Tipsa mig om inkoppling av köksspis mot acctank

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Tipsa mig om inkoppling av köksspis mot acctank

Inlägg av joa »

Börjar med att beskriva hur mitt system ser ut.
* Har en Calmarpanna med en Thermia Bequem 20D som jag eldar mot en 750-literstank i ett separat hus på gården.
* Till huset går en kulvert.
* Har gamla element med tjocka rör (entums tror jag)
* Inne i huset har jag en gammal köksspis som jag eldar direkt mot elementslinga.
* När jag eldar har jag cirkulationen till pannrummet på gården avstängd och köksspisen värmer således upp elementen med hjälp av självcirkulation.

Just det där med självcirkulation är ju super då man har strömavbrott vilket vi har lite då och då (bor ute på vischan).
Det som är mindre bra är att spisen är rätt gammal och håller inte värmen så länge så det är ett jädra ipyttsande av ved.
En annan mindre sak är att det går ju inte att ladda i så mycket ved eftersom det då börjar koka i rören.

Som jag ser finns två alternativ för att förbättra detta.
1. Sätta på cirkulationen ut till pannrummet vilket betyder att det jag eldar inne i köksspisen går ut till tanken i pannrummet.
Dvs jag skickar ut hett vatten till botten av acc-tanken vilket ju sabbar skiktningen, men det kanske spelar mindre roll?
Är detta vettigt? Känns oekonomiskt?
2. Ja sätter i en till acctank inne i huset som jag eldar köksspien mot.

Nu till merparten av frågorna och det gäller alternativ 2.
Då jag tycker halva finessen med denna spis är att jag inte är beroende av el för att värnma elementen så behöver jag ha den möjligheten kvar.
1. Borde inte tanken kunna kopplas in så att man via två vred kan välja om vattnet från kökspannan skall gå in i tanken eller om den som idag skall gå direkt mot elementen?
2. Om jag har en tank behöver jag ju en liten pump för att pumpa runt vattnet till elementen.
Då slingan fortsätter ut till pannrummet måste jag då om jag eldar mot tanken inne göra någon lösning så jag får till en separat slina bara inne i huset.
Jag menar att om jag inte gör något så kommer väl den pumpen att pumpa hela vägen ut till pannrummet,
Nytt vred kanske som hindrar vattnet att komma ut till pannrummet?

Ja, jag vet inte, men det vore bra om man kunde lagra lite av den värmen som man får via köksspisen. Idag skickar jag ut upp mot 80 grader ibland i elementen, men om jag inte eldar på en halvtimme har spisen kallnat och elementen också.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Tipsa mig om inkoppling av köksspis mot acctank

Inlägg av André »

En granne har typ som du med en kökspanna o kulvert ut till garaget där det står en Ctc ecoflex pelletspanna, Där är det kopplat så att pelletspannan/kulverten shuntas bort om man eldar i kökspannan så tempen blir över 19° inne via pelletspannans shuntstyrning o innegivaren i huset..
Cirk.pumpen sitter i huset o pumpar runt även kökspannans vatten ut på systemet..
Dom eldar upp temepn med kökspannan till 23-24° då dom är hemma annars håller pelletspannan 19° inne..

Så borde du oxå koppla det, Innegivare i huset som öppnar shunten så det kommer vv från kulverten om tempen går under vald temp i huset.. Inga radiatortermostater i huset bör du ha så går det snabbt att öka tempen inne på morgonen om ni vill elda ved innan ni åker till jobbet t.ex :wink:

Skulle själv önskat att man haft en kökspanna o kunde göra så, Elda då man vill snåla annars håller pelletsen värmen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Har en innegivare som jag styr shunten i pannrummet på redan. Cirkpumpen sitter pannrummet.
Min fundering är just kring shunten i pannrummet.
Om jag har innegivaren på 19 grader och har eldat upp i en tempratur över det så så stryper ju shunten i pannrummet. Men stänger.....den skickar ju fortfarande in vatten fast inte så varmt. Då späder man väl ut det varma vattnet från kökspannan med kallare vatten från pannrummet eller tänkter jag helt fel???
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Får du varmare inne än vad du valt på innegivaren ska shunten stänga helt..
Kontrollerat så shuntstyrningen sitter rätt på shuntaxeln så den verkligen stängt shunten helt då ingen värme behövs?
Cirk.pumpen skulle du haft i huset, Då skulle den pumpa runt vattnet i husetssystem men om ni inte eldar börjar shunten öppna o vattnet gå o spetsas från tanken i pannrummet/kulverten..

Såg nu vem de va som undrar :wink:
Fungerar allt bra annars?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Ja, shunten stänger nog helt (den står då i alla fall i bottenläget när jag har varmare än 20 grader inne).
Men eftersom jag har pumpen som går så måste den ju vispa runt något vatten i systemet eller hur?
Det är här jag inte riktigt hänger med.
Pumpen går ju konstant och även om shunten stänger så rör ju sig vatten runt i systemet.......eller?

Jodå allt funkar bra annars. Fick byta tanddrev häromdagen. Såg inte mycket slitet ut så jag trodde inte att det var det, men som tur var så har den gått som en klocka efter bytet av drev.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När shunten är stängd så är väl cirk.pumpen skiljd från systemet, Har förståt de rätt då?
Jag skulle nog löst det med cirk.pumpen i huset så den pumpat runt vattnet även med eldning i köksspisen o sedan batteri backup till den..
Blir nog för lågt flöde med självcirkulation därav som kökspannan kokar, Man bör heller inte ha några termostater på radiatorerna o radiatorer som avger minst samma effekt som kökspannan ger..
Då blir det som hos grannen, Ju hårdare du eldar ju varmare blir det inne men då tempen sjunker inne (slutat elda) öppnar innegivaren shunten o huset värms av pelletspannan..

Kompisen som har biomaticpannan har pannan i garaget o kulvert till husets 750 l acktank, Där va tanken (rörkrökarens) att returen från radiatorerna skulle gå till acktanken o på så vis värme tanken "fel" väg..
Problemet är bara att tanken måste vara tom först annars kokar kökspannan direkt, Man måste även vrida innegivaren på max så shunten står helt öppen för att det ska fungera utan kokning eftersom shunten stängs då innetempen ökar.. Han ska nu bygga om så pannan får gå mot acktanken direkt utan inblandning av systemet.. Han har även 2 kretsar i huset så de gick inte göra på samma sätt som hos grannen som verkar ha likt ditt system, Vore ju utmärkt om du kunde välja att köra med pellets som grundvärme o värma mesta delen med kökspannan om du vill men de ska inte va nått invecklat med massa kranar o annat utan de ska bara vara att elda om man vill ha varmare/snåla på pellets..
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Om vi lämnar kökspanneproblemet för en stund :)

Har i samband med denna diskussion och en del funderande blivit lite osäker på hur det är kopplat vid shunten.
Främsta anledningen till min osäkerhet är denna:
Jag eldar upp tempraturen i radtiatorerna med köksspisen. Cirkulationen är av (kör med självcirkulation).
Om vi säger att jag slutar elda och har en temp i radiatorerna på 60 grader och då slår på cirkulationen för att gå över till pellets så tar det inte mer än några få minuter så har jag 40-gradigt vatten in radioatorerna. Shunten är stängd (som det ser ut i alla fall),
Jag tycker det går för fort att bli så kallt..... :? Eller det kanske gör det?
Ett av mina problem är att jag har väldigt liten skillnad mellan framledning och retur när jag eldar "vanligt "vilket borde betyda att systemet i det här exemplet skulle vispa runt det av kökspannan uppvärmda vattnet längre och inte blanda in kallt på en gång.

Skickar med en bild på inkopplingen så det inte är något fel där vilket just nu oroar mig.
Märker att jag brister en del i mina kunskaper hur detta kring shuntreglering funkar....... :oops:
Bild
Tycker det känns konstigt att shunten sitter på returen, men som sagt, jag skulle nog behöva grundkurs 1a i hur en shunt och dess blandning av vatten funkar :oops:
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Lägger in en översiktsbild på rören också där man kan se hur rött kommer från toppen på acc.tanken och blått går tillbaka ner till botten på tanken

Bild
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm pumpar inte cirk.pumpen runt radiatorvattnet via kulverten om du inte stänger av den?
När shunten är helt stängd så är käglan uppåt o när det börjar shuntas ut från tanken går den väl till vänster?

Ser man till att det är som jag tror beror nog temperaturfallet i systemet/radiatorerna på att det "blandas" då cirk.pumpen börjar pumpa runt vattnet, Du har väl rätt liten skillnad på tempen med pumpen på mot då du kör med självcirkulation?

Har du testat att elda i köksspisen med cirk.pumpen på?
Skriv svar