog om till kallare.Då kunde jag få 23 grader helt plötsligt.Har bara manuella ventiler på elementen.Om det inte funkar med båda inkopplade,så skall jag prova att ta bort utegivarens tåtar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Shuntstyrning - funderingar
Re: Honda. Intressanta tankar. Men visst är det som du skriver, om det redan fungerar tillräckligt bra med bef. system så blir väl vinsten utav någonting mer avancerat förmodligen liten i förhållande till kostnad & 'bök'.
Re: Jonas O. Utan att känna ditt hus tror jag nog att termostaterna har ett eller två hyfsat viktiga fingrar med i spelet. Har du testat att öppna upp 'fullt spjäll' i något rum & låta innegivaren ensam avgöra hur mycket värme där ska vara?
Re: Jonas O. Utan att känna ditt hus tror jag nog att termostaterna har ett eller två hyfsat viktiga fingrar med i spelet. Har du testat att öppna upp 'fullt spjäll' i något rum & låta innegivaren ensam avgöra hur mycket värme där ska vara?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Re: Shuntstyrning - funderingar
Jakob. Har du termostater på elementen så fungerar utegivare utmärkt tillsammans med pelletseldning.
Naturligtvis kan man inte reglera temperaturen inomhus med hjälp av utegivaren enbart som du själv konstaterat. Termostatventiler på elementen måste till för att få den rätta regleringen.
Utegivaren ger i detta fall bara en lämplig framledningstemperatur med utgångspunkt från yttertemperaturen med marginal för extra blåsigt väder.
Vid pelletseldning spelar framledninstemperaturen igen större roll så länge värmeledningarna är dragna inne i huset och inte i dåligt isolerade ytterväggar.
Det är om man har värmepump som innegivare blir högaktuellt. Då är det fråga om att få ned framledningstemperaturen så mycket som möjligt för att i möjligaste mån förhindra att värmepumpen börjar ta hjälp av sin elpatron.
Skrönor om att man sparar två pallar pellets på en vinter genom att montera en innegivare får man tro vad man vill om.
Fördel innegivare utan elementtermostater : Enkel nattsänkning.
Nackdel Innegivare utan elementtermostater : Samma temperatur i alla rum utan möjlighet till individuell reglering. Vrider man av elementet i ett rum (ska man inte göra med innegivare för då stiger den viktiga framledningstemperaturen) så stiger temperaturen i de andra rummen för att den centralt monterade innegivaren ska få samma temperatur kring sig.
Nackdel elementtermostater: En motionsrunda på 3 minuter morgon och kväll om man vill spara pengar på nattsänkning.
Naturligtvis kan man inte reglera temperaturen inomhus med hjälp av utegivaren enbart som du själv konstaterat. Termostatventiler på elementen måste till för att få den rätta regleringen.
Utegivaren ger i detta fall bara en lämplig framledningstemperatur med utgångspunkt från yttertemperaturen med marginal för extra blåsigt väder.
Vid pelletseldning spelar framledninstemperaturen igen större roll så länge värmeledningarna är dragna inne i huset och inte i dåligt isolerade ytterväggar.
Det är om man har värmepump som innegivare blir högaktuellt. Då är det fråga om att få ned framledningstemperaturen så mycket som möjligt för att i möjligaste mån förhindra att värmepumpen börjar ta hjälp av sin elpatron.
Skrönor om att man sparar två pallar pellets på en vinter genom att montera en innegivare får man tro vad man vill om.
Fördel innegivare utan elementtermostater : Enkel nattsänkning.
Nackdel Innegivare utan elementtermostater : Samma temperatur i alla rum utan möjlighet till individuell reglering. Vrider man av elementet i ett rum (ska man inte göra med innegivare för då stiger den viktiga framledningstemperaturen) så stiger temperaturen i de andra rummen för att den centralt monterade innegivaren ska få samma temperatur kring sig.
Nackdel elementtermostater: En motionsrunda på 3 minuter morgon och kväll om man vill spara pengar på nattsänkning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Shuntstyrning - funderingar
Re: motionsrunda... såvida man inte investerar i termostater liknande dessa
http://www.elv.de/output/controller.asp ... ail2=26281

http://www.elv.de/output/controller.asp ... ail2=26281
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Re: Shuntstyrning - funderingar
Hujeda mig,
Nya högteknologiska termostater, vad är det för fel på mina mässingsvred?!?!
Skämt å sido det finns fler fall än vid BVP som man har fördel av innegivare, jag har golvvärme på ovanvåningen i en separat krets styrd av Danfoss ECL110 med inne och ute givare. Nedervåningen vanliga radiatorer med termostater i en krets styrd av en gammal EVR. Innan jag satte EVRn på nedervåningen hade jag problem med att spillvärmen från rören värmde för mycket om jag inte var på och fipplade på shunten regelbundet. Nu har jag EVRn ställd på en något för hög värme kurva så termostaterna får lite att göra och Danfossen är på korrekt kurva. Diffar max en halvgrad från inställd temp, suverän komfort och jag upplever en besparing i pellets för att jag inte får övertemperaturer i huset.
/Peter
Nya högteknologiska termostater, vad är det för fel på mina mässingsvred?!?!
Skämt å sido det finns fler fall än vid BVP som man har fördel av innegivare, jag har golvvärme på ovanvåningen i en separat krets styrd av Danfoss ECL110 med inne och ute givare. Nedervåningen vanliga radiatorer med termostater i en krets styrd av en gammal EVR. Innan jag satte EVRn på nedervåningen hade jag problem med att spillvärmen från rören värmde för mycket om jag inte var på och fipplade på shunten regelbundet. Nu har jag EVRn ställd på en något för hög värme kurva så termostaterna får lite att göra och Danfossen är på korrekt kurva. Diffar max en halvgrad från inställd temp, suverän komfort och jag upplever en besparing i pellets för att jag inte får övertemperaturer i huset.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09
Re: Shuntstyrning - funderingar
Vi upplever det också som mycket bättre med innegivare. På gammelpannan körde vi med utegivare i vårt gamla hus och det funkade mer eller mindre inte allt. Blåste det ute och var "milt" ute hade vi kallt inne, kallt ute och vinstilla blev det för varmt (utan mitt konstanta springande till pannrummet så klart
). Med innegivare slår det som mest på 0.5 grader på önskad innetemperatur. Nackdelen är ju som tidigare sagt att det blir svårare att reglera olika temperatur mellan rummen. Med för oss spelar detta inte så stor roll bara vi slipper problemet med kraftigt varierande innetemperatur beroende på väder.

CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Re: Shuntstyrning - funderingar
Torsten.
Jag valde egentligen bara innegivare för att den fanns som trådlös och är skitenkel att montera.
Dessutom kan jag flytta runt givaren i hela huset då sladd saknas och på såvis inte riskera att montera den permanent på en dålig plats i huset.
Jag använder dock radiatortemostaten i garaget för att där kör jag bara 15 grader, men det påverkar inte givaren så klart.
Generellt så känns det ganska skönt att kunna ligga på vilken framledningstemp som helst då pelletseldning är lika bra (dåligt) oavsett. Måste vara jobbigt med bergvärme...
Jag valde egentligen bara innegivare för att den fanns som trådlös och är skitenkel att montera.

Jag använder dock radiatortemostaten i garaget för att där kör jag bara 15 grader, men det påverkar inte givaren så klart.
Generellt så känns det ganska skönt att kunna ligga på vilken framledningstemp som helst då pelletseldning är lika bra (dåligt) oavsett. Måste vara jobbigt med bergvärme...
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.